זן נדיר: הג'יפון האופנתי והיוקרתי של אאודי

דגם העל של אאודי, Q3-,RS הוא יצור ייחודי ומוזר: ג'יפון אופנתי ויוקרתי עם ביצועים אימתניים, שלא יפגין רגשי נחיתות גם על מסלול המירוצים ■ השאלה היחידה היא אם הלקוח הישראלי בשל לנישה כזו

השנה שעברה הייתה שנת המכירות הטובה ביותר אי-פעם בפלח רכבי הפאר והיוקרה בישראל, למרות שהייתה רחוקה מלהיות שנה חיובית מבחינת הכלכלה המקומית. אבל בטרם נלין על התרחבות הפערים ועל רכישות ראווה של בעלי ממון אל מול מאבק ההישרדות של המעמד הבינוני, חובה עלינו לציין כי מדובר בחלק מתופעה גלובלית.

2013 הייתה גם שנת שיא במכירות הגלובליות של שוק רכבי היוקרה, בהובלת מותגי הפרימיום הגרמניים. מסתבר שגם העשירים והמתעשרים בחבר העמים, באסיה, במדינות המזרח התיכון ובדרום אמריקה הסתערו בהמוניהם על סמלי מעמד הדוניסטיים, שאין להם כל זיקה ישירה או עקיפה לסביבתם הכלכלית-חברתית. זו אולי לא נחמה למי שנמצא במדרגה הלא נכונה של הסולם הסוציו-אקונומי, אבל זה מה יש.

עבור יצרני רכבי היוקרה זו תקופה יוצאת דופן של שפע. הביקוש ההיסטרי לרכבי פרימיום מכסה כיום כל כמעט כל דגם וכל נישה, ואם מותג יוקרה כלשהו רוצה להרחיב את המכירות "יש מאין", הוא פשוט צריך להמציא נישה חדשה - או לפחות למתג מחדש נישה קיימת - ולספור את הכסף.

אאודי, למשל, שמכירותיה הגלובליות זינקו בשנה שעברה ל-1.58 מיליון יחידות, הפכה את מיתוג הפרימיום לאומנות ודוגמה טובה היא דגם Q3-RS החדש, שנוצר באמצעות נוסחה בדוקה ומוכחת היטב. החברה לקחה את רכב הפנאי האופנתי Q3 (שהוא לכשעצמו פולקסווגן טיגואן ממותג), שלחה אותו לטיפול מקיף בחטיבת הביצועים המהוללת קוואטרו, הצמידה לו את הסטיקר RS של משפחת גרסאות העל, והופה, נולדה נישה חדשה בשם "ג'יפון מרוצים יוקרתי".

כצפוי, אאודי לא חסכה בסממני מיתוג חיצוניים וקוסמטיים. הפרופיל העגלגל והתמים (יחסית) של ה-Q3 הונמך, עובה והוקשח עם פגושי ענק, כונסי אוויר בצדדים, גריל מודגש וחישוקי ענק מרהיבים שעוטים צמיגים ברוחב זחל של נגמ"ש. ואם מישהו בסביבה עוד לא הבין את הרמז, הוא מוזמן ולפענח את הלוגו בן 20 האותיות שעל הזנב, או להציץ למעמקיו של צינור המפלט העבה והמוכסף.

כלי נוח ונינוח למדי

תא הנוסעים עבר גם הוא טיפול יסודי, כראוי לגרסת-על יקרה ויוקרתית. העיצוב הבסיסי והנאיבי משהו של עמדת הפיקוד לא השתנה, אבל כל משטח פנוי עטוי בחומרים יקרים וברמת גימור שחצנית כמעט.

את המושבים הרגילים מחליפים מושבי ספורט עמוקים יותר עם ריפוד עור עשיר למראה, ההגה הוחלף בהגה ספורט עם תחתית שטוחה והדוושות וידית ההילוכים צופו באלומיניום בוהק. ואם כבר באלומיניום עסקינן, אז רק בקשה קטנה ממהנדסי אאודי: ציפוי מתכת מבריק למוט ההילוכים נראה נהדר, אבל אחיזה בו אחרי חניה ביום שמש ישראלי מבטיחה כוויה (יוקרתית במיוחד) בכף היד של הנהג.

תא הנוסעים שימושי לתא משפחתי בגודל סביר אם כי עם מידות חיצוניות קומפקטיות ובסיס גלגלים באורך 2.6 מ' בלבד יש ברף המחיר שלו הזה כלים הרבה יותר מרווחים. מנגד סף הכניסה/יציאה ממוקם בגובה אידיאלי לסובלים ממיחושי גב ומעניק לנהג תנוחת נהיגה גבוהה ונוסכת ביטחון.

