קשישים מבקשים מיגוניות - אבל נאלצים לקוות לתרומה

במשרד הרווחה מדווחים על עלייה בפניות של הציבור למוקד המשרד (118), מאז תחילת המבצע

אזרחים במבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס
אזרחים במבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

שר הרווחה מאיר כהן הורה אתמול (ב') לאנשי משרדו להעביר 2.5 מיליון שקל לטובת הרשויות המקומיות באזור הדרום, כחלק מחבילת הסיוע ליישובים לאור ההתמודדות עם מטחי הרקטות מאז תחילת מבצע "צוק איתן" ולמעשה עוד לפניו.

לדברי כהן, מדובר ב"פעימה שנייה" באותה חבילה הנאמדת עד כה בלמעלה מ-7 מיליון שקל. כהן הדגיש כי ימשיך לסייע לרשויות ככל שהדבר יידרש. במקביל, תקצב המשרד מימון ל-15 אלף ארוחות חמות לשבת עבור משפחות נזקקות באזור עוטף עזה.

במשרד הרווחה מדווחים היום על עלייה בפניות של הציבור למוקד המשרד (118), מאז תחילת המבצע. מדובר ב-4,535 פניות שונות, מתוכן 797 בנושאי חירום. הפניות כוללות קשישים ונכים ללא כל מרחב מוגן תקני (מבטון) בביתם שמבקשים מיגוניות; כבדי שמיעה הזקוקים למכשירי זימונית (ביפר) כדי לקבל התרעה על אזעקה באמצעות רטט; דרישה לסיוע בקבלת תרופות עד הבית; בקשה לסיוע ברכישת מזון ועוד. המוקד של משרד הרווחה מאויש 24 שעות ביממה והוא תוגבר מאז תחילת המבצע, ומועסקים בו דוברי עברית, ערבית ואנגלית.

לא זוכים לסיוע

לפחות בכל הקשור למיגוניות, נראה כי משרד הרווחה לא מספק מענה בעניין. רק לאחרונה הוצבו שתי מיגוניות בשכונה בבאר-שבע לאחר שמספר תושבים נכים הלינו במסגרת כתבה בערוץ 2 על כך שהם לא מספיקים להגיע למרחב המוגן עליו המליץ פיקוד העורף. עם זאת, מיגוניות אלה סופקו על ידי מד"א ובעזרת תרומה של מנוף מצד חברת "תעבורה" שבבעלות משפחת לבנת. במילים אחרות, לפחות בחלק מהמקרים האוכלוסיות החלשות ביותר לא זוכות לסיוע מהמדינה, ונדרשות לקוות שתגיע תרומה.

מי שהתבשר אתמול כי הוא יכול להפסיק לחפש תרומות סביב השעון הוא מנהל בית החולים ברזילי באשקלון, ד"ר חזי לוי. שר האוצר יאיר לפיד ושרת הבריאות יעל גרמן בישרו לו כי שני המשרדים יחד יקצו לבית החולים סכום כולל של 30 מיליון שקלים, כדי להשלים את בניית המיגון במספר מחלקות. עד כה העמידה המדינה רק חלק מהתקציב ודרשה מבית החולים לגייס את מרביתו מתרומות.

במשרד הרווחה הסבירו היום ל"גלובס" כי "מי שדואג למיגוניות הוא פיקוד העורף". בנוגע לרכישת מזון או תרופות עד הבית, מציינים במשרד כי הם מסייעים באמצעות מערך של מתנדבים. אותם מתנדבים, כך נמסר, יכולים לסייע לקשישים או נכים להגיע למרחב המוגן.