9 ימים של קלישאות

עובדים עליכם בעיניים: "צוק איתן" אינו "מבצע"

מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס
מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

לאחר תקופת לחימה אפשר לערוך סיכום-ביניים המתייחס למספר נושאים מרכזיים. המוטיב המרכזי הוא לשנות את דפוס ההתנהגות שלנו בעתיד.

"החמאס הוכה קשות" - דברי רהב שיוצאים מפי דוברים שונים לרבות מרה"מ בנימין נתניהו, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, הרמטכ"ל בני גנץ, וקצינים בכירים הם חסרי בסיס. החמאס ניצח אותנו ב"עמוד ענן" ב"עופרת יצוקה" וגם ב"צוק איתן". בזמן מלחמת ששת הימים פעלה תחנת שידור ערבית, "קול הרעם מקהיר", ששידרה כי "הערבים כובשים את תל-אביב", בזמן שחילות האוויר שלהם העלו עשן.

לצערי, היום היוצרות התהפכו. 5 מיליון ישראלים רצים למקלטים, ילדים וגם הורים נתקפים בחרדות, הורים לא עובדים, קייטנות מתבטלות ועוד. התיירים שבאו לישראל בורחים, ואחרים פשוט לא באים. הפעילות הכלכלית נפגעה קשות, חוטפים טילים על הראש בכל המדינה ובסוף אומרים ש"החמאס הוכה קשות".

זה מזכיר לי את דברי הרמטכ"ל דוד אלעזר, ז"ל, בעת מלחמת יום הכיפורים ב-73', שאמר, אחרי שחיילינו הותקפו קשות, "נשבור להם את העצמות". לעתים כדאי להימנע מדברי רהב ואיומים, שאינם עומדים במבחן המציאות. כשהם נאמרים מפי ראש הממשלה ובכירים אחרים, הם מצביעים על כך שאנחנו בבעיה.

העובדה שקוראים לצוק איתן "מבצע" היא שקרית והונאת הציבור. מדובר במלחמה. היא יותר ארוכה מ"מבצע קדש" וממלחמת ששת הימים. העורף הותקף יותר מאשר בשתי המלחמות ההן, וכמות הגיחות של חיל האוויר עלתה בעשרות מונים על מה שהיה בהן. לכן, זו מלחמת צוק איתן ולא מבצע. ואם במלחמה עסקינן, אז מה יקרה במלחמה הבאה? הרי החמאס (ולא רק הוא) יתקן וישפר את טיליו, והנזק עלול להיות חמור יותר. אי-אפשר לנצח מלחמה במיגון. זה אמנם עוזר למורל הלאומי, אך לא מכריע ולא מנצח מלחמות.

זה 9 ימים מתראיינים כל יום אלופי צה"ל (במיל') באולפנים כמומחים. מצב מעורר חמלה כי לרובם בדרך-כלל אין מידע וידע עדכני על המתרחש, והם מלהגים שטויות. נזכיר כי רוב האלופים הפרשנים נכשלו בתפקידם. הם לא הביאו לא שלום, לא ביטחון, לא יצרו הרתעה, ולמעשה, כל סבב הקרבות הנוכחי והעתידי נובע מכישלונם.

כך גם אלופי צה"ל דהיום, שלא הכריעו את מלחמת צוק איתן הנוכחית, יתראיינו במערכות הבאות כ"מומחים" וישיאו עצות שהם עצמם לא ביצעו. חלק מה"מומחים" האלה נראים ונשמעים פתטיים, וצריך לשאול אותם תמיד על אחריותם לאי-הצלחתם בתפקידם.

אנו נמצאים היום בלופ, מעגל-קסמים, ולא משקיעים מאמץ כן ואמיתי לצאת ממנו. הגיע הזמן שעם ישראל יחשוב מחוץ לקופסה, אחרת מצבנו יורע עוד יותר.

■ הכותב הוא מרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמיים אור-יהודה (מל"א)