למה אין עדיין נמל תעופה בינ"ל בצפון? "רמת דוד זה ספין"

החלטת חברות התעופה הזרות להפסיק לטוס לישראל בצל מבצע "צוק איתן" מחדדת את הצורך בתחליף לנתב"ג - אז מה מעכב את הקמת שדה התעופה בצפון? ■ ובינתיים בערבה: מתחילים לבנות את שדה התעופה בתמנע

מתישהו באחד השבועות הקרובים תתבקש הממשלה לאשר תוכנית שאפתנית להקמת נמל תעופה בינלאומי בבסיס חיל האוויר רמת דוד. היוזמה הזו היא גלגול אחרון של ניסיונות הנמשכים כבר מעל ל-15 שנה להקים שדה תעופה בינלאומי בצפון הארץ. מדובר בריטואל: בכל שנתיים-שלוש מופיע שם חדש שמעורר התלהבות, אך נזנח כשמתחילים לצוץ בעיות וקשיים. בשורה התחתונה נמצא המהלך להקמת שדה התעופה קרוב מאוד לנקודת ההתחלה. גורמי תכנון מעריכים כי בסופו של דבר תחליט המדינה לסיים את הסאגה באמצעות הוספת מסלול המראות ונחיתות רביעי בנתב"ג - וצפון הארץ יישאר ללא שדה תעופה.

המנדט הבריטי הותיר למדינת ישראל שני שדות תעופה מרכזיים: לצד נמל התעופה בלוד שהפך לנתב"ג הפעילו הבריטים שדה בגודל זהה במפרץ חיפה.

במהלך השנים הלך נתב"ג והתרחב בעוד שהשדה בחיפה שקע והתנוון. אם בעבר היו טיסות סדירות מהשדה לרודוס ולקפריסין הרי שכיום יוצאות ממנו טיסות בודדות ביום לאילת, לצד מטוסים פרטיים המגיעים עד לאיים היווניים.

המקום הראשון שנבדק לצורך הפיכתו לנמל בינלאומי היה לפיכך השדה בחיפה. שדרוג הנמל לטיסות לאירופה הוא פרויקט פשוט יחסית שמצריך0 הארכת מסלול ההמראה והנחיתה של השדה כ-600 מטרים לתוך הים בעלות שעשויה להגיע למיליארד שקלים. מוסדות התכנון שהתבקשו להכין תוכנית מתאר ארצית לשדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג, המליצו על חיפה לצד שלושה אתרים במרכז הארץ ובדרומה (ראו טבלה). ראש עיריית חיפה עמרם מצנע פעל במרץ לשדרוג השדה, אבל שר התחבורה מאיר שטרית עיכב אותו על רקע טענות לחריגות תקציב.

היוזמה נגנזה למעשה כשיונה יהב החליף את מצנע בתפקיד. יהב טען כי רעש המטוסים יגרום מטרדים קשים לתושבי קריית חיים. במקביל, תמך יהב בהעברת הנמל הצבאי של חיל הים לחוף קריית חיים - לשטח שחופף בחלקו את השטח שעליו אמורה להיבנות הארכת המסלול של שדה התעופה.

בינתיים התחלף גם שר התחבורה, ולשר החדש שאול מופז היה רעיון חדש ומקורי: להקים את שדה התעופה במגידו. מופז בזבז עוד שלוש שנים לצורך ועדת בדיקה בראשות מפקד חיל האוויר לשעבר הרצל בודינגר, שהמליצה ב-2009 לבחון את החלופה במגידו לצד החלופות האחרות במרכז ובדרום. אלא, שאז התברר שלרעיון השדה במגידו יש מתנגדים רבי עוצמה. יישובי האזור שהקימו מטה מאבק זכו לתמיכה שקטה אך משמעותית מצד חיל האוויר שחשש כי המטוסים הממריאים יפריעו לפעילות של שדה התעופה רמת דוד הסמוך. ייתכן שדווקא התנגדותו של חיל האוויר היא שהולידה את הרעיון הנוכחי.

