פסגות יידרש להשקיע עוד 100-150 מ' ש' בסוכנויות הביטוח

בחודשים הקרובים ייאלץ בית ההשקעות להחליט האם לממש את האופציות לרכישת יתרת המניות בסוכנויות שרכש בחמש השנים האחרונות

חגי בדש / צלם: איל יצהר
חגי בדש / צלם: איל יצהר

זרוע הביטוח של פסגות עוד רחוקה מלהניב רווחים משמעותיים, אולם בית ההשקעות הגדול בשוק ייאלץ להשקיע בסוכנויות הביטוח שבהן הוא שותף סכום מצרפי של כ-100 מיליון שקל נוספים, שעיקרם ישולמו עד סוף 2015. על פי הערכות בשוק, ייתכן כי עד למועד מימוש האופציות התמורה הכוללת אף תגיע עד לרמות של כ-150 מיליון שקל, כנגזרת לתוצאות בפועל של הסוכנויות הללו.

לאחר שרכש בשנים האחרונות החזקות משמעותיות בשורה של סוכנויות ביטוח, בהשקעה של 85 מיליון שקל, קרב המועד למימוש האופציות שניתנו לבית ההשקעות לרכישת יתרת ההחזקות בסוכנויות אלה. בכך תגדל ההשקעה של פסגות בפעילות סוכנויות הביטוח שהקים לכ-185-200 מיליון שקל.

בחודשים הקרובים ייאלץ מנכ"ל פסגות, חגי בדש, להחליט האם לממש כעת את האופציות לרכישת מלוא המניות בחלק מתשע הסוכנויות שרכש בית ההשקעות בחמש השנים האחרונות. בתום תקופת המימוש יהיה פסגות מחויב לרכוש את יתרת ההחזקות בסוכנויות אלה, שהגדולות בהן הן דוידוף (50%), היימן (50%) ופרופיט (51%). תקופת המימוש שונה בין הסוכנויות, כך שתהליך זה יחל בחודשים הקרובים, ויסתיים בעיקרו עד סוף 2015, עם ספיחים שיסתיימו במהלך המחצית הראשונה של 2016.

בסביבת פסגות מביעים שביעות רצון מההשקעה בסוכנויות הביטוח, וסביר שיעלו להחזקות של 100% בסוכנויות, בוודאי בשתי הסוכנויות הגדולות דוידוף ופרופיט. בכל מקרה, אם פסגות יבחר שלא להגדיל את חלקו בסוכנויות האמורות, אזי לשותפים בהן יש אופציות פוט שקרוב לוודאי ימומשו.

על פי הערכות בשוק, מימוש האופציות על-ידי פסגות - בין אם ייעשה בתחילת תקופת המימוש ובין אם בסופה, ושלא מיוזמת פסגות - יהיה כרוך בהשקעה ניכרת כאמור. לפסגות יש כיום חובות של כ-300 מיליון שקל לבנקים. במארס אשתקד, כאשר בית ההשקעות רכש את פעילות תעודות הסל של מיטב (תמורת 150 מיליון שקל), נדרשה בעלת השליטה, קרן אייפקס (76%), להזרמת בעלים של כ-200 מיליון שקל. בפברואר האחרון, אגב, חשף "גלובס" כי הלוואה זו נעשתה בריבית "שוק אפור" של 10%.

נוסף על כך, את יתרת מניות פסגות מחזיקה קרן מרקסטון (24%), שסובלת בעצמה מקשיים תזרימיים, ונושיה לוטשים עיניים לעבר החזקותיה בבית ההשקעות. את חלקה בהזרמת הבעלים לרכישת מיטב סל לא העבירה קרן מרקסטון עד היום, מה שמקנה לאייפקס את הזכות לדלל את החזקותיה של מרקסטון בפסגות.

מטווח קצר גם לטווח ארוך

מסע רכישות פעילויות הביטוח של פסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל שמנהל כ-190 מיליארד שקל, החל ב-2009, כאשר פסגות נוהל על-ידי רועי ורמוס. אסטרטגיית הכניסה לשותפויות בסוכנויות ביטוח נמשכה ביתר שאת גם תחת שליטתה של אייפקס. בשלהי2011 רכש פסגות מקבוצת דוידוף, שבשליטת רוני דוידוף 50% מסוכנות ניהול ההסדרים הפנסיוניים, לפי שווי חברה של כ-50 מיליון שקל.

בסמוך לכך הוא רכש 25% מסוכנות הביטוח היימן ניהול הסדרי ביטוח ופיננסים, המנוהלת על-ידי מייסדה ובעליה חיים היימן, ובהמשך אף העלה את החזקותיו ל-50%, בהשקעה נוספת.

כשנה לאחר מכן, בהשקעה של כ-12 מיליון שקל נוספים, מימש פסגות את האופציה להגדלת החזקותיו בסוכנות פרופיט מ-25% ל-51% - לפי שווי חברה של כ-45 מיליון שקל.

בסך הכול השקיע פסגות בתשע סוכנויות ביטוח, ואת חלק מהרכישות ביצע מנכ"ל פסגות לשעבר רונן טוב, שמכהן כיום" כיו"ר חברת הגמל והפנסיה של מיטב דש, המתחרה הגדול של פסגות.

בית ההשקעות נקט את האסטרטגיה הזו כחלק מהפיכתו מגוף שמסתמך על פעילויות החיסכון לטווח קצר, לגוף עם דגש משמעותי על פעילויות החיסכון לטווח ארוך, שכרגע מסתכם אצל פסגות בעיקר בפעילויות גמל. תחום החיסכון לטווח ארוך הנו הפוטנציאל העיקרי להשבחת הערך שלה מקווים באייפקס.

כך או אחרת, תחום החיסכון לטווח ארוך מתאפיין במערכות הפצה שונות משמעותית מאלה של קרנות הנאמנות, שמהן צמח בית ההשקעות. בין היתר מדובר בהפצה משמעותית דרך סוכנויות וסוכני ביטוח - תחומים שבית ההשקעות נכנס אליהם בשנים האחרונות, במטרה לבנות פוטנציאל לתחרות אפקטיבית בקבוצות הביטוח הגדולות, שכבר מבוססות היטב בפעילויות הללו.

צורך להתרחב גם לביטוח ולפנסיה

כדי לשמר ולחזק את מעמדה בתחום הפנסיוני, שהתבסס רק על זרוע גדולה מאוד אך רעועה של תחום הגמל - אפיק החיסכון לטווח ארוך הבעייתי ביותר (שכמעט ואין אליו הפקדות חדשות והוא נחשב למוצר פנסיוני נכה - הרחיב פסגות את פעילויותיו כיצרן הן לתחום הפנסיה (התחום הצומח והמשמעותי ביותר בשוק החיסכון לטווח ארוך), והן לתחום הביטוח.

כך, פסגות הקים הקים קרן פנסיה חדשה מקיפה ולאחר מכן גם חברת ביטוח, בניהול אריק יוגב, לשעבר משנה למנכ"ל מגדל - הראשונה בקרב בתי ההשקעות. השקעותיו של פסגות בתחום זה משמעותיות, וצפויות להניב ערך רק בעוד שנים. עד אז מדובר בעיקר על סגירת חיסרון ופער מהמתחרים העיקריים מענף הביטוח, לפחות מהבחינה המיתוגית-שיווקית.

פסגות
 פסגות