כנסו כנסו: "פסטיבל בבית" מציע מופעי תיאטרון במרחב אינטימי

בין חדרי מלון לאמבטיה הביתית, "פסטיבל בבית" מספק את יצר המציצנות וממציא ז'אנר חדש של יצירה

לא קל לקיים שגרת מופעים בימים אלה, אפילו כשזה נוגע לפורמט אמנותי-ביתי שהמציאו אנשי עונת התרבות בירושלים. "פסטיבל בבית", שהיה אמור להתקיים בשבוע הקרוב (21-24 ביולי) ברחבי העיר, נדחה בשל המצב למועד שיפורסם בקרוב.

במהותו זהו ניסיון אוונגרדי להמציא ז'אנר חדש ואינטימי של מופעים - תיאטרון עכשווי, מקורי ופורץ דרך, המתקיים במרחבים ביתיים - במטבח, באמבטיה או בין חדריו של בית מלון.

"בירושלים בית הוא אף פעם לא רק בית. מאחורי כל דלת מסתתר אוצר של סיפורים, סודות ותחושות. הפסטיבל, בשנתו הרביעית, מאפשר לכם להיכנס אל תוך בתים מסוגים שונים ולחוות, ממש מקרוב, אירוע תיאטרלי-פרפורמטיבי שנובע מתוך המרחב שבו הוא מתקיים", מסבירה המנהלת האמנותית דפנה קרון, היא עצמה יוצרת תיאטרון ופרפורמנס אמנותי.

הרעיון נשען על יצר המציצנות האנושי (וויאריזם). הרצון לדעת מה קורה אצל האחרים, המחשבה שהדשא של השכן הרבה יותר מעניין; התאווה למידע - לשם התגוננות או כדי להזין את הדמיון - והעונג האסור, הגנוב, שהיא מסבה; הופך את הצופים לילדים סקרנים וחסרי גבולות, אך הפעם ברשות.

שני המופעים המרכזיים של הפסטיבל השנה הם "האוס", מופע דוקומנטרי מאת הבימאי והמעצב השווייצרי דומיניק הובר, ו"טוקטוק" מופע אינטראקטיבי המתרחש בין חדרי מלון "פרימה".

חוויית ההצצה המושלמת, שבה עסקו יוצרים באמנות הפלסטית ובאמנויות הבמה והמסך, מסטניסלבסקי (הקיר הרביעי) ועד היצ'קוק (חלון אחורי), מאורי זוהר (מציצים) ועד דורון צברי (מחוברים), מגיעה לפתחו של הבית הירושלמי. ב"House" הופך הריטואל היומיומי של בניין מגורים בשעת ערב, למופע לעיניהם ולאוזניהם (באוזניות) של הצופים מבחוץ.

הובר העלה את המופע בהצלחה בבנייני מגורים בבואנוס איירס, באוטרכט, בוורשה ובברלין. דיירי הבניין הם אנשים רגילים, השותפים ליצירה: בדירה 3 הילדים רבים על המקלחות, בדירה 4 רמי חוזר מתפילת ערבית, תהל, הסטודנטית לרפואה מדירה 7 משתרעת על הספה אחרי יום מתיש, בדירה 5 איבתיסאם מטגנת חביתות וכו'.

קולות הערב, האורות הכבים ונדלקים בין אזורי הבית השונים, הטקסים הקטנים, יוצרים יחד את הדוקו-דרמה האינטימית, והצופים הופכים לעדים רואים ובלתי נראים.

"טוק טוק" הוא קונספט מקורי של דפנה קרון ואיתי מאוטנר, והוא מתקיים לראשונה השנה. זהו אירוע שיש בו סתירה פנימית: "אירוע אינטימי רב משתתפים" המתרחש בבית מלון. "זה מתחיל בצ'ק אין לשעה אחת (בין 18:00 לחצות) במלון פרימה רויאל. פקיד הקבלה ייתן לך מפתח לחדרך. אולם בכל אחד מהחדרים מסתתר סוד. כ-40 אמנים, אנשי וידיאו וסאונד, שחקנים, מוזיקאים, חדרניות, טבחים, כותבים ובמאים ייצרו, ביחד ולחוד, חוויות פרטיות וחד פעמיות לכל צופה וצופה.

יוזמי הפסטיבל מציעים לשוטט ולעבור בין מספר כתובות. לפרטים: jerusalemseason.com