רשויות התעופה בארה"ב ואירופה עצרו את טיסותיהן לישראל

(עדכון) - זאת בשל המצב הביטחוני וחשש שרקטה תנחת באזור נתב"ג ■ בין החברות המבטלות: דלתא איירליינס, US איירליינס, יונייטד, לופטהנזה, אייר פרנס, KLM, אייר קנדה וטורקיש איירליינס ■ טיסות אל-על מתקיימות כסדרן

לופטהנזה / צילום: בלומברג
לופטהנזה / צילום: בלומברג

רשות התעופה האמריקאית (FAA) הורתה הערב (ג') על הפסקת כל הטיסות האמריקאיות לישראל למשך 24 שעות, וזאת בשל רקטה ששוגרה הבוקר לעבר יהוד, ששרידיה נחתו על בית בעיר וגרמו להרס רב.

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו עושה מאמצים לפתרון משבר הטיסות. הערב שוחח נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, וביקש ממנו לפעול להשבת הטיסות של חברות תעופה אמריקאיות לישראל.

מוקדם יותר היום דווח כי חברות התעופה דלתא איירליינס ו-US איירליינס האמריקאיות הפסיקו היום לטוס לישראל וממנה עד להודעה חדשה. בכך הן מצטרפות לקורייאן אייר ונורוויג'יאן אייר, שהודיעו אף הן על הפסקת הטיסות לישראל בשל המצב הביטחוני.

דלתא איירליינס מסרה בהודעתה כי החליטה על כך בתיאום עם רשות התעופה הפדרלית האמריקאית (FAA), שכאמור עצרה זמנית את הטיסות האמריקאיות לישראל, וזאת כדי להבטיח את בטיחות וביטחון הנוסעים והעובדים שלה.

במסגרת החלטתה זו, טיסת דלתא 468, בואינג 747, מ-JFK עם 273 נוסעים ו-17 אנשי צוות, הוסתה היום לשדה התעופה שארל דה גול בפריז, וזאת אחרי שהתקבל דיווח על ירי רקטה על יהוד הסמוכה לנתב"ג.

עוד נמסר כי דלתא פועלת למציאת טיסות חלופיות לנוסעים שהיו אמורים לטוס עימה היום. "דלתא ממשיכה לעבוד בצמוד לרשויות האמריקאיות וגופים ממשלתיים אחרים כדי לבחון ולהשגיח על המצב. כל נושא תנאי שינויי הטיסות לטיסה לתל-אביב הינו בתוקף ומפורסם באתר החברה", נמסר.

גם חברת התעופה האמריקאית יונייטד (לשעבר קונטיננטל) הודיעה כי כל טיסותיה מבוטלות ב-24 השעות הקרובות, וכי הטיסה שהייתה אמורה לצאת הלילה בחצות תצא מישראל ריקה.

ל"גלובס" נודע כי קבוצת לופטהנזה צפויה לבטל אף היא את כל טיסותיה לישראל וממנה ב-36 השעות הקרובות. הודעה רשמית בנושא צפויה להתפרסם במהלך הערב. קבוצת לופטהנזה מונה את חבורת התעופה לופטהנזה, סוויס ואוסטריאן איירליינס.

לופטהנזה נחשבת לשחקן מרכזי וחשוב בתעבורה התעופתית למדינת ישראל וממנה. במהלך שנת 2013 טסו איתה 366,299 אלף ישראלים הלוך ושוב, ואילו עם סווייס מקבוצת לופטהנזה טסו אשתקד 276,049 ישראלים הלוך ושוב.

גם חברת התעופה אייר פרנס משעה הערב את טיסותיה לתל-אביב. מנציגות החברה בארץ נמסר: "החברה עוקבת בעירנות אחר המצב ונמצאת בקשר עם הגורמים הרלוונטיים. בטיחות הנוסעים וצוות המטוס נמצאת בחשיבות עליונה".

וכך גם חברת KLM, שביטלה הערב טיסה מאמסטרדם לתל-אביב "עקב מצב לא ודאי ליד נמל התעופה בן-גוריון", נמסר. גם חברת אייר קנדה ביטלה טיסות.

מהסוכנות האירופית לבטיחות תעופה, EASA, נמסר הערב כי היא תפרסם "המלצה תקיפה" לחברות המסחריות שלא להגיע לנמל התעופה בן-גוריון בישראל, עד להודעה חדשה.

טורקיש איירליינס, המדורגת כחברת התעופה הזרה הגדולה בארץ (הטיסה אשתקד 582,835 נוסעים הלוך ושוב אל ומנתב"ג), הצטרפה גם היא לגל ההודעות והודיעה על ביטול טיסותיה לפי שעה.