חיל האוויר יסכים?

באוגוסט 2009 אמר שר התחבורה ישראל כ"ץ כי הוא רואה לנגד עיניו נמל תעופה בינלאומי ברמת דוד שיפעל לצד הבסיס הצבאי, כפי שנעשה בבסיס עובדה. היתרונות של רמת דוד ניכרים: מיקום מצוין בקרבת כביש 6, כך שמטרדי הרעש כבר קיימים ולא צפויות התנגדויות משמעותיות בהליך התכנוני.

ואולם הנעלם הגדול בתוכנית הוא הסכמת חיל האוויר. הניסיון משדה דב אינו משאיר הרבה מקום לאופטימיות: מדובר במהלך שעשוי לקחת זמן רב ולעלות למשלם המסים מיליארדי שקלים. אלא, שמשיחות עם גורמי תכנון עולה כי התוכנית עשויה להיות מורכבת מכפי שהוצג. הכוונה, לפי אותם גורמים, היא להוציא את פעילות חיל האוויר לחלוטין מרמת דוד, להרוס את התשתיות הקיימות ולבנות במקומן שדה תעופה חדש לחלוטין שמתאים לתעופה אזרחית. עלויות של מהלך כזה עשויות להגיע למיליארדי שקלים, אם לשפוט לפי עלויות של פינוי בסיסי צה"ל גדולים ממרכז הארץ לדרומה. "כל המהלך של רמת דוד הוא ספין", טוען מיכה רטנר שמתמחה בתכנון שדות תעופה. "העלויות של פרויקט כזה הן כל כך גבוהות שאין סיכוי שיאשרו אותו. בסופו של דבר המדינה תבוא ותגיד אין ברירה אלא להוסיף מסלול המראות ונחיתות רביעי לנתב"ג".

אז מה אפשר לעשות?

"הפתרון ההגיוני הוא להאריך את השדה הקיים בחיפה - זו החלופה הזולה והמהירה ביותר שאפשר לקרוא לה 'אספירין'. לטווח ארוך יותר צריך לקדם לדעתי נמל תעופה חדש באזור בקעת עכו, שיש לו הרבה יתרונות מבחינת מיקום וזמינות".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, יזם החלטת ממשלה להקים שדה תעופה משלים לנתב"ג בנבטים שבנגב, ובכך אימץ המלצות צוות היגוי בין משרדי שמונה על ידו. הצורך לקדם את הקמתו של שדה תעופה משלים לנתב"ג הולך וגובר לנוכח הגידול המתמשך בהיקפי התנועה האווירית הבינלאומית ובמספר הטסים לישראל וממנה. מאז ועד היום התקיימו דיונים בנושא, אולם הממשלה טרם קיבלה החלטה סופית על מיקומו של השדה המשלים".

ובינתיים בערבה: מתחילים לבנות את שדה התעופה בתמנע, מצפון לאילת

נמל התעופה הבינלאומי השני של ישראל נבנה בימים אלה באזור תמנע בערבה, 18 קילומטרים צפונית לאילת. הנמל מוקם בהשקעה של כ-2 מיליארד שקל לפי החלטת ממשלה מיולי 2011. האוצר ביקש לבנות את הנמל באמצעות זכיין פרטי, אך הממשלה, תחת לחץ כבד משר התחבורה, ישראל כ"ץ, העבירה את האחריות לפרויקט לידי רשות שדות התעופה.

כיום נמצא המיזם בסיום עבודות העפר ולקראת עבודות הבנייה העיקריות, והוא מנוהל על ידי גדיש וברן. בסלילת מסלול ההמראה זכתה לפני מספר שבועות חברת אשטרום, ובשבועות הקרובים יוגשו הצעות במכרז להקמת מגדל הפיקוח. סיום הבנייה צפוי במחצית השנייה של שנת 2017.

עסקי אוויר
 עסקי אוויר

החלופות לשדה תעופה
 החלופות לשדה תעופה