ההמלצות החמות: 4 מניות שעובדות כשאנחנו נופשים

השיפור בכלכלה העולמית ובמצב הצרכן מביא את רשתות בתי המלון להציג תוצאות מעודדות ■ את מי מהן נשים בתיק לחופשה

סניף מלון של Melia Hotel בקובה ומשרדי Accor / צילום: בלומברג
סניף מלון של Melia Hotel בקובה ומשרדי Accor / צילום: בלומברג

אחרי כמה שבועות חיוביים בשוקי המניות, שהגיעו לשיאם בארה"ב עם פרסום דוח המשרות החזק, התממשו שוקי המניות תוך הצגת שונות גבוהה.

בארה"ב נרשמו מימושים קלים בהמתנה לעונת הדוחות. הפרסומים מעלים הילוך השבוע, תוך ציפייה לעונת דוחות חזקה יחסית, שתצדיק את תמחור המניות; באירופה נבלם מומנט השיפור בנתוני המקרו, ויחד עם חששות מכיוון הבנק השלישי בגודלו בפורטוגל, חוו המשקיעים מימוש חד יחסית; במזרח אסיה - יציבות בסך הכול, מתוך הערכה לשיפור מומנטום הצמיחה בסין; ובשוק המקומי, תיקונים חזרה מעלה לאחר הירידות הראשוניות עם תחילת מבצע "צוק איתן".

השיפור הנמשך, גם אם בקצב שונה, במצב הצרכן ברחבי העולם, בהובלת הצרכן בארה"ב, שולח אותנו לחפש מגזרים הנהנים ממנו. בעבר סקרנו את מגזר הנדל"ן, הרכב, הציוד האלקטרוני הצריכה לסוגיה ועוד, והפעם נבחן את אחד מסממני החזרה לדפוסי צריכה נורמליים - מגזר הפנאי המובל על ידי רשתות בתי המלון.

אחד הנתונים המובהקים המעידים על שיפור במצב הצרכן בארה"ב, הוא הסטטיסטיקה לגבי המרחק שהאמריקאים נוסעים בדרכם לחופשה. בשבוע של יום העצמאות תכננו 34.8 מיליון אמריקאים לנסוע 50 מייל או יותר, לעומת 34.1 מיליון אמריקאים בשנה בעברה - לפי בלומברג, זהו הנתון הגבוה מאז המשבר. גם תפוסת המלונות בארה"ב בעלייה, והיא הגבוהה מאז 1996 בתקופה זו של השנה.

רשתות בתי המלון נחלקות לרשתות מקומיות מול אלה שהן בעלות פריסה גלובלית ואלו המתמחות בסוגים שונים של קהל - אנשי עסקים, יוקרה ובסיסיים. הנתונים בתחום מתפרסמים ברמה שבועית, ומאפשרים לנתח מגמות ברמה פרטנית בכל רשת ורשת.

הנתון המרכזי הנבחן בתחום הוא REVPAR, קרי ההכנסה לחדר פנוי, המחושבת לפי סך הכנסות הרשת למספר החדרים. בארה"ב סך ההכנסות בכל הסגמנטים עולה בקצב מהיר של כ-8.5% בשנה האחרונה. לשם השוואה, גם באירופה נתון זה עולה, אך בקצב מתון של פחות מ-5%, ובולטות לטובה מדינות סקנדינביה, שבהן נרשם שיפור דו-ספרתי בהכנסות תוך עלייה בתפוסה. באסיה המספרים נמוכים מאשר באירופה. סין גוררת את הנתונים מטה, בעיקר מאז תחילת השנה. סך ההכנסות גדלות באסיה בקצב של כ-3.5%.

מגמה בולטת נוספת היא השיפור המתון יחסית במלונות יוקרה ולעונת עלייה מהירה יותר במלונות ברמה בסיסית.

תחום התיירות והמלונאות, שהם גלובליים בעיקרם, עוברים, כמו תחומים אחרים, שינויים מרחיקי לכת בהשפעת הטכנולוגיה. אתרים כמו Expedia, Priceline ו-Orbiz מאפשרים הזמנת טיסות, לינה בבתי מלון ומכוניות שכורות. חברות בורסאיות כמו Tripadvisor מאפשרות את תכנון החופשה, וחברות כמו Homeaway מציעות למשל השכרת דירות נופש.

התחרות, כמו גם הרצון להתרחבות גלובלית מהירה, מביאים לגל רכישות של אתרים. בתחילת החודש, למשל, רכשה Expedia את החברה האוסטרלית הבורסאית Wotip Group ב-658 מיליון דולר במזומן - מחיר המהווה פרמיה של 31% על מחיר המניה ביום פרסום ההודעה. החברה הנרכשת מפעילה אתר נסיעות המתמחה באזור אסיה-פסיפיק, בעיקר בתחום המלונאות (88% מההכנסות) אך גם הזמנת טיסות (12%).

