"יש להכניס את בניית הממ"ד לתוך תמ"א 38"

חבר הכנסת דוד צור (התנועה): "לאור המציאות החוזרת על עצמה יש חשיבות גדולה לבניית הממ"דים ואין להטיל את האחריות הזו על האזרח"

דוד צור / צלם: תמר מצפי
דוד צור / צלם: תמר מצפי

"אירועי החירום שהתרחשו לאחרונה משקפים את חשיבות תוכנית המתאר לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה. יש להכניס את בניית הממ"ד לתוך תמ"א 38", כך אמר היום חבר הכנסת דוד צור (התנועה) שניהל את הדיון שהתקיים היום בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת ועסק בתמ"א 38.

הדיון התקיים במסגרת יום הדיור המצוין היום בכנסת. "יש צורך לא מבוטל להרחיב את תמ"א 38 ואף לעודד יותר פרויקטים של פינוי ובינוי. לאור המציאות החוזרת על עצמה יש חשיבות גדולה לבניית הממ"דים ואין להטיל את האחריות הזו על האזרח", המשיך ואמר חבר הכנסת צור.

במסגרת הדיון הציג חבר הכנסת עמר בר לב הציג הצעה לסדר שהגיש בעקבות פניות רבות של עמותת "קן לזקן" במסגרתה ביקש למצוא פתרון דיור חלופי לכל הדיירים הקשישים והנכים בבניין שעובר שיפוצים במסגרת תמ"א 38.

יפית בר, ראש תחום דיור ושיכון במשרד לאזרחים ותיקים, הוסיפה כי יש חשיבות גדולה להצעה של ח"כ בר לב, לאור העובדה שהקשישים והנכים נתונים לאיומים משאר השכנים, ואם הדבר יהיה מוגדר בחוק הם לא יפחדו להתנגד לביצוע השיפוץ על פי תמ"א 38 מכיוון שידעו שיש פתרון בשבילם.

בדיון הייתה התייחסות גם לנושא הפריפריה והעובדה שתמ"א 38 איננה מיושמת באזורים אלו. ד"ר אבי שפירא יו"ר וועדת ההיגוי להיערכות לרעידות אדמה, אמר בהקשר זה כי: "הייתה בתחילה ציפייה להיענות גדולה לתמ"א 38 ואולם התברר שקיימות מגבלות רבות. תמ"א 38 היא מערכת תכנונית ולא פתרון פיננסי ועל כן לא מתאימה לכולם".

עידית בן בסט ממנהל התכנון במשרד הפנים, הציגה נתונים לפיהם בשנת 2013 אושרו רק כ=770 תכניות מתוך 1060 בקשות שהוגשו, והוסיפה כי: "מוסדות התכנון מכירים את בעיית מיעוט יישום תמ"א 38 בפריפריה ופועלים על מנת למצוא פתרונות".

ח"כ באסל גטאס, התייחס לעניין הפריפריה וסיפר כי בישובים הערביים במקרה של רעידת אדמה יהיה אסון, "המדינה לא חושבת עלינו".