חשבתם שדור 4 בסלולר זה מהיר? באריקסון כבר עובדים על דור 5

סמנכ"ל הטכנולוגיה באריקסון אולף אוולדסון: "בדור 5 יש אינסוף אפשרויות, כל מה שאתה רוצה יכול להיות מחובר לרשת הסלולרית - חיישנים רפואיים, תהיה אפשרות לשלוט מרחוק במכונית או אפילו יכולת לבצע ניתוח לייזר מרחוק"

חשבתם שדור 4 בסלולר זה מהיר? בחברת התקשורת אריקסון עובדים כבר עכשיו על הדור החמישי שיקפיץ את מהירויות הגלישה עוד יותר ל-5 ג'יגה. למה אנחנו צריכים את זה בכלל?

בתקופה האחרונה אי אפשר לעבור ברחוב, לפתוח את הטלוויזיה או לגלוש באינטרנט בלי לראות פרסומת של אחת מחברות הסלולר המפרסמת את הדור הרביעי (4G). לפני כעשור נחת בארץ הדור השלישי (3G) ועשה מהפכה של ממש במהירויות הגלישה בסלולר, מה שעזר ותמך בסמארטפונים שהגיעו למדפים לאחר מכן. היום אנחנו נמצאים ככל הנראה מספר חודשים לפני השקת רשת דור 4 שתשפר עוד יותר את מהירויות הגלישה שאנחנו חוויים בסמארטפון, בטאבלט, בלפטופ ואפילו במכוניות המגיעות עם יכולות גלישה סלולריות פנימיות.

אריקסון הינה ספקית של טכנולוגיות ושירותי תקשורת. החברה השוודית מציעה שירותים, תוכנה ותשתית של טכנולוגיית מידע ותקשורת למפעילות סלולריות ולענפים נוספים. לדברי החברה, כיום יותר מ-40% מתעבורת התקשורת הניידת עוברת ברשתות של אריקסון המשרתות יותר מ-2.5 מיליארד מנויים. החברה פועלת ב-180 מדינות ומעסיקה יותר מ-100 אלף עובדים.

אריקסון קיימת בישראל משנת 1997, היא ספקית ציוד של שלוש חברות הסלולר הגדולות בארץ ברשתות דור 3, והיא גם עובדת עם פרטנר ופלאפון על רשתות דור 4. הסניף המקומי מונה כ-100 עובדים ועם לקוחותיו נמנות רוב חברות התקשורת בישראל.

דו"ח הניידות של אריקסון (Ericsson Mobility Report) מיוני 2014 חוזה ש-85%מהמנויים הסלולריים בצפון אמריקה יעברו לרשתות דור 4 (LTE) עד שנת 2019. שיעור החדירה הגבוה של דור 4 מעיד שצפון אמריקה תהיה כנראה אחד האזורים הראשונים שיקבלו את הדור החמישי.

"רשתות הדור 4 היום הם הצלחה", אומר אולף אוולדסון (Ulf Ewaldsson), סמנכ"ל הטכנולוגיה באריקסון ל"גלובס". אולף מתייחס לכך שהדור הרביעי נפרס במהירות הכי גבוהה בעולם, כפול מקצב האימוץ בדור השלישי. "20% מאוכלוסיית העולם משתמשת בדור 4 ואריקסון מציעה את הרשת שלה ביותר מ-100 מדינות. מהירות הורדת הקבצים בדור 4 עומדת על 20 עד 30 מגה, כאשר הקצבים יכולים להגיד גם ל-150 מגה. מדובר בחוויה טובה בהרבה ממה שהמשתמשים מקבלים היום כאשר הם עובדים עם רשתות מדור 3 (כמו אלו שקיימות היום בישראל). מהירות הגלישה בדור 3 יכולה להגיע גם לקצב של 42 מגה, אבל בפועל המהירויות יותר נמוכות".

- למה הצרכנים צריכים לחכות לדור 4?

