תחזית אקסלנס: "חולשה, עם מספר נקודות אור"

באילו חברות ומגזרים כדאי להתמקד? באקסלנס מספקים תשובות

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

לקראת תחילת עונת הדוחות הכספיים לרבעון השני (תקופה שאינה כוללת את המבצע בעזה), בבית ההשקעות אקסלנס נשואה צופים חולשה בלא מעט מגזרי פעילות בשוק המקומי. לכל מגזר יש סיבות המיוחדות לו, אך עיקר ההשפעה נוגעת לתנאי השוק וההאטה הנרשמת בחלק מהפעילויות במשק. בשורה התחתונה, התחזית של אקסלנס לקראת הרבעון השני היא "מגמת חולשה, עם נקודות אור ספורות".

בענף הנדל"ן המניב מצפים באקסלנס לתוצאות שליליות, שיושפע לרעה מירידה שהציג מדד המחירים לצרכן מוקדם יותר השנה. בבית ההשקעות מעריכים כי ברבעון השני "נראה ירידה קלה בהכנסות של מרבית החברות, הן בתחום מרכזי המסחר והן בתחום המשרדים. הרבעון צפוי להמשיך את מגמת ההיחלשות שאנו עדים לה בענף ברבעונים האחרונים". עוד מוסיפים שם כי "בהנחה שסימני ההאטה הכלכלית התחזקו מתחילת השנה, אנו צופים כי נמשך הכרסום ביכולתן של חברות הנדל"ן המניב להעלות שכר דירה".

גם קמעונאיות המזון צפויות להיפגע מההאטה בשוק, שרשם מתחילת השנה נסיגה של יותר מ-1% בהיקף הפעילות. באקסלנס מעריכים כי למרות עיתוי חג הפסח, שחל השנה אפריל וצפוי לתמוך בתוצאות הרבעון, הפעילות החלשה במאי וביוני ימתנו השפעה זו. "בשורה התחתונה איננו צופים שיפור משמעותי ברווח התפעולי של החברות למרות עיתוי חג הפסח", כותבים בבית ההשקעות.

לגבי ספקיות המזון - שהבולטות בהן הן אסם ושטראוס - מוסיפים באקסלנס כי "השפעת חג הפסח היא לשלילה, ועל כך יש להוסיף את השפעת השקל החזק גם ברבעון הזה, כאשר הדבר משפר את הרווחיות של הפעילות בישראל ומנגד שוחק את תוצאות הפעילות בחו"ל".

מגמה שלילית נוספת שמזהים באקסלנס היא במגזר הזיקוק, שם מעריכים כי "פז (מפעילת בית הזיקוק באשדוד, א' ל') ובזן (בית הזיקוק בחיפה, א' ל') צפויות לרשום רבעון נוסף של חולשה, כאשר מרווח הזיקוק ברבעון השני עמד על 0.4 דולר, בדומה לשני הרבעונים הקודמים", ומעריכים כי "תוצאות בתי הזיקוק ברבעון הנוכחי יהיו דומות לאלו שראינו ברבעונים קודמים". בעניינה של פז מוסיפים שם כי "הצמיחה האפסית בדלק לתחבורה, בשילוב עם השחיקה בחנויות הנוחות בעיקר בשל הסיגריות, יביאו לשחיקה קלה ברווח התפעולי ביחס לאשתקד במגזר הקמעונאות והמסחר אשר תפוצה דרך מגזר התעשיות ושירותים".

עוד בצד השלילי, באקסלנס סבורים כי "מגמת השחיקה בהכנסות חברות הסלולר צפויה להימשך גם ברבעון, אם כי בצורה פחות דרמטית". בד בבד, "תהליכי ההתייעלות צפויים להמשיך ולמתן חלק ניכר מן השחיקה בצד ה-EBITDA. בצד הוצאות המימון אנו צפויים לראות עלייה ביחס לרבעון הקודם, אם כי נמוכה יותר מהרבעון המקביל". במבט קדימה, באקסלנס מעריכים כי "עבור חברות הסלולר המאבק העיקרי הוא לצלוח את 2014 תוך מזעור הפגיעה עד לכניסה לשוק הקווי (טלוויזיה, אינטרנט ונייח), שתסיט את התחרות מהסלולר - בסיס הלקוחות שלהן".

חברה נוספת שהציפיות כלפיה הן שליליות היא כיל. בבית ההשקעות צופים יציבות במכירות שתציג כיל ביחס לרבעון הראשון של השנה (וירידה לעומת 2013), אולם מוסיפים כי "ברמה העסקית מצבה של החברה הורע בשל מסקנות הביניים של ועדת ששינסקי, הקוראות להטלת מס רווחי יתר של 42% על כיל. הדבר מהווה פגיעה קשה בחברה ויש לצפות שירחיק ממנה משקיעים זרים".

רבעון מצוין לטבע

לצד הציפיות השליליות, באקסלנס מזהים גם כמה נקודות אור, ובהן בולטת חברת טבע, לגביה הם מציינים כי היא צפויה לסכם רבעון מצוין, לאחר שה-FDA "עדיין לא אישר קופקסון גנרי, מה שנותן לטבע עוד זמן להעביר חולים לקופקסון התלת-שבועי". עוד הם מציינים לחיוב את פעילות שותפויות הגז, הממשיכה להתפתח ולהתקדם, לאחר שבמהלך הרבעון חתמו השותפות בקידוח "תמר" על הסכם לא סופי למכירת תוצרת לחברת יוניון פינוסה, בעלי מתקן הנזלת הגז במצרים, וכן נחתם מכתב כוונות למכירת גז מקידוח "לוויתן" למתקן ההנזלה של BG במצרים.

באשר לבנקים, באקסלנס מצפים לרבעון סביר, עם המשך מגמות של צמיחה איטית באשראי, "בעיקר כתוצאה מהמשך ירידה בביקוש לאשראי עסקי". זאת, לצד תרומה של רווחי מסחר "הודות לירידה בתשואות ורווחי הון ממימוש ני"ע".

אקסלנס
 אקסלנס