"שמשרד הביטחון יתעסק בביטחון. נבוא להם מעל הראש"

ח"כ מירי רגב: "חובה להרחיב את הטווח של 7 ק"מ מעזה לטווח גדול יותר שיזכה למיגון"

מירי רגב / צילום: איל יצהר
מירי רגב / צילום: איל יצהר

ועדת הכספים אישרה בשבוע שעבר העברת 1.5 מיליארד שקל לקרן לדיור ציבורי, שתפעל באמצעות משרד השיכון לרכישת מלאי נוסף של דירות ציבוריות, שיפוץ דירות קיימות ובנית מעונות במסגרת שיקום שכונות. אישור התקציב לא היה פשוט, והושג לאחר שח"כ מירי רגב התנתה את העברת חוק הוותמ"ל - ועדת העל שאמורה בעיקר לייצר מתחמי ענק לדיור להשכרה - בחיזוק הדיור הציבורי.

"הבאנו הישג אדיר שיוסיף מלאי לדיור ציבורי. אני מאמינה שבשלוש שנים נרכוש 1,000 דירות חדשות ונשפץ 12 אלף דירות קיימות", אומרת רגב. "שנים מדברים על הצורך במלאי של דיור ציבורי אבל לא הצלחנו עד עכשיו להביא שקל לכך. חוק הדיור הציבורי הוקפא, והממשלה רצתה לבטל אותו. בזכות הלחץ שהפעלתי על הוותמ"ל, שהגיע כמעט לידי פיצוץ, הצלחנו להשיג סכום מכובד כל כך. פעם ראשונה בעצם, החלטנו לחוקק חוקים חברתיים".

- לפני תכנון דירות חדשות, מה דעתך על זה שבכל כך הרבה דירות, ובפרט באזור הדרום, אין ממ"ד, בזמן שטילים נורים על ישראל?

"חובה להרחיב את הטווח של 7 ק"מ מעזה לטווח גדול יותר שיזכה למיגון. המלחמה הבאה שלי תהיה על תמ"א 38 ופינוי בינוי שלא עובד בפריפריה, כי אין לכך כדאיות כלכלית. לדעתי צריך להגדיל משמעותית את זכויות הבנייה בפריפריה. פרויקטים של פינוי בינוי בפריפריה לא חייבים להיות כמו במרכז. בפריפריה ראוי להקצות שטחים גם לצמודי קרקע כך שתהיה כדאיות כלכלית, ואם לא, שהמדינה תכניס יד לכיס. למה לשוק המים המדינה יודעת להכניס יד לכיס ולא להתחדשות עירונית?".

- כל הזמן מוקמות ועדות חדשות שיעמדו בראש יוזמות תכנוניות. מדוע לא לחזק את הוועדות הקיימות, בשביל מה צריך פתרון "טלאי על טלאי" כמו הוותמ"ל?

"כי הגיע הזמן לקחת את האזורים הכי יקרים במדינת ישראל, שמשרד הביטחון יושב בהם שנים ולא מפנה אותם, אז נבוא להם מעל הראש בחקיקה. אי אפשר לשבת חמש, שש ושבע שנים בוועדות תכנון וכולם בני ערובה של הוועדות. צריך להודות: אין מלאי תכנוני בישראל. לכן צריך ועדות שיקדמו ויאשרו תוכניות גדולות מהר, שיפתרו בעיות של תשתיות, שיפנו את תעש לטובת דירות להשכרה. את זה משרד הביטחון לא יודע לעשות. שמשרד הביטחון יתעסק בביטחון. מלאי גדול של דירות מוריד את מחירי הדירות. אם רק לזה מיועדת הוותמ"ל ואצליח לקדם את לוחות הזמנים מחמש שנים לשנה וחצי, מצבנו יהיה הרבה יותר טוב".

- אנחנו אחרי פרשות כמו הולילנד, ועוד מעט הרפורמה בחוק התכנון והבנייה תעניק עוד סמכויות לוועדות מקומיות. מה דעתך על זה?

"כל גורם נבחר יכול להיות מועמד לשחיתות. אי אפשר לעצור הכול בגלל זה. מי שפועל בניגוד לחוק הוא עבריין ומקומו בכלא. בגלל זה לא ניתקע שנים בוועדות מחוזיות. מערכת התכנון בישראל כשלה, והיום סוף סוף מקודמים שינויים אמיתיים".

- ואי אפשר לסיים בלי להתייחס לחוק מע"מ אפס של שר האוצר.

"מדובר בהצעת חוק פרטית שאני הגשתי בקדנציה הקודמת ושר האוצר יובל שטייניץ הפיל אותה. לכן אני שמחה ששר האוצר הנוכחי יאיר לפיד יזם גם הוא הצעת חוק ממשלתית, ואני צירפתי את ההצעה הפרטית שלי לשלו. כדי לפתור את בעיית הדיור צריך למצוא פתרונות גם בביקוש וגם בהיצע. אני הולכת ליזום הצעת חוק שתביא להגדלת אחוזי המימון שהבנקים נותני לזוג צעיר ל-80%, כדי להוריד את ההון העצמי הבלתי אפשרי שהיום מונע מהרבה זוגות צעירים שיכולים לעמוד בהחזרים לקנות דירה, רק בגלל נושא ההון העצמי".