איך מתמודדים היצואנים עם האש ועם הדולר הנמוך?

מפעל "נכסף" שבקיבוץ ניר עם החליט לסגור את שעריו החל ממחר ■ המנכ"ל: "אין לי יכולת לספק לכל העובדים מיגון"

מחוץ למרחב המוגן / צילום: רויטרס
מחוץ למרחב המוגן / צילום: רויטרס

הירי הבלתי פוסק מעזה והקריאות התכופות של 'צבע אדום' שמזעיקות את 50 עובדי המפעל "נכסף" שבקיבוץ ניר עם, לא הותירו למנכ"ל, תמיר קמחי, הרבה ברירות. מחר (ה'), הוא כבר לא יפתח את המפעל, כי לדבריו, "אין טעם לנסות ולייצר במצב כזה. זאת מציאות בלתי שפויה, מסוכנת מדי. ביום ראשון נעשה הערכת מצב ונראה אם יש טעם לחדש את העבודה. כרגע אין לי יכולת לספק לכל העובדים מיגון שאליו הם יכולים לגשת בתוך 15 שניות. עדיף שיישארו בבתיהם", אמר קמחי ל"גלובס".

עובדי נכסף עוסקים בייצור של כלי מתכת לתעשיית הרכב, למערכות סולאריות ולתחום החקלאות. לדברי קמחי, חרף הקרבה לעזה והחשיפה הממושכת לאיום פצצות המרגמה שנורות ממנה, "אי אפשר להתרגל לפיצוצים ולסכנות. זה כמו שבן אדם לא יכול להתרגל לדקירות חוזרות ונשנות. בסופו של דבר, הכאב רק מתעצם, והפצע גדל. אנחנו חפצי יצירה ועבודה וההחלטה שלי לסגור את המפעל היא לא קלה. פשוט אין ברירה".

מנתונים שנאספו ביממה האחרונה בידי מכון היצוא והתאחדות התעשיינים, בעיקר בקרב יצרנים בדרום, ניכר כי למרות שהלחימה נמשכת שגרת הפעילות במפעלים נשמרת. מהנתונים, ברוב המפעלים בדרום בין 80% ל-90% מהעובדים התייצבו במקומות העבודה: "רוב היצואנים הבינוניים ומעלה יודעים וערוכים להתמודד עם המצב החריג הזה", אמר היום מנכ"ל מכון היצוא, עופר זקס. "בינתיים, ניכר שהם מצליחים לעמוד בדרישות האספקה, וזאת גם אם היא נעשית באיטיות מסוימת. היצואנים שומרים בינתיים על הראש מעל המים ומתמודדים עם הלחימה, במקביל להתמודדות שמבחינתם קשה עוד יותר - משבר הדולר הנמוך".

לדבריו, במצב של הימשכות הלחימה יותר ויותר יצואנים יתקשו לעמוד בהתחייבויות ללקוחות מעבר לים: "הם יתקשו לעמוד בלוחות זמנים שכן שגרת הייצור מופרעת תכופות ומשום שמחסנים קדמיים שלהם יתחילו להידלדל. במצב כזה נראה מצוקה שתלך ותתרחב ככל שהמבצע בעזה יימשך. נראה אובדן של עסקאות וקיים חשש אמיתי שלקוחות יעדיפו ספקים שיכולים לפעול בסביבה שקטה יותר".

בניסיון למנוע אי-ודאות בקרב לקוחותיהן בחו"ל של חברות ישראליות, גיבש מכון היצוא אגרת ללקוחות שבה הוסבר כי כל המערכות פועלות כסדרן: "הרשויות נקטו בכל הצעדים כדי להבטיח יציאה סדורה של סחורות והמשך הפעילות העסקית. אנו לא צופים עיכובים או שיבושים בהספקת הסחורות, או בהפרת התחייבויות מצד יצואנים ישראליים ללקוחותיהם בחו"ל".

בשיחה עם "גלובס" אמר היום זקס כי "לקוחות של חברות ישראליות עלולים לשנות גישה בגלל תקלה או טעות מבצעית. למרבה השמחה זה לא קרה, ואנחנו מקווים שגם לא יקרה שכן מצב כזה עלול לחשוף את החברות למצוקה מול הלקוחות".

בדרום כ-335 חברות שמייצאות בהיקף של יותר מ-50 אלף דולר כל אחת, וסך היצוא שלהן הסתכם ב-2013 בכ-7.45 מיליארד דולר. מתוכן, 304 מייצאות בהיקפים שבין 50 אלף דולר ל-10 מיליון דולר, ואשתקד הן ייצאו בהיקף של 320 מיליון דולר. 30 חברות שנמצאות באזור מייצאות בהיקף של יותר מעשרה מיליון דולר בשנה, ובהיקף של כ-7.1 מיליארד דולר בשנה שעברה.