עובדה בולטת נוספת היא הריכוזיות של הענף בעיקר בארה"ב. שבע הרשתות הגדולות מחזיקות כ-41% מהחדרים, והן אחראיות על 46% מהחדרים הנמצאים בבנייה.

השיפור הנוכחי, וכן ההערכה להמשך מגמות חיוביות בענף, לא נעלמו מעיני המשקיעים: חלק ממניות הרשתות הנסחרות, הן בארה"ב והן באירופה, עלו בצורה ניכרת בשנה האחרונה. החברות נסחרות היום ברמות גבוהות יחסית, לעבר מצב המהווה אתגר למחפשים השקעות אטרקטיביות בתחום.

בחירה מורכבת

ככלל, החברות נסחרות בארה"ב במכפילי רווח שבין 20-30 ומכפילי EV/EBITDA של מעל 12 (לעומת החברות באירופה, הנסחרות במכפילים נמוכים יותר, אשר משקפים את ההתאוששות האיטית יחסית בתחום ביבשת). מבין הרשתות במובילות בארה"ב העלינו באחרונה מחירי יעד ל-Marriott (סימול: MAR), הילטון (סימול: HLT) ורשת Statwwd (סימול: HOT), שהן מומלצות על ידינו "קנייה", אולם כאמור מחירן אינו זול.

Accor (סימול בבורסת פריז: AC) היא רשת גלובלית, שהוקמה ב-1967 ולה 462 אלף חדרי מלון - 30% מהם בצרפת, 31% בשאר אירופה, 24% באסיה ו-8% באמריקה הלטינית, ללא דריסת רגל בצפון אמריקה. חולשת השוק בצרפת פגעה בתוצאות הרשת, והתאוששותו חשובה לשיפור רווחיה בעתיד. עם זאת, ההתרחבות באסיה, כמו גם השיפור ביתר מדינות אירופה, צפויים להביא לצמיחה מואצת ברווחים, שעדיין לא מתומחרים להערכתנו במחיר המניה.

Melia Hotels (סימול: MEL:MC) היא רשת ספרדית בעלת פריסה גלובלית, ולה 350 בתי מלון ויותר מ-89 אלף חדרים ב-30 מדינות. 38% מהכנסות הרשת מגיעים מספרד, 31% מארה"ב ו-27% מאירופה, כך שהפיזור מאפשר לה צמיחה נאה בתוצאות. באחרונה העלינו את תחזית ההכנסות לרשת לשנים הקרובות, וגם הרווח צפוי לחזור לצמוח השנה. בשל היותה מוטה לאירופה, החברה נסחרת במכפיל EV/EBITDA נמוך היסטורית ומתחת לממתחרותיה בארה"ב. הרשת צפויה לדווח על תוצאותיה בסוף החודש.

Rezidor (סימול: REZT:ST) היא רשת שבדית, המפעילה 300 בתי מלון - חלקם מרשת Radisson - ולה יותר מ-64 אלף חדרים, בעיקר בסקנדינביה ובאירופה. בבנייה מתוכננים עוד 100 בתי מלון וכ-20 אלף חדרים. החברה נמצאת תחת שליטה של חברה אמריקאית, שבבעלותה רשת Radisson. הרשת נמצאת בתהליך התייעלות מצד ההוצאות, שצפוי לבוא לידי ביטוי ברווחיה בשנתיים הבאות. הרשת תדווח תוצאות ב-23 ביולי, והשיפור בסקנדינביה צפוי לתמוך בתוצאותיה.

שלוש מפעילות אתרים - Expedia ,Priceline ו-Orbitz - מומלצות על ידינו "קנייה", אולם התמחור של האחרונה הוא הנמוך ביותר, בעיקר משום שהיא הקטנה ביניהן ושווי השוק שלה נמוך. עובדה זו גם הופכת את חברת Orbitz (OWW:US) לתנודתית ומסוכנת יותר להשקעה, אולם גם למעניינת יותר. למרות גודלה היא השחקן השני בארה"ב בתכנון והזמנות בתי מלון וטיסות. מחד, הדבר מביא להקטנת סיכונים מכיוון השוק האירופי המתאושש לאיטו, ומנגד הוא יאפשר לחברה לצמוח בעתיד. למרות העלייה החדה במחיר המניה, היא עדיין נסחרת בחסר לעומת האתרים הגדולים. החברה תדווח תוצאותיה בשבוע הראשון של אוגוסט.

לסיכום, השיפור בכלכלה העולמית ובמצב הצרכן ברחבי העולם מביא בתורו גם לשיפור בתוצאות רשתות בתי המלון והשירותים הנלווים. הדבר לא נעלם מעיני המשקיעים, מה שהופך את בחירת ההשקעה הספציפית למורכבת מאוד.

* הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

רשתות המלונאות המומלצות להשקעה-של-UBS
 רשתות המלונאות המומלצות להשקעה-של-UBS