בשימוש עירוני יום יומי זהו כלי נוח ונינוח למדי. נוחות הנסיעה סבירה בהתחשב בפרופיל הקיצוני של הצמיגים ובמתלים המוקשחים, למרות ש היינו נמנעים מלזנק על מדרכות גבוהות בנוסח המקובל על נהגי ג'יפים: צמיגים כאלה רגישים להתעללות. כאשר מציבים את בורר תכנות המנוע על מצב "נוחות" ומלטפים בעדינות את דוושת התאוצה מקבלים חושה של "רכב של אבא ואמא" עם החלפות הילוכים נינוחות, הגה רך וידידותי ושיוט חרישי.

הנהג יושב גבוה

אף אחד כמובן לא ישלם תוספת של 100 ומשהו אלף שקל מעבר למחיר Q3 הרגיל, כדי לנסוע בנינוחות. נתונים כמו 310 כוחות סוס ומומנט של 42 קג"מ ב-1500 סל"ד יכולים לגרום פיצול אישיות גם לאזרח מהוגן ומיושב בדעתו. כל לחיצה בריאה מורידה בשבריר שניה שניים-שלושה הילוכים, הודפת את הנהג והנוסעים אל המושבים ומאיצה את הרכב קדימה בקצב שיכול לגרום למוניטור של דופק ולחץ דם להשמיע אזעקה. זה קורה במישור, בעליות תלולות, על כבישים חלקים או משובשים ובכל מקום. בקיצור, לא לבעלי לב חלש.

בכלים כל כך חזקים, השאיפה ההנדסית הטבעית היא להוריד את הרכב ואת הנהג קרוב ככל האפשר אל הקרקע. אלא שב-Q3 הזו הנהג יושב גבוה ומשקיף על הנעשה מלמעלה, כמקובל בג'יפונים. זו תחושה בהחלט מוזרה - נסו לדמיין רכבת הרים, שבה הקרונית ממוקמת כמטר וחצי מעל המסילה.

אבל אחרי תקופת הסתגלות ההנאה מובטחת. ההנעה הכפולה מדביקה את הרכב לכביש בפניות הדוקות, נטיית הגוף בפניות אגרסיביות מזערית והנהג מקבל בונוס - די נדיר במכוניות ספורט - של צפייה קדימה לעבר הכביש וחיזוי מוקדם של מכשולים. הבלמים האדירים - עם בוכנות ממותגות בצבע אדום כמובן - לא מתקשים לבלום את ה-1.6 טון גם תחת נהיגה ספורטיבית נמרצת, ולמרות שההגה לא מתברך בחדות יתרה, ההיגוי מהיר ומדויק.

ה-Q3-RS הוא יצור מוזר, שדורש לקוחות עם טעם ייחודי. זהו כלי יוקרתי ומפואר, שיודע לטפס על מדרכות בדרך לחניה עירונית ולנוע על דרכי עפר בעת הצורך אבל גם מאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.5 שניות ויכול לחרוך מסלולי מרוצים בסוף השבוע. ב-380 אלף שקל הוא יקר כמעט ב-70 אלף שקל מאאודי S3, שמציעה ריגושים דינמיים לא פחותים. מנגד, מי שחשקה נפשו בג'יפון חזק ויוקרתי יכול לקנות בסכום דומה את גרסת ה-3 ליטר החזקה של ה-Q5 (ומקבילותיה) ולקבל יותר ממדים ומרחב. אבל מי שכבר ניסה פחות או יותר את כל מה שקיים בשוק, ומקבל התכווציות שרירים רק ממחשבה על השתחלות למכונית ספורט אמיתית, יגלה שהכלי הזה מציע את הטוב שבכל העולמות.

חלק מהמתחרות

מרצדס GLA45

בקרוב ודאי תגיע לארץ גרסת העל של סדרת GLA המציעה מתכונת דומה לזו של אאודי: רכב פנאי גבוה יחסית, עם הנעה כפולה ותא נוסעים מפואר, שמסתיר כוח אש ויכולת של רכב מרוץ. מדובר ב-360 כ"ס ממנוע שני ליטר ובתאוצה מאפס ל-100 ב-4.8 שניות

פורשה מאקאן S

הבייבי ג'יפ של פורשה מבוסס על ה-Q5 ומציע תא נוסעים מפואר. דגם S שיגיעה ארצה מצויד במנוע 6 צילינדרים בנפח 3 ליטרים עם 340 כ"ס ו-46 קג"מ. יש לו הנעה כפולה, מתלי ספורט ותאוצה מאפס ל-100 ב-5.4 שניות. המחיר לא יהיה נמוך

ב.מ.וו X4

האח הקטן של X6 יגיע עם גרסת 3 ליטר טורבו בנזין בהספק 306 כ"ס. יש לו תא נוסעים מרווח ומתוחכם, הרבה כוח וביצועים מכובדים, אם כי לא בליגה של ה-RS. לא נופתע אם תצטרף אליו בעתיד גם גרסת M ספורטיבית וקרבית