הפניקס, מנורה, כלל ומגדל ישיבו למבוטחיהם כ-26 מיליון שקל

זאת במסגרת הסדר פשרה ב-4 תביעות ייצוגיות שהוגשו כנגד החברות, לאחר שהודו כי ביצעו גביית יתר של דמי אשראי בענפי הביטוח האלמנטרי

שטרות כסף / צילום: תמר מצפי
שטרות כסף / צילום: תמר מצפי

4 חברות ביטוח גדולות - הפניקס, מנורה, כלל ומגדל - ישיבו למבוטחיהם סך כולל של כ-26 מיליון שקל, בדמות הטבות, לאחר שהודו כי ביצעו גביית יתר של דמי אשראי בענפי הביטוח הכללי (האלמנטרי). זאת, במסגרת הסדר פשרה שאושר בבית המשפט המחוזי מרכז ב-4 תביעות ייצוגיות שהוגשו כנגד החברות.

על-פי ההסדר, הפניקס תיתן למבוטחיה הטבה בהיקף של כ-5.8 מיליון שקל (בגין גביית יתר בהיקף של כ-5.9 מיליון ששקל); כלל, שגבתה ביתר כ-14.6 מיליון שקל, תשיב למבוטחים כ-10.5 מיליון שקל; מנורה תשיב 5.25 מיליון שקל (סכום זהה לגבייה ביתר); ומגדל תשיב כ-4 מיליון שקל למבוטחים בהטבות, לאחר שגבתה כ-3 מיליון דמי אשראי ביתר.

בנוסף, הוסכם כי החברות ישלמו כ-5 מיליון שקל גמול לתובעים הייצוגיים ושכר-טרחה לעורך דינם. השופט ד"ר עופר גרוסקופף קבע כי הגמול לתובעים יעמוד על סכום של 100 אלף שקל לתובע (בעניין הפניקס, בו קיימים שני תובעים, יקבל כל מבקש סכום של 100 אלף שקל); ושכר-טרחת בא-כוחם (את כל התובעים ייצג אותו עורך דין) בקשר להסדרי הפשרה בעניין הפניקס, מנורה ומגדל יעמוד על הסכומים עליהם המליצו הצדדים בהסדר הפשרה - סך של 970 אלף שקל בתוספת מע"מ מהפניקס; 975 אלף שקל בתוספת מע"מ ממנורה; ו-720 אלף שקל בתוספת מע"מ ממגדל. בעניין כלל, קבע השופט כי שכר-טרחת עורך הדין יעמוד על סך 1.65 מיליון שקל בתוספת מע"מ.

ביולי 2011 הגיש עו"ד עופר דהן 5 בקשות לאישור תובענות כייצוגיות נגד חמש מחברות הביטוח הגדולות במשק, בשם 5 מבקשים שונים. עניינן של הבקשות בגביית יתר של דמי אשראי בענפי הביטוח הכללי (האלמנטרי), ובפרט בפוליסות לביטוח רכב (רכוש), פוליסות ביטוח דירה ותכולתה ופוליסות ביטוח תאונות אישיות.

בינואר השנה אושר הסדר הפשרה הראשון בתיקים אלה בעניינה של חברת הביטוח הראל, ובשבוע שעבר אישר השופט גרוסקופף את ארבעת הסדרי הפשרה בהליכים נגד 4 חברות הביטוח האחרות.

ההסדרים כוללים גם תיקון התנהלותן של חברות הביטוח בתחום גביית דמי אשראי מכאן ולהבא, במקביל לפיצויים הכספיים של חברי הקבוצות השונות כאמור.