ארדואן יבריח את הישראלים? 10% מהחופשות בטורקיה בוטלו

בדיקת "גלובס" מגלה כי אין ביטולים רבים של הזמנות לטורקיה על רקע המצב, אך בענף התיירות מספרים שיש האטה בהזמנות עתידיות ■ ומה קורה במרוקו ובירדן?

"זה הסוף לחופשות הכול כלול" - כך הגיבה השבוע ח"כ איילת שקד (הבית היהודי) לדבריו של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שהשווה אותה להיטלר בשל דבריה: "מה כל-כך מזעזע בהבנה שהעם הפלסטיני כולו הוא האויב?". ובעקבות "צוק איתן" אמר השבוע ארדואן: "הנורמליזציה ביחסי טורקיה וישראל אינה אפשרית יותר".

האם יחסי ישראל-טורקיה בדרך למשבר נוסף שאכן ישים קץ לחופשות הכול כלול במדינה המוסלמית? אם שואלים את מארגני התיירות הישראלית לטורקיה - התשובה היא לא. לטענתם, צריך לקרות משהו אגרסיבי בהרבה מהפנינים של ארדואן על מנת לעצור את תנועת התיירות הישראלית-יהודית לארץ ההכול כלול.

"כמעט ולא נרשמו אצלנו ביטולים בהזמנות קיימות לטורקיה במהלך יולי-אוגוסט", טוען גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק והמכירות של קבוצת ישראייר. לדבריו, מתחילת המבצע ועד כה בוטלו כ-10% בלבד מההזמנות הקיימות לכל היעדים, וקצת יותר - כ-15% - לטורקיה.

לעומת זאת, אומר סתיו, בהזמנות חדשות לטורקיה במהלך יולי-אוגוסט חלה מתחילת המבצע ועד היום ירידה חדה של כ-45% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. "מי שעדיין לא הזמין, כנראה מעדיף יעד אחר, לא מוסלמי", אומר סתיו.

זאב דהן, מנכ"ל קלאב מד, משמיע דברים דומים: "לשמחתי, לא קיבלנו הרבה ביטולים של הזמנות קיימות. משהו כמו 20 ביטולים בסך-הכול לקלאבים שלנו בטורקיה, בדומה ליתר הקלאבים שלנו בעולם. רובם, אגב, בגלל צו 8. מצד שני, בהזמנות חדשות ליולי-אוגוסט וחגי תשרי יש האטה משמעותית מאוד בטורקיה וביעדים אחרים. לפי שעה נראה שלדברים של ארדואן אין השפעה בינתיים".

יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, מצייר תמונת מאקרו דומה. "הביטולים לטורקיה עומדים כרגע על כ-10%, מצד שני, יש שאלות".

לדבריו, 3 סיבות עיקריות מנמקות את שיעור הביטולים הנמוך לטורקיה: הראשונה - לקוחות לא יכולים לבטל ולקבל את מלוא כספם בחזרה; השנייה - לישראלים אין אלטרנטיבה לטורקיה במובן של תמורה לכסף; והשלישית - אנטליה, היעד היותר פופולרי במדינה, היא סוג של אקס-טריטוריה. כלומר, אתרי הנופש שלה עומדים בפני עצמם ולכן משרים אווירת ביטחון: "גם בתקופות מתוחות בעבר, לתיירים לא הייתה שם בעיה".

ובאשר לדברי ארדואן, פתאל טוען כי "השוק הפסיק להגיב להכרזות שלו. הוא הפסיק להיות ברומטר. גם בני עמו הפסיקו להתייחס אליו ברצינות".

וזה מה שניתן להסיק על טורקיה משיחת לקוח סמוי שקיימנו אתמול עם מוקד המכירות של סוכנות הנסיעות הדקה ה-90. השיחה החלה בנימה אופטימית: "באנטליה יש קלאבים מנותקים מהעולם. הם מפנקים שחבל על הזמן".

בהמשך ניסה נציג המכירות להרגיע אותנו בדברי הסבר על כך שארדואן רק מדבר אך לא יעשה דבר, וכאשר המשכנו להביע חשש ולהתלבט, אמר הנציג: "טורקיה היא אותו דבר כמו שהייתה לפני שנה. ברור שהכול ירד. אם את כזאת חששנית, אל תסעי. מה את צריכה לשלם ממיטב כספך, לפחד ולהסתכל כל הזמן ימינה שמאלה. סעי כמו הרבה ישראלים לאירופה או לאיי יוון".

חבילות לטורקיה
 חבילות לטורקיה

יקר בסלע האדום

גם בימים כתיקונם, פטרה שבירדן לא מצליחה למשוך אליה ישראלים רבים. לדברי ארז הרנשטט, מנכ"ל חברת "אקו טיולי מדבר" המתמחה בהוצאת טיולים לירדן, מספרם עומד בעונת השיא (חורף ופסח) על כמה מאות ישראלים, ובעונות שחונות כמו יולי-אוגוסט - על כמה עשרות בלבד.

