המשנה לנגיד בנק ישראל: המשק מתעלם עד כה מהסיכון

בהתבטאות ראשונה של בכיר בבנק ישראל על השלכות של מבצע צוק איתן על המשק, אמרה ד"ר נדין בודו טרכטנברג כי "עד לרגע זה, עדיין מדובר על השלכות מינוריות"

ד"ר נדין בודו-טרכטנברג / צילום:  תמר מצפי
ד"ר נדין בודו-טרכטנברג / צילום: תמר מצפי

המשק הישראלי מתמודד עם הסכסוך בעזה כמו עם "סערה חורפית קשה" הסבירה אמש (ד') ד"ר נדין בודו טרכטנברג, המשנה לנגיד בנק ישראל, לעיתון "גלוב אנד מאייל" הקנדי. מדובר בהתבטאות ראשונה של בכיר בבנק ישראל על השלכות של מבצע צוק איתן על המשק. עד כה, גם בכירי האוצר נמנעו מהתבטאויות או הערכות בנוגע להשלכות הכלכליות של מבצע "צוק איתן".

בודו, ילידת מונטריאול, הסבירה כי המשק הישראלי הצליח עד כה להתעלם מהסיכון הגיאו פוליטי והוכחה לכך היא האיתנות והחוסן שמופגן בשוק האג''ח, בשוק המניות ובשוק המט''ח. נזכיר כי הדולר ממשיך לדשדש היום מול השקל ומתקרב לרמה של 3.4 שקל כאשר היורו הגיע הבוקר לרמת שפל חדשה ושברה את רף 4.6 שקלים. מדד ת''א 25 עלה מאז תחילת המבצע ב-8 ליולי בכ-2.2%.

"עד לרגע זה, עדיין מדובר על השלכות מינוריות. כדי להסביר לקנדים, היתי אומרת שמדובר בסערה חורפית קשה", אמרה בודו-טרכטנברג והוסיפה כי "לחורף קשה יכולות להיות השלכות זמניות בלבד או שמא השלכות פרמננטיות אם מדובר בתקופה שהכלכלה נמצאת בשפל. הכלכלה הישראלית איננה בשפל". על כל פנים, לדבריה של המשנה לנגיד, "המחיר הסופי של המבצע תלוי בכמה זמן הוא ימשך".

בודו-טרכטנברג הזכירה כי במלחת לבנון השנייה ב-2006 ההשלכות הכלכליות השליליות של המלחמה היו זמניות ומזעריות. היא הדגישה כי מאוד קשה לבצע אומדנים של נזק כאשר המלחמה עדיין מתגלגלת אך ציינה כי הכלכלה ישראלית נהנית מ"בולמי זעזועים משמעותיים", ביניהם, עודף בחשבון השוטף שצמח מהר מאוד עם מציאת הגז הטבעי שכבר מסייע להחלפת דלקים מיובאים ליצור חשמל.

"בכל זאת אני מבקשת להיות זהירה כי כל אירוע שונה מקודמו. זו הפעם הראשונה ב-23 שנים שישנם איומים פוטנציאלים על מרכזי הפעילות הכלכליים, כולל נתב''ג".

לגבי הפגיעה הצפייה בתעשיית התיירות הישראלית, הודתה בודו שהיא קיימת אך היא צפויה להיות קצרת טווח כל עוד אין הידרדרות נוספת במצב. כמו כן, היא ציינה כי תיירי הקיץ מאופיינים ב"קשר מיוחד" לישראל ולכן הם פחות נוטים לבצע שינויים בתוכניות לעומת תיירי החורף שהם יותר "מחפשי שיזוף".