וכך עושה הערב גם חלוצת הלואו-קוסט הבריטית לישראל: איזי ג'ט, שפרסמה את ההודעה הבאה: "בעקבות הוראת סוכנות התעופה הפדרלית (FAA) לכל חברות התעופה האמריקאיות לעצור את הטיסות לישראל, איזי ג'ט מפסיקה את השירות שלה מ/ל תל-אביב ל-24 שעות. כתוצאה מכך לא תבצע החברה טיסות שאמורות לצאת ב-23 ביולי. הטיסות המבוטלות הן: לונדון (לוטון) - תל-אביב ; תל-אביב - לונדון (לוטון); באזל - תל-אביב; ותל-אביב - באזל. מיד לאחר היממה, איזי ג'ט תבחן שוב פעילות מ/ל ישראל על בסיס הערכה יום-יומית, כשיילקחו בחשבון המלצות של כל הרשויות הרלבנטיות. איזי ג'ט תעשה כל שביכולתה לדאוג לנוסעים שיושפעו מהמצב, כמו לספק להם מקומות לינה הולמים ולהטיס אותם חזרה לביתם בהקדם האפשרי. הבטיחות והביטחון של נוסעי איזי ג'ט נמצאים בראש סדר העדיפויות של החברה".

גורם בענף התעופה אומר ל"גלובס" כי "כל זה קרה בגלל הטיל שנורה היום ליהוד הסמוכה לנתב"ג. מדובר בהידרדרות איומה במצב".

מרשות שדות התעופה (רש"ת) נמסר בעקבות כך כי לא מדובר בהחלטה של ממשלת ארה"ב אלא בהודעה של שתי חברות תעופה, שהחליטו על דעת עצמן לבטל טיסות שתוכננו לנחות הערב בישראל.

משרד התחבורה, באמצעות רשות התעופה האזרחית, פועל להסביר לחברות כי נתב"ג בטוח להמראות ונחיתות. שר התחבורה, ישראל כץ, קרא הערב לחברות התעופה האמריקאיות לשוב למסלול טיסות תקין ונורמלי, וציין כי נתב"ג בטוח, ואין כל חשש לביטחון המטוסים והנוסעים. לדבריו, "אין כל סיבה שדווקא חברות אמריקאיות יפסיקו את הטיסות ויתנו פרס לטרור".

מאיגוד הטייסים נמסר בתגובה לביטול הטיסות לישראל: "חשוב לנו שתושבי מדינת ישראל יידעו שיש להם על מי לסמוך. בדיוק כעת ניכר יותר מכל היתרון של הטייס הישראלי, שטס וימשיך לטוס אל ישראל וממנה בכל מצב. לא רק כשהכול טוב ונעים ונוח בשמיים פתוחים, אלא גם כעת ברגעי משבר, מול אתגרים וניסיונות האויב לשבש את חיי תושבי מדינת ישראל.

"לצערנו, ברגע האמת, חברות זרות וטייסים זרים מקפלים את הזנב ונמנעים מלטוס לישראל - כי אולי נוח להם לעשות כך. במקרים אלה נוהגות החברות הישראליות הבינלאומיות להוסיף טיסות אל ישראל וממנה, דבר שגורם לעומס רב על הטייסים המסחריים. לכן, נוצר צורך מהותי לאייש טיסות בלתי צפויות אלה, בכדי לחפות הן על ביטול הטיסות הזרות והן על הצורך לשמר את טיסות הנוסעים והמטענים.

"לפיכך, לאחר פתיחת מבצע 'צוק איתן', נערכנו למקרים שבמסגרתם טייסים זרים וחברות תעופה זרות יסרבו לטוס לישראל ולמנוע מצבים בהם ישראלים 'יתקעו' בחו"ל וטיסות יבוטלו".

מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, שיגר היום לשר התחבורה, ישראל כץ, מכתב, ובו הוא מבקש ממנו להורות על הפעלה דחופה של נמל התעופה עובדה כאלטרנטיבה לנתב"ג.

וכך כתב פתאל לשר: "כבר בתחילת מבצע 'צוק איתן' פנתה התאחדות סוכני הנסיעות ויועצי התיירות בישראל בקריאה להפעיל שדה תעופה נוסף כאלטרנטיבה לנתב"ג, למקרה בו יתעורר הצורך בכך נוכח איומים מפורשים מצד גורמי טרור על פעילות נתב"ג. כבר עתה נשמעים קולות מחברות תעופה בינלאומיות, המהססות אם להמשיך בטיסותיהן לישראל.

"בלתי סביר ובלתי הגיוני שמדינת ישראל תחסוך מאמצים לאפשר אלטרנטיבה לשדה התעופה בן-גוריון, המהווה כיום את השער האווירי היחיד למדינת ישראל. אנו שבים וקוראים לך, אדוני השר, שתפעל להורות לכל הגורמים האחראיים במשרדך לפעול לאלתר להפעלת נמל התעופה 'עובדה' כשדה תעופה נוסף ואלטרנטיבי, הפתוח לפעילות הטייס הבינלאומית לישראל וממנה.

"הנזקים התדמיתיים והכלכליים אשר צפויים לנבוע מביטולי טיסות לישראל וממנה בעת הזו הינם מיותרים ובלתי אפשריים למדינה, לאזרחיה ולכל ענף התיירות בישראל".