הרחבת "צוק איתן" הורידה את הבורסה; טבע עלתה 2.1%

צה"ל מרחיב את הפעולה הקרקעית ברצועת עזה והמשקיעים בבורסה חוששים ■ סקיילקס זינקה ב-41% ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-717 מיליון שקל

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (א') בירידות שערים כאשר המשקיעים הגיבו לראשונה לכניסה הקרקעית לרצועת עזה. חרף העליות שנרשמו בסוף השבוע בוול סטריט, בשוק המקומי חוששים מהעמקת מבצע "צוק איתן" וכניסת הכוחות הקרקעיים שאף הורחבה במהלך הלילה והבוקר. מניות הבנקים ומניות מדד ת"א-75 הובילו היום את הירידות בשוק. מחזור המסחר הסתכם בכ-717 מיליון שקל.

בתקופה האחרונה ניסו מומחים בשוק ההון להרגיע ומסרו כי מבצע "צוק איתן" לא צפוי להשפיע על הבורסה, אולם הזהירו ממבצע קרקעי רחב היקף. מבצע שכזה עלול להשפיע לרעה על השוק אם יימשך לאורך זמן. לעת עתה נכנס היום "צוק איתן" ליומו ה-13, כאשר לשם ההשוואה מבצע "עופרת יצוקה", המבצע הקרקעי האחרון בעזה, נמשך 23 ימים. כמו כן, יש לציין כי מטרות המבצע מוגבלות לעת עתה וכוללות פגיעה במנהרות החמאס ולא כיבוש מוחלט של רצועת עזה ומיטוט שלטון החמאס.

"תגובת שוק ההון המקומי לאירועים הבטחוניים הייתה מתונה עד כה. בטווח הקצר, שינויים במצב הביטחוני יכולים לגרום לירידות נוספות במניות ובאג"ח הקונצרניות בישראל, או לעליות במקרה ותורגש רגיעה. לנוכח חוסר הוודאות ועל מנת להימנע מפגיעה בתשואת התיק לאורך זמן, אנו ממליצים להימנע משינוי חד בתמהיל תיק ההשקעות", כתבו כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית על שוק ההון (שנכתבה, יש לציין, לפני תחילת המבצע הקרקעי), מה שמשקף עדיין הלך רוח מרכזי בקרב האנליסטים בשוק.

ארז צדוק מקרנות אביב סבור כי כל עוד הריבית במשק אפסית, הבורסה תמשיך לעלות ותתגבר על המכשולים שבדרך: "מלמדים בשיעורי כלכלה ומימון שזה לא נכון להסביר את הבורסה רק על פי אינדיקטור אחד וצריך מגוון של אינדיקטורים, אבל נראה שכשהריבית היא אפס אפשר להגדיר את הבורסה רק על פי הריבית, או אולי על פי שני אינדיקטורים - ריבית ותאוות בצע. גולשים למיתון? הדולר הנמוך מרסק את היצואנים? תקציב הביטחון יגדל? יהיו עוד קיצוצים בתקציב הבא? עוד העלאות מיסים? שטויות. כל עוד הריבית אפסית, אנשים רוצים להרוויח והרבה וכל עוד אין אלטרנטיבות השקעה נזילות, שוק המניות ימשיך לעלות".

"מבצע 'צוק איתן' נמשך, אך חשוב לזכור שוקי המניות לא נפגעים ממלחמות, אלא להיפך. את אותו טקסט בדיוק אפשר לכתוב גם על שוקי המניות האמריקאי והאירופאי. ככל שעובר הזמן, אנחנו מתקרבים למועד העלאת הריבית בארה"ב ולעליה בתשואות שתוביל לירידות בשוקי האג"ח. גם נתון זה ימשיך לתמוך במעבר משקיעים נוספים לשוקי המניות. כדאי לזכור שהעלאת ריבית משפיעה על שוק המניות רק לאחר שנתיים וכך גם נבדק והוכח היסטורית, כך ששוקי המניות ימשיכו להיות חיוביים בתקופה הקרובה. משוק האג"ח כדאי להיזהר".

בוול סטריט נרשמו בסופ"ש עליות נאות לאור עונת הדוחות הכספיים ומדד S&P 500 השלים עלייה שבועית של 0.5%. "הדוחות ממשיכים להפתיע לטובה וזה נותן רוח גבית לעליות במניות. לעת עתה זה מאפיל על החששות הגיאו-פוליטיים", אמר לסוכנות בלומברג מנהל השקעות ב-OakBrook Investments.

מניות דואליות רבות חזרו היום לת"א עם פערי ארביטראז' חיוביים לאחר שעלו בוול סטריט, כמו למשל טבע , כן פייט ביופרמה ולייבפרסון שרשמו עליות בבורסה המקומית.

מנגד, בירידות חדות בלטו מניות קבוצת דלק, הפועלים , מגדל ופז נפט.

בליל שבת דיווחה סקיילקס כי חברת לפידות שבשליטת יעקב לוקסנבורג רכשה מסקיילקס מניות פרטנר ב-33.8 מיליון שקל. במסגרת העסקה נמכרו כ-1.35 מיליון מניות ב-25 שקל למניה.