"התועלת ללקוח היא כמובן שהחיבור לאינטרנט מהיר יותר וההורדות מהירות. בשנת 2014 יותר מ-40% מהשימושים באינטרנט הסלולרי הם לצפייה בווידיאו. הדור הרביעי כמובן משפיע על החוויה של המשתמש כאשר הוא רוצה לראות סרטון מיו טיוב. אני יכול להגיד שכבר משנת 2009, השנה בה הושקה לראשונה רשת הדור 4 בשוודיה, גם המסכים של הסמארטפונים גדלו בצורה משמעותית ואיכות הצגים הפכה להיות גבוהה יותר. לכן דור 4 יודע לנצל את החוויה הזו טוב יותר".

ניסוי דור 5

לאחרונה אריקסון ביצעה ניסוי חי של טכנולוגיית דור 5, בו השיגה מהירויות של 5 ג'יגה ביט לשנייה. לדברי החברה, ביצועים אלה חשובים לקידום הטכנולוגיה ולהתמודדות עם הצמיחה הבלתי פוסקת בביקוש לצריכת נתונים בסלולר.

פעילות הפיתוח של אריקסון ברשתות הדור החמישי כוללת טכנולוגיות אנטנה חדשות עם רוחבי פס גדולים יותר, תדרים גבוהים יותר ומרווחי תשדורת קצרים יותר. עבור ניסויי הדור החמישי פותחו במיוחד תחנות בסיס וגם תאים קטנים בסביבת רשת הטרוגנית ורצועות תדרים חדשות. "למרות שתקני הדור החמישי עדיין בשלבי פיתוח מוקדמים והקצאות התדרים טרם נקבעו, ההדגמה החיה של אריקסון משקפת בבירור את החזון הטכנולוגי של החברה", אומר אלון ברמן, מנכ"ל אריקסון ישראל.

- עדיין לא קיבלנו דור 4, למה אנחנו צריכים דור 5 בסמארטפון שלנו?

"כל דור צריך להביא משהו שונה, משהו חדש לגמרי, אחרת זה נשאר אותו דבר. כרגע אנחנו מחכים למחקרים עולמיים שיביאו עוד רעיונות לגבי הדור החמישי. אריקסון חושבת שהדור החמישי צריך לחבר את כל המוצרים שלנו לאינטרנט ולא רק את הסמארטפון או הטאבלט. בעצם מדובר כאן על האינטרנט של הדברים (Internet Of Things) בו המכשירים שלנו ידברו אחד עם השני. זה חיבור לאינטרנט של כל המוצרים שלנו, שבעזרת התקשורת יציעו ערך מוסף. אנחנו קוראים לזה באריקסון "האוכלוסיה המקושרת", אומר אוולדסון.

- אאה יכול לספר על המהירויות בדור 5?

"יש לנו שאיפות מאוד גבוהות למהירויות שנגיע אליהם בדור 5. מדובר במהירויות שיהיו גבוהות פי 10 ואפילו עד פי 100 ממהירויות בדור 4. במעבדות שלנו כבר הצלחנו לעבור את מהירות ההורדה של 5 ג'יגה, זה הרבה יותר מהיר מקצב ההורדה של ה-150 מגה, שדור 4 יכול להגיע אליו.

"לפי מצב העבודה היום, המחקרים הנוכחיים והפעילות של שאר החברות בתחום, אני חושב שההשקה של הרשתות בדור 5 יהיו באזור שנת 2020 או מעבר לזה". בשביל שדור 5 יצא לפועל, צריך להיות תקן ותמיכה בו על-ידי שאר יצרניות הרשתות וחברות הסמארטפונים, כך שהמשתמשים יוכלו לעבוד איתו בקלות עם כל מכשיר אותו ירכשו".

- אתם כבר מדברים עם יצרניות הסמארטפונים על תמיכה בדור 5?

