חשש: ניסיון למינויים פוליטיים במחוז החרדי שמקים משרד החינוך

בתביעה שהגישה התנועה לאיכות השלטון נטען כי המכרז לתפקיד מנהל המחוז אינו כולל תנאי סף בסיסיים כמו ניסיון ניהולי בחינוך, השכלה פדגוגית ותואר אקדמי ■ בשעות הצהריים הורה בית הדין למשרד החינוך ונציבות שירות המדינה לאסור על פרסום תוצאות המכרזעד להכרעה בעניין

גורמים בשירות המדינה חוששים כי הקמת "המחוז החרדי הציבורי במשרד החינוך", מחוז חדש שצפוי להחליף בשנת הלימודים הקרובה את האגף לחינוך החרדי הבלתי רשמי במשרד, עשוי להיות מלווה במינויים פוליטיים - זאת תוך "הגמשה" של קריטריונים בסיסיים עבור בעלי התפקידים החדשים.

ל"גלובס" נודע כי במסגרת ההקמה של המחוז החדש מבקש משרד החינוך בראשות השר שי פירון (יש עתיד), לאייש 70 תקנים חדשים ובהם שורה של מפקחים, לרבות מנהל מחוז חדש. במקרה של התפקיד האחרון פורסם מכרז מיוחד על ידי הנהלת המשרד ונציבות שירות המדינה - מכרז שעורר הרמת גבה בקרב גורמים במערכת החינוך. גם בתנועה לאיכות השלטון בחנו בתקופה האחרונה את המכרז הזה, ולאחר התכתבויות עם הנהלת משרד החינוך החליטו להגיש היום תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים.

בשעות הצהריים הורה בית הדין למשרד החינוך ונציבות שירות המדינה לאסור על פרסום תוצאות המכרזעד להכרעה בעניין.

על פי כתב התביעה, נטען כי המכרז לתפקיד מנהל המחוז החרדי אינו כולל 3 תנאי סף בסיסיים שמופיעים בכל מכרז מקביל ואפילו במכרזים לתפקידים זוטרים יותר: השכלה פדגוגית, ניסיון ניהולי בתחום החינוך ותואר שני (או תואר מקביל על ידי מוסדות רבניים). "מנהל מחוז חרדי במשרד החינוך, אמור להוציא לדרך חדשה את חזונו של המשרד בדבר שילוב מערכת החינוך החרדית בתוך מערכת החינוך הכללית, חזון העומד בקנה אחד עם מדיניות הממשלה לשילובה של החברה החרדית בחברה האזרחית כולה", כתבו בתביעה עוה"ד אליעד שרגא (יו"ר התנועה), נידאל חאיק ותומר נאור. "התובעת תבקש לטעון כי דינו של מכרז זה הינו בטלות ופרסום מחדש, הפעם עם תנאי הסף המתאימים, וזאת בשל היות המכרז חורג מהנחיות משרד החינוך, מהוראות התקשי"ר (תקנות שירות המדינה), אינו עומד בשורה אחת עם שאר המכרזים לתפקידים באותה הדרגה, נעדר כל סיבה עניינית לביטול תנאי הסף האמורים, מרסק את אמון הציבור ברשות ואינו סביר באופן קיצוני היורד לשורשי העניין", הוסיפו השלושה.

בתנועה לאיכות השלטון הצביעו בכתב התביעה על כך שאפילו תפקיד מנהל מחלקת חינוך ברשות מקומית, נדרש לאותם 3 תנאי סף שלא נכללו במסגרת המכרז של משרד החינוך ונציבות שירות המדינה. מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, השיבה לאחרונה לאנשי התנועה כי הדרישה לתואר אקדמי מאנשי המגזר החרדי מהווה חסם, ולכן המכרז מאפשר רכישה של תואר בתוך שלוש שנים. עם זאת, בתנועה טוענים כי כהן לא הסבירה מדוע המשרד לא דרש לכל הפחות ניסיון ניהולי בחינוך.

במשרד החינוך מסרו ל"גלובס" כי הם טרם קיבלו לידם את התביעה, וכי לאור ההתנהלות המשפטית אין בכוונתם לנהל דיון על גבי העיתון.