ברוקרים בזמן לחימה: "האווירה מתוחה, יש אי ודאות רבה"

המצב הביטחוני המתוח משפיע על בתי ההשקעות לא רק ברמה של ניהול הכספים בתיקי ההשקעות, אלא גם מבחינה תפעולית

חדר מסחר / צילום: שמעון בלול  מבעד לעדשה
חדר מסחר / צילום: שמעון בלול מבעד לעדשה

המצב הביטחוני המתוח משפיע על בתי ההשקעות לא רק ברמה של ניהול הכספים בתיקי ההשקעות, אלא גם מבחינה תפעולית. בדקנו היום עם בתי ההשקעות הגדולים כיצד משפיע המצב הביטחוני על שגרת העבודה בהם, כיצד הם מתמודדים עם כוח אדם חסר בשל גיוס המילואים וכיצד עונים ללקוחות המודאגים במוקדי השירות.

בפסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל שמעסיק כ-750 עובדים, נקראו למילואים כ-30 עובדים. נוסף על כך, עובדים רבים נאלצים להחסיר ימי עבודה - בחלק מהמקרים מדובר במספר שעות ביום ובמקרים אחרים בימים שלמים - כדי להישאר בבית עם ילדיהם.

למרות כוח האדם החסר, לדברי ענת כנפו תבור, משנה למנכ"ל משאבי אנוש, כרגע הדבר אינו משפיע על הארגון בצורה מהותית, אולם אם הלחימה תימשך הדברים עשויים להיראות אחרת. "להערכתנו, אם המבצע יתארך, באוגוסט כבר עלולה להיות בעיה, אבל כמובן שבכל מקרה אנחנו מקווים שהוא יסתיים במהרה", היא אומרת ל"גלובס". "כרגע אנחנו בהחלט חשים שהאווירה מתוחה מהרגיל ושקיימת אי ודאות רבה".

"אין ספק שהמצב הביטחוני ומצב הרוח הלאומי משפיע על העובדים והמנהלים", מוסיפה מעיין כהן, משנה למנכ"ל אקסלנס. "אנו מנסים להמשיך לשמור על שגרת עבודה רציפה ומורל יחסית מרומם ככל שניתן, תוך כדי מתן מענה מהיר לצרכים שוטפים, גמישות ניהולית וקשר אישי", היא אומרת.

מיטב דש, בית ההשקעות השני בגודלו מבחינת היקף הנכסים הפיננסיים המנוהלים בו, מעסיק כ-900 עובדים. "בסך הכל גויסו 36 עובדים בצו 8, כלומר אחוז מינורי מתוך מצבת עובדי החברה", אומרת שלומית לוי, סמנכ"ל משאבי אנוש במיטב דש. עם זאת, לדבריה "רבים מעובדי החברה הם הורים או קרובי משפחה לחיילים המשרתים בלחימה בדרום ואנו עושים כל שביכולתנו לסייע להם. אנו מלווים את העובדים שלנו שמגויסים בצו 8 למילואים ומאפשרים להם עזיבה נוחה ודואגים במקביל למילוי הפונקציות שלהם".

מלבד כוח אדם שגויס למילואים, ישנם אילוצים נוספים שנובעים מכך שחלק מעובדי מיטב דש המתגוררים באזורים שנמצאים תחת מטחי הטילים מתקשים להגיע לעבודה. "גם במקרים אלו מצאנו פתרונות", מספרת לוי, "חלקם טכנולוגיים, כגון התחברות מרחוק וחלקם גיבוי של החברים במשרדים".

אחת המחלקות שבהן דווקא אין שום בעיה עם כוח האדם היא המוקד הטלפוני. "מאז תחילת המבצע הצבאי חלה ירידה משמעותית בכמות הפניות למוקד שירות הלקוחות", אומרת כנפו תבור מפסגות. את דבריה מחזקת כהן, שמציינת כי גם באקסלנס נרשמה ירידה קלה בכמות הפניות למוקד. "לדעתנו, הירידה נובעת מכך שאנשים פחות עסוקים בנושאים שכאלו ולצערנו מתעסקים בשגרה שנכפתה עלינו. מה עוד שהשוק יחסית שומר על יציבות ואנחנו לא רואים דרמות".

"נכון לעכשיו, מלבד יום פתיחת המבצע, בו הרגשנו יותר את הלקוחות, דרך קרנות הנאמנות ופניות בנושא של ניהול תיקים, יש רגיעה יחסית, אפילו היום", אומר סמי בבקוב, מנכ"ל הראל פיננסים. "בימים הראשונים של המבצע עשינו מבצע טלפוני ופניות יזומות לכל הלקוחות של חברת ניהול התיקים בדרום לחזק את ידיהם, וגם ליועצים", הוא מספר. "פחות דיברנו איתם 'ביזנס', אלא יותר על הנושאים שמטרידים את כולנו".