"יש שנים שפטרה מושכת אליה יותר ישראלים, ויש שנים שכלום. כרגע כלום. כך או כך, כרגע אין ביקוש ליעד ועצירה מוחלטת גם בהזמנות עתידיות מצד ישראלים ובעיקר מצד תיירים, שבעונה טובה מספרם יחד עם הישראלים יכול להגיע לכ-2,500 איש שיוצאים לסיור בפטרה או לטיול ג'יפים בוואדי ראם", הוא אומר.

גורמים אחרים בענף טוענים כי ירדן איבדה גובה בגלל שהעלתה משמעותית את התעריפים לתייר על מנת להיטיב עם ענף התיירות המקומי. לדבריהם, המחירים זינקו בשנתיים האחרונות פי שניים.

כך למשל, סיור חד-יומי בפטרה עולה היום 300 דולר לאדם, לעומת 150 דולר לפני כ-4 שנים. המחיר כולל 140 דולר דמי כניסה לפטרה ו-60 דולר דמי מעבר בגבול וטיפים למדריך מקומי. מאידך, אם לנים לילה בבית-מלון בירדן, דמי הכניסה לפטרה נמוכים יותר ועומדים על 90 דולר בלבד לאדם.

ומה באשר לכל אותם ישראלים שטסים עם חברת התעופה הירדנית ג'ורדניאן איירלנייס, שהטיסה אשתקד כ-91 אלף ישראל למזרח הרחוק ולארה"ב דרך עמאן, בירת ירדן?

דבורה ברוכשטיין, מנכ"לית ג'ורדניאן איירליינס בישראל, מדווחת על עסקים כרגיל. "אין ביטולים. אנשים לא חוששים לטוס עם חברה ירדנית. נהפוך הוא, היום בטוח יותר לטוס עם חברה ערבית מאשר עם חברת תעופה ישראלית".

לטענתה, גם העובדה שג'ורדניאן איירליינס טסה למזרח הרחוק/לארה"ב מעל ערב הסעודית - לא מרתיעה את הישראלים. "טיסה מעל ערב הסעודית היא טיסה בנתיב בטוח. אנחנו לא כמו טורקיש איירליינס שטסה מעל איראן ופקיסטן", היא אומרת.

כרטיס טיסה לבנגקוק עם ג'ורדניאן איירליינס ליולי-אוגוסט עולה החל מ-1,050 דולר לאדם. וממי שהזמין ומעוניין לבטל - ג'ורדניאן בדומה לחברות תעופה זרות אחרות גובה דמי ביטול. מאידך, החברה איננה גובה דמי שינוי למי שמבקש לשנות את מועד הטיסה שלו בשל המצב הביטחוני.

מעט מטיילים לפטרה
 מעט מטיילים לפטרה

מרוקו עדיין על המפה

רק בודדים ביטלו את טיסותיהם למרוקו, שמלכתחילה אינה נמצאת כעת בשיא העונה (החודשים הטובים ביותר לבקר במרוקו הם מארס-יוני וספטמבר-דצמבר - כך לפחות טוענים מארגני תיירות ישראלים למדינה המוסלמית).

"למצב אצלנו אין שום השפעה על היעד הזה. כמעט ואין ביטולים, למעט בודדים. כל הטיולים המאורגנים שלנו למרוקו במהלך יולי-אוגוסט מלאים עד אפס מקום", אומר סתיו.

גם בגזרת הטיולים הפרטיים לא ידוע על מגמת ביטולים. לדברי דוד אדרי, מנכ"ל ובעלים של סוכנות רויאל מרוק טורס, "גם במלחמות ובמבצעים צבאיים קודמים אצלנו, ישראלים המשיכו לטייל במרוקו כרגיל ותמיד התקבלו שם יפה, וכך גם היום. הישראלים זוכים ליחס VIP במרוקו".

יחד עם זאת, אדרי אומר שהיו כמה ישראלים שצלצלו אליו ושאלו האם זה בטוח לנסוע לשם עכשיו. "אנשים מתעניינים ובודקים, אבל תכל'ס לא מבטלים בפועל".

אדרי מוסיף כי בערים הגדולות במרוקו, ישראלים המטיילים בקבוצות נהנים מליווי משטרתי, "גם בקטע של כבוד וגם בקטע של להרגיש בטוח".

לדברי אדרי, חבילה למרוקו, הכוללת טיסה ו-8 לילות במלון ברמת 5 כוכבים על בסיס ארוחת בוקר, עולה ביולי-אוגוסט כ-2,000 דולר לאדם; ואילו טיול מאורגן של 11 יום במדינה הצפון אפריקאית עולה 1,800 דולר לאדם.

מרוקו
 מרוקו