67% מהצרכנים היהודים בישראל: נחרים חנויות של ערבים

כך עפ"י סקר גיאוקרטוגרפיה ■ 57% יחרימו רשתות שלא יפטרו עובדים שהתבטאו נגד צה"ל ■ ראש עיריית נצרת: "הישראלים לא באים. כל בעלי העסקים בוכים"

קניות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי
קניות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי

"איטבח אל יהוד", "הלוואי שתיכנסו ולא תצאו", "יש לך סיבה לשמוע יא עזה איך שנהרגו 13 החיילים מגולני", "אלוהים תשלח להם דבר (מכת מצרים, א"ח) שיימחק אותם מעל פני האדמה" - אלה הן רק חלק מההתבטאויות הקשות והמזעזעות נגד חיילי צה"ל, שהעלו בפייסבוק עובדים ערבים במגוון של רשתות קמעונאיות, ובהן סופר-פארם, המשביר לצרכן, פוקס, רמי לוי שיווק השקמה (עובד של חברת נטו) ועוד.

הצרכנים היהודים, כך מתברר מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עבור "גלובס", לא סלחנים: 57% מהמשיבים לסקר הצהירו כי יחרימו רשתות וחנויות שימשיכו להעסיק ערבים המבטאים שנאה לישראל ולצה"ל.

שיעור המחרימים הגבוה ביותר נמצא בקרב מפרנסים קשי-יום (66% מהם הודיעו כי יחרימו), בקרב רוסים (78%) ובקרב מתנחלים (74%).

לדברי פרופ' אבי דגני, נשיא קבוצת גיאוקרטוגרפיה, "מי שיותר סלחן בהכללה הם היותר משכילים והיותר אמידים".

לא רק ההתבטאויות בפייסבוק העלו את המתח בין האוכלוסייה היהודית והערבית בישראל. לכך נוספה שביתת ההזדהות המסחרית שערכו עסקים ערבים עם תושבי עזה והפגנות התמיכה של ערביי ישראל בתושבי עזה ובחמאס.

67% מכלל המשיבים לסקר הכריזו כי יפסיקו לקנות ביישובים או בחנויות של ערבים. מבין אלה שהצהירו כי הם קונים אצל ערבים, 55% הודיעו כי יימנעו מקנייה אצל ערבים.

לדברי פרופ' דגני, "גם אנשים שלא קנו בעסקים ערבים, מצהירים כי כעת לא יקנו בעסקים ערבים".

נצרת דוממת

נתוני הסקר כבר באים לידי ביטוי בפועל. מי שהסתובב בשבת האחרונה בנצרת, נדהם לראות כי העיר הצפונית, שבדרך-כלל שוקקת חיים במיוחד בסופי שבוע - דוממת. אלפי המבקרים היהודים נטשו את העיר, ממש במקביל לתחילת מבצע "צוק איתן".

מסעדת "אל רדא", הנחשבת לאחת המסעדות המצליחות בעיר נצרת, משכה אליה לקוחות יהודים רבים. מאז שהתחיל "צוק איתן", אלה נעלמו.

לדברי אחמד דראוושה, מנהל במסעדה, "בימי שישