לא תאמינו מה קורה עם אלפי עובדים בעזריאלי בזמן אזעקה

הנהלת עזריאלי משכירה את הממ"קים, והעובדים נשלחים לחדר המדרגות ■ הנהלת עזריאלי: "אנו פועלים על-פי הנחיות פיקוד העורף והמשטרה"

מגדלי עזריאלי  / צילום: איל יצהר
מגדלי עזריאלי / צילום: איל יצהר

זעם בקרב עובדי המשרדים במרכז עזריאלי בתל אביב: המרחבים המוגנים במגדלים מושכרים, והם נאלצים לשהות בחדר המדרגות בשעת אזעקה, אף שהנחיות פיקוד העורף אומרות במפורש שהשהייה בממ"ק עדיפה.

בכל קומה במגדלי עזריאלי נבנה מרחב מוגן קומתי (ממ"ק) שאמור להכיל את כל דיירי הקומה בשעת חירום. בתחילת מבצע "צוק איתן" שיגר מנכ"ל חברת הניהול של מגדלי עזריאלי ניסים חביב מכתב לדיירים ובו ציין כי "עם הישמע אזעקת צבע אדום, הנכם מתבקשים בצורה מבוקרת ומהירה לעזוב את משרדכם ולהגיע לממ"קים שבקומתכם, או לחלופין למדרגות החירום המהוות מרחב מוגן לכל דבר ועניין...".

אלא שבפועל גילו רבים מעובדי המשרדים במגדלים שהממ"קים נעולים מאחר שהם מושכרים לדיירי משנה בעיקר כמחסנים. לפיכך, אופציית ההגנה היחידה שעומדת לרשותם היא שהייה בחדר המדרגות. מבירור שקיים "גלובס" עם פיקוד העורף, וכפי שמצוין בהנחיותיו באתר שלו, את המרחב המוגן יש לבחור מרגע הישמע האזעקה לפי סדר עדיפות. ממ"ד או ממ"ק הם הבחירה המועדפת; מקלט הוא המרחב המוגן השני בסדר העדיפות, ורק לאחר מכן, "באין ממ"ד, ממ"ק או מקלט, יש לבחור חדר פנימי מוגן שבו מינימום קירות חיצוניים, חלונות ופתחים" - קטגוריה שבה נכלל חדר המדרגות. במקרים שבהם קיים ממ"ד או ממ"ק ישנה עדיפות מפורשת לשהות בהם, מאחר שזו המטרה שלשמה הוקמו.

לטענת העובדים במקום, בכל ממ"ק במגדלי עזריאלי גם קיים פתח שיכול למלט את השוהים בו אל קומת הקרקע של המגדלים, וזאת למקרי חירום שבהם חדרי המדרגות חסומים, בין היתר בשל פגיעה או שריפה. "בלתי נתפס שקבוצת עזריאלי מעדיפה להרוויח עוד כסף על אותם שטחים ולא להעמיד אותם כמיגון לדיירים", אמרה עובדת באחד המגדלים. "אפילו שאנחנו משלמים דמי עתק על שכירות והנהלת הקניון יכולה לדרוש לפנות את הממ"קים, היא לא עושה זאת, ובקומות רבות חדרי המדרגות פשוט מלאים ולא כל האנשים מצליחים להיכנס".

דייר אחר במגדל סיפר שרוב הממ"קים מושכרים לדיירי משנה, ויש סעיף בחוזה איתם ולפיו עליהם לפנות את הממ"ק בתוך ארבע שעות בהינתן הוראה, אך צעד כזה לא נעשה עד כה. חלק מהדיירים גם הביעו חשש מכך שהמגדלים הם מטרה בעת שיגור טילים. כזכור, לפני שנה פרסמה הטלוויזיה הממלכתית באיראן סרטון ובו נראה שיגור טילי סג'יל איראניים. בסימולציה נראה כי מערך ההגנה של ישראל הצליח ליירט רק חלק מהטילים, בזמן שאחרים מצליחים לפגוע במטרות אסטרטגיות שונות בארץ, ובהן מגדלי עזריאלי בת"אל אביב.

בקבוצת עזריאלי מסרו בתגובה: "הקבוצה פועלת לפי הנחיות פיקוד העורף והמשטרה". הנהלת הקבוצה מצוידת באישור מהמשטרה מ-22 ביולי 2014, המיועד לדיירי המגדלים, שעליו חתום רס"מ בצלאל דגמי, מש"ק עזריאלי במרחב ירקון של משטרת ישראל. באישור זה מצוין כי "גרם המדרגות במגדלי מרכז עזריאלי הינו מרחב מוגן וזאת על פי פיקוד העורף והמשטרה. גרם המדרגות הינו מרחב מוגן מפני האיומים הקיימים. לפי הנחיות פיקוד העורף אין צורך בשלב זה לפתוח את חדרי הממ"ק".