מוסקבה מגיבה לסנקציות: הגישה תביעה נגד מקדונלד'ס

רוסיה הכריזה כי מוצרי הרשת האמריקאית אינם עומדים בסטנדרטים בריאותיים, ובמקביל החרימה יבוא מוצרי חלב מאוקראינה

סניף מקדונלדס בסנט פטרבורג / צילום: רויטרס
סניף מקדונלדס בסנט פטרבורג / צילום: רויטרס

כאשר המערב חושף עיצומים נוספים נגד רוסיה, מוסקבה מכה חזרה בנקודה הרגישה ביותר: בלב-לבם של הצ'יזבורגרים, המילקשייק והדגים המטוגנים.

סניף מחוזי של השירות הרוסי להגנת הצרכן הגיש שלשום (ו') תביעה נגד מקדונלד'ס בבית משפט במוסקבה, בטענה כי חלק ממוצרי הרשת - כולל הצי'קן-בורגר, הטורטייה של סיזר (עוף בסלט בטורטייה מגולגלת) וגלידת הפירות בשכבות (פארפה) - אינם עומדים בתקן הבריאות הרוסי.

הסניף של רוספוטרבנדזור במחוז וליקי נובגורוד מסר כי בדיקות מעבדה נרחבות הראו שרבים ממוצרי מקדונלד'ס מכילים "ליקויים באיכות ובבטיחות" ואינם מצייתים ל"פרמטרים הפיזיים-כימיים והמיקרוביולוגיים הנדרשים בחוק הרוסי". לפי ההודעה, נמצאו ראיות לחיידקי אי-קולי בטורטיות קיסר ובסלטי הירקות.

הרשת האמריקאית חשודה גם בהמעטה בערך קלורי של מוצרים, כמו הצ'יזבורגר והדג המטוגן שלה ("פילה-או-פיש"), ובכמות השומנים והפחמימות במילקשייקים בטעמי וניל ושוקולד שלה.

איכות המזון בשירות הקרמלין

בעשור האחרון, רוסיה ליטשה את אמנות אימוץ הסטנדרטים המחמירים ביותר לבריאות ובטיחות, כאשר המתחים הגיאופוליטיים מגיעים לשיא. במהלך סכסוך טריטוריאלי עם ריגה, היא אסרה יבוא דגים מלוחים מלטביה. לפני המלחמה עם גיאורגיה ב-2008 נאסר יבוא יין ומים מינרליים ממדינה זו. בשר חזיר פולני הוחרם כאשר ורשה תמכה בעיצומים נוקשים יותר נגד רוסיה השנה.

כעת יש מטרה חדשה: אוקראינה ובעלות בריתה במערב. בנפרד מההודעה על מקדונלד'ס ביום שישי, רוסיה הכריזה על החרמת כל מוצרי החלב מאוקראינה החל משבוע זה, לאחר שאותה סוכנות הגנת הצרכן הזהירה מפני "הסכנה והאיכות המתדרדרת" של מוצרים אלה.

בהודעת התגובה שלה מסרה מקדונלד'ס כי היא לא קיבלה כל תלונה מאותה סוכנות, ואינה יודעת דבר על תביעה נגדה. "ב-25 השנים שבהן החברה עובדת בשוק הרוסי, העדיפות העליונה שלה הייתה לספק איכות ומוצרים בטוחים ללקוחותינו", נאמר בהודעה.

מקדולנלד'ס נחשבת לאחד מסיפורי ההצלחה הרב-לאומיים בשוק הרוסי. כאשר היא פתחה את המסעדה הראשונה שלה בכיכר פושקין במוסקבה ב-1990, אחרי 14 שנות משא-ומתן עם הרשויות הסובייטיות, המסעדה הוצפה ב-30,000 מבקרים ביום הראשון. כעת, המתיחות בין ארה"ב ורוסיה בנושא אוקראינה מאיימת להאפיל על ההצלחה הזו.

האיחוד האירופי מסר שלשום כי הוא גיבש חבילת חדשה של עיצומים נגד עסקים ויחידים רוסיים נוספים. הקרמלין אמנם לא הטיל עיצומים משלו על עסקים אמריקאים, אך כמה מהפוליטיקאים ואנשי העסקים הלאומנים במדינה לקחו את העניינים לידיהם.

איכלו בורשט וקבס

ולדימיר ז'ירינובסקי, מנהיג מפלגת הימין הקיצוני הליברל-דמוקרטית, קרא לחרם לאומי על מקדונלד'ס ופפסי, ועזר לארגן הפגנות מול מסעדות מקדונלד'ס במחוזות ברוסיה. תנועת נוער נאמנה לקרמלין השיקה קמפיין ויראלי של "לאכול רוסי" בשבוע שעבר, עם פעילים שממליצים למשתמשי טוויטר להעדיף בורשט וקבס (המשקה הקל המסורתי) על המבורגרים וקולה.

באפריל הודיעה מקדונלד'ס על סגירה "זמנית" של 3 מסעדות שלה בקרים אחרי הסיפוח הרוסי. אבל רוסבורגר, זכיינית רוסית צעירה, הכריזה על פתיחת מסעדה שלה במקום מקדונלד'ס בסבסטופול, עם תוכניות להתרחב בחצי האי ומעבר לו.

"רוסבורגר מוכנה להפיץ את שירותיה ומוצריה בכל רחבי רוסיה", הכריז מנכ"ל הרשת, אנדרי קורוטקוב. "אנחנו לא פוליטיים. התפקיד שלנו הוא להאכיל בני אדם". לרשת יהיו בקרוב יותר מ-30 סניפים.