"צוק איתן": ירידה של 0.8% במכירות מוצרי הצריכה והמזון

כך לפי נתוני נילסן ■ עם זאת, ניכרת שונות בהיקפי המכירות בין האזורים השונים בארץ ■ מנגד, החנויות השכונתיות התחזקו בשבועיים של הלחימה ב-2.6%

סופרמרקט עם עגלה / צלם: thinkstock
סופרמרקט עם עגלה / צלם: thinkstock

מכירות שוק מוצרי המזון והצריכה השוטפת (FMCG) בשבועיים של הלחימה ב"צוק איתן" ירדו כספית בשיעור של 0.8%, וזאת בהשוואה לתקופה המקבילה האשתקד - כך עולה מניתוח שערכה חברת נילסן.

על פניו נראה כי מדובר בירידה כללית הניכרת בשוק כבר מתחילת השנה, ולא כהשפעה של מבצע "צוק איתן". יחד עם זאת, ניכרת שונות בין האזורים השונים בארץ ובין ערוצי המכירה.

בשבועיים של הלחימה ירדו המכירות באזור הדרום ב-3%, באזור הצפון (ללא חיפה) הן ירדו ב-2.7%, באזור חיפה - ב-2.4%, ובאזור המרכז (ללא תל-אביב) ירדו המכירות ב-0.5%. לעומת זאת, באזור ירושלים נרשמה עלייה של 3% במכירות, ואילו העיר תל-אביב הראתה יציבות.

מניתוח נילסן עולה עוד כי בתקופת הלחימה החנויות השכונתיות התחזקו משמעותית, כשהמכירות בהן עלו ב-2.6%. התחזקות זו היא חלק ממגמה כללית של התחזקות ערוץ זה, שנוספה לו הנטייה לקנות ליד הבית בשל המצב הביטחוני.

בשבוע הראשון למבצע נראתה ירידה בערוץ המוזל (דיסקאונט), אך בשבוע השני ללחימה נראה כי המגמה בערוץ זה התהפכה. ייתכן כי המגמה התהפכה בשל "הסתגלות לשגרה", ולא מן הנמנע כי גם בשל עלייה בתחושת הביטחון עקב הכניסה הקרקעית לעזה. עדיין ובסיכום של שבועיים, מכירות הערוץ המוזל ירדו בתקופה זו ב-4.1%.

ירידה ניכרת גם בערוץ חנויות הנוחות, אם כי מדובר בערוץ קטן ביחס לשוק. יש להניח כי יותר אנשים מפנימים את המצב ונמנעים מנסיעות. כך, בתקופת המבצע, ירדו מכירות חנויות הנוחות ב-3.9%.

הערוץ שרשם את ההתחזקות הגדולה ביותר הוא דווקא הערוץ החרדי, שמכירותיו עלו ב-3.1%, אם כי נראה כי מדובר במגמת התחזקות כוללת של הערוץ שאינה קשורה למבצע "צוק איתן".

בנילסן מציינים גם כי מכירות השוק בימי "צוק איתן" בהשוואה לשבועיים שקדמו למבצע "צוק איתן" (ולא בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד) דווקא עלו, אם כי נתון זה עשוי להיות מוטה, כיוון שהמכירות מושפעות גם ממועדי היציאה לחופשות.

כך או כך, בהשוואה לשבועיים של לפני המבצע, מכירות כלל השוק בימי הלחימה עלו ב-2.9%.

שיעור השינוי במכירות מוצרי מזון
 שיעור השינוי במכירות מוצרי מזון