מדד התחבורה: עלייה בשימוש ברכבת, ירידה ברכב פרטי

בחודש יוני נרשמו עליות קלות בנסיעות בשירותי התחבורה הציבורית (גט טקסי ורכבת ישראל), וירידות בנסיעות בכבישים - איילון, כביש 6 והנתיב המהיר ובשימוש בתל-אופן

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

בחודש יוני נרשמו עליות קלות בנסיעות בשירותי התחבורה הציבורית (גט טקסי ורכבת ישראל), וירידות בנסיעות בכבישים - איילון, כביש 6 והנתיב המהיר ובשימוש בתל-אופן.

הנתיב המהיר העלה תעריפים ביוני, מהלך שעורר תרעומת ציבורית.

הייקור עשוי לשמש תמריץ לוותר על המכונית בכניסה לתל-אביב, חנייה בחניון וכניסה אל היעד בשאטלים שמספק זכיין הנתיב. כך, ככל שמחיר הכניסה לעיר גבוה ומכעיס - באופן טבעי - את הנהג המשלם, כדאי לזכור כי כל מכונית שנכנסת, תופסת מקום חניה, מכבידה על התנועה ברחובות ומוסיפה רעש ופיח לחוצות.

מכאן נסיק שאם ייקור התעריף גורם לעוד נהג אחד לוותר על הרכב הפרטי כאמצעי לתנועה בעיר, בשורה התחתונה הרווח הוא של הרבה אנשים ובהם הולכי רגל, וגם נהגים, בעיר.

מצטרף חדש למדד

החודש הצטרפו נתוני אפליקציית "moovit" למידע על קווי תחבורה ציבורית. כל עוד משרד התחבורה עומד בסירובו למסור ל"גלובס" נתונים לגבי נסיעות באוטובוסים (נזכיר כי חלקן מסובסדות בכספי מסים), נתייחס לשימושים באפליקציה כמדד למספר הנסיעות. לאפליקציה יותר ממיליון לקוחות בישראל וכל "שימוש" מוליד נסיעה. גם בהסתייגויות המתבקשות (למשל, כי כל המשתמשים הם בעלי טלפון חכם) זהו מדד מהימן.

מדד תחבורה
 מדד תחבורה