נציגי הדיור הציבורי פוצצו את הדיון על הותמ"ל בוועדת הפנים

נציגי הדיור הציבורי דרשו לראות את כל מסמכי הדיון וטענו בפני חברי הוועדה ויו"ר הוועדה, חברת הכנסת מירי רגב, לחוסר דמוקרטיה ■ בהמשך החליטה ח"כ רגב להפסיק את הדיון להתייעצויות

מירי רגב / צילום: איל יצהר
מירי רגב / צילום: איל יצהר

נציגים של דיירי וזכאי הדיור הציבורי "פוצצו" את הדיון בהצעת חוק הותמ"ל בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. אנשי הדיור הציבורי הגיעו לכנסת, שמציינת היום את יום הדיור, כדי למחות על כך שהותמ"ל (חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור) לא תכלול הקצאת דירות לדיור הציבורי כפי שהובטח בתחילה.

נציגי הדיור הציבורי דרשו לראות את כל מסמכי הדיון וטענו בפני חברי הוועדה ויו"ר הוועדה, חברת הכנסת מירי רגב, לחוסר דמוקרטיה. בתגובה לדרישתם ולמהומה שיצרו באולם ניסתה יו"ר הוועדה רגב להסביר כי הדיון הציבורי בנושא זה מוצה, אך ללא הועיל. בהמשך החליטה ח"כ רגב להפסיק את הדיון להתייעצויות.

כזכור, הצעת חוק הותמ"ל (חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור) חזרה לדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה רק לאחרונה לאחר הקפאה של מספר שבועות. הסיבה להקפאה הייתה דרישה לשלב בתוכנית הוראות ספצפיות לשילוב דיור להשכרה כמו גם דיור ציבורי במסגרת הדירות החדשות שייבנו באותם מתחמים מועדפים. בסופו של דבר הושגה הסגמה לגבי הדיור להשכרה אולם הדיור הציבורי נותר מחוץ לתוכנית. נציין שבמקום להכניס דיור ציבורי להצעה הוסכם על ידי האוצר כי יועבר סכום כספי לקרן לדיור ציבורי בהיקף של למעלה ממיליארד שקל שישמש לרכישת דירות חדשות כמו גם לשיפוץ ותחזוקה אולם פעילי הדיור הציבורי טוענים שמדובר באחיזת עניים בלבד.

בפתח הדיון התייחסה חברת הכנסת תמר זנדברג לסוגיה ואמרה כי החוק במתכונתו הנוכחית אינו מתחשב בזכאי הדיור הציבורי שהם האוכלוסייה החלשה ביותר. לדברי זנדברג, "מאז חוק הדיור הציבורי של רן כהן לא הוקצה שקל אחד לבניית דירות חדשות. הייתה פה הזדמנות בחוק הזה, שדורס בפועל את מערכת התכנון, להקצות אחוז קבוע לבניית דיור ציבורי. זה היה היתרון האפשרי בחוק הזה אבל הוא לא התקבל. הצענו הצעה מידתית ומאוזנת להקצות 5% מכל פרויקט לדיור ציבורי על מנת להגדיל את המלאי וגם לדאוג לאוכלוסייה החלשה ביותר. לא ייתכן שהפתרון במלואו יופנה למעמד הביניים ושזכאי הדיור הציבורי יישארו מאחור".

הצעת חוק הותמ"ל, אותה מקדם משרד האוצר כחלק מתוכנית הדיור הממשלתית שאושרה בקבינט הדיור, מבקשת לאשר הוראת שעה למשך ארבע שנים שתאפשר למדינה את הקמתה של ועדה תכנונית מיוחדת עם סמכויות שכמעט אינן מוגבלות מכח תוכניות אחרות. המטרה המוצהרת של הותמ"ל היא לפעול כחלק מתוכנית הדיור הממשלתית להגדלת ההיצע ולדיור לשכירות על ידי זיהוי מתחמי קרקע גדולים והפיכתם למתחמים המיועדים לבנייה למגורים ולהשכרה בהליך מהיר.

כחלק מהתוכנית אף גובש מנגנון חדש, מנגנון הנטילה, שמתייחס להליך דומה להפקעה של קרקע חקלאית במסגרתו תוכל הוועדה להפשיר קרקע חקלאית או פתוחה בשולי הערים למטרת פרויקטים בתחום הדיור תוך קביעת מנגנוני פיצוי חדשים לבעלי הקרקע.

להצעה זו התנגדות עיקשת מצד גורמי סביבה, תכנון וארכונים חברתיים וירוקים.