"כולם כבר מדברים על זה. הדרך בה אנחנו נפתח את הדור החמישי, זהה לזו שהייתה בדור השלישי והרביעי. אנחנו לא יכולים להגיע למצב, שרק מעט חברות יפעלו באותה טכנולוגיה, אנחנו צריכים שכל התעשייה תעבוד איתה. מה שהפך את התעשייה למצליחה בדור השלישי והרביעי, הוא התקן שנוצר ולכן לכל היצרניות יש שאיפה להתאים את עצמם לתקן. אני משער שכל יצרניות הסמארטפונים חושבות היום איך לשלב את הטכנולוגיה של דור 5 ומה יהיו האתגרים שלהם בתחום".

- יש משהו חדש לגמרי שהצרכנים יקבלו בדור 5?

"יש אינסוף אפשרויות, כל מה שאתה רוצה יכול להיות מחובר לרשת הסלולרית. מכשירים כמו משקפיים חכמים וחיישנים רפואיים שיהיו מחוברים למכשירים מסוימים מרחוק או יהיו מחוברים לבית החכם. תהיה אפשרות לשלוט מרחוק במכונית או אפילו יכולת לבצע ניתוח לייזר מרחוק על-ידי רופאים שנמצאים במקום אחר. בסופו של דבר החזון של דור 5 הוא החזון של אוכלסיה מקושרת".

- למה אי אפשר לקבל את היכולות בדור 4 שכבר מציע אינטרנט מאוד מהיר?

"הדור הרביעי לא נבנה עבור הדברים שציינתי. הדור הרביעי נוצר בשביל חוויה נהדרת בצפייה בווידיאו או בגלישה בדפדפן בסמארטפון עצמו. אני יכול לספר על ההבדל בזמן התגובה בחיבור לאינטרנט בדור הרביעי שעומד על 20 מילי שניות שהוא טוב מאוד ואפילו פנטסטי, אבל שמדברים על דור חמישי כבר מגיעים למילי שניות בודדות".

- יש כבר כיוונים על דור 6?

"אנחנו בכלל לא מתחילים לדבר על דור מעבר לזה שאנחנו רק עובדים עליו. אנחנו אפילו עוד לא אפיינו לגמרי את הדור החמישי".

הדור ה-5 נשמע עתידני מאוד, אבל כנראה שבישראל נקבל אותו ביחד עם הרכבת הקלה בתל-אביב, אם לא מעבר לזה. ישראל מפגרת כבר מספר שנים אחרי העולם עם הדור 4, שכבר פועל במדינות רבות וסמארטפונים רבים תומכים בו. האבסורד היום, שרוב הסמארטפונים החדשים שנמכרו בחודשים האחרונים בארץ כבר כוללים את הטכנולוגיה, אבל במקרה הטוב, רוכשי המכשירים יוכלו לנצל אותם רק בסוף שנה זו או שנה הבאה.

העיכובים בהקמת תשתיות הדור 4 קשורים לרגולציה של משרד התקשורת, שמקשה מאוד על חברות הסלולר לפעול בתחום הזה. מלבד זה, צריך לזכור שמהירויות הגלישה באינטרנט הביתי (הקווי והאלחוטי) הולכים להשתרג בקרוב בישראל, כאשר מיזם הסיבים האופטיים של IBC וחברת החשמל - אנלימיטד, יתחיל לפעול ויציע מהירות העלאה והורדה בקצב של 1 ג'יגה.

היום, במקרה הטוב, חברות התשתית בזק והוט מציעות הורדה של 100 או 200 מגה וקצב העלאה של מגות בודדות. כך, שלפחות בעתיד הקרוב נוכל ליהנות ממהירויות של הכרנו בבית, באמצעות המכשירים הניידים שלנו. בשורה התחתונה, העתיד הסלולרי כנראה יהיה מהיר בהרבה בשנים הקרובות, אבל קודם נראה אותו מתרחש מעבר לים.