אמץ לך עסק קטן בדרום

חוגגים יום הולדת: חוק ההסדרים והמע"מ, וגם: נמצא כסף לעיוורים

השקיית שדות בדרום / צילום: איל יצהר
השקיית שדות בדרום / צילום: איל יצהר

WANTED! יועצים עסקיים בכל התחומים - פיננסים, שיווק, פרסום, חשבונאות, קמעונאות, אינטרנט, קואוצ'ינג, ארגון - כל מי שיכול לעשות שינוי לעסק קטן בדרום המצוי בקשיים בגין ימים טרופים אלה.

אמץ עסק קטן מהדרום קוראת המארגנת, כנרת איזנברג, ומבקשת תרומת חמש שעות. networkingvwine@gmail.com.

בועות מתפוצצות

בנק ישראל פרסם בשבוע שעבר דוח ראשון על סיכוני יציבות המערכת הבנקאית. ועדת החקירה הממלכתית בוא תבוא. לא עוד הרבה זמן. הבועות בדיור ובאג"ח הקונצרני על המניפולציות שהבנקאים מפמפמים, בחסות ובידיעת הממשלה ובנק ישראל, מזכירים את פרשת ויסות מניות הבנקים.

מעל 10 שנים שכולם ידעו על המעשים הקשים והלא חוקיים, אבל כל אחד רצה לסיים את הקדנציה בשקט וברווחה. כשהבלון התפוצץ, אוקטובר 1983, זה הביא לפשיטת רגל בפועל של הבנקים הפועלים, לאומי, דיסקונט ומזרחי.

מלכוד 2015

יעד ההוצאה, על פי החלטת הממשלה, 2.6%, משמעותו עוד 8 מיליארד שקל לתקציב הבא. עוד לפני הצוק האיתן דרשה מערכת הביטחון את רובו - תוספת של 5-6 מיליארד. הערכת האוצר: נכון להיום, יכול תקציב 2014 לשאת בהוצאות המבצע, צבאיות ואזרחיות. כניסה קרקעית והתמשכות המבצע תקפיץ את ההוצאה לסכומים גבוהים ובלתי ידועים.

אבל, הממשלה הרי חייבת להחליט על התקציב בקרוב מאוד, שכן המשנה הכלכלי ליועץ, אבי ליכט, דורש להעביר לכנסת את הצעת התקציב וחוק ההסדרים מוקדם מהרגיל - מענה לדרישת הח"כים, שלטענתם רוצים ללמוד על מה הם מצביעים. שלוש ישיבות רצופות של הקבינט הכלכלי-חברתי, בראשות ראש הממשלה, כבר נקבעו, נשארה רק השאלה על מה ידברו, לאיזה מספרים עלומים יתייחסו.

זאת, כאשר חברי הכנסת, שכה משתוקקים ללמוד את סעיפי התקציב, כבר מכינים את תוכניות הטיסה (רובם שלא על חשבונם) לפגרה ארוכה ומתמשכת, שתחל באוגוסט ותתקיים עד "אחרי החגים" באמצע אוקטובר. או אז הם יתחילו להתבכיין שלא נתנו להם מספיק זמן ללמוד ולהעמיק.

מה דעתכם לקצר את הפגרה? הרי לא באמת יגעתם והתעייפתם...

יומולדת 30 ל"חוק ההסדרים"

תחת תקנות לשעת חירום ניצלו שמעון פרס, ראש הממשלה, ויצחק מודעי ז"ל, שר האוצר, את שבר ההיפר-אינפלציה ותוכנית הייצוב הדרמטית של 1985, והצמידו לתקציב עמודים בודדים של נושאים שהממשלה ביקשה לקדם באמצעות חקיקה מרוכזת, בחבילה.

הם צדקו כשהניחו שהצמדת רפורמות לתקציב מבטיחה אישור ללא סחבת, ללא התנגדות ועם מעט התדיינויות. ידעו שהח"כים יפחדו לגרור דיונים מחשש שיעבור מועד האישור החוקי, והכנסת, מקום העבודה הנוח שלהם, תאלץ להתפזר. מאז זה התנפח לממדים בעייתיים במיוחד. השנה, לראשונה, יוגש חוק הסדרים מינורי ומצומצם.

יומולדת 38. למע"מ

הוחל ביולי 1976. היה 8%. היום 18%.

יומולדת 110. ומה עושה שר הפנים גדעון סער בימי הטילים האלה? יוצא במודעת כחול-לבן לאומית "מחיקת מען ממרשם האוכלוסין - בני 110 ומעלה". שבוע אל תוך הממ"ד, מודיעים לסופר-קשישים, שלא משולמת להם גמלה או הבטחת הכנסה, שאם תוך 30 יום לא יודיעו ללשכת רשות האוכלוסין - הם יימחקו מהרשימות. ראו הוזהרתם! צאו מהאזעקה ורוצו, אתם או ילדיכם שכבר מגרדים את ה-90-100.

יש כסף!

בשבוע שעבר בישר יו"ר ועדת הכספים, ניסן סלומיאנסקי, ש"הצליח להשיג", כך בהודעה, תקציב של 1.65 מיליון שקל לצורך "סיוע במימון שכרם של עיוורים המשתלבים בתעשייה, מימון שירות תומך לאנשים הסובלים מצירוף חירשות ועיוורון, מימון תוכנית שיקום אינטנסיבית למתעוורים חדשים בתנאי פנימייה, לאחר שעברו משבר קשה אישית, משפחתית, חברתית ותעסוקתית".

זה קורה תוך ימי מחיקות של עשרות מיליארדי שקלים לחברות עופר, זיסר, דנקנר וחברים. כבר אמר פעם מישהו, ישעיהו בפרק א', "הכסדום היינו, לעמורה דמינו".

stella-k@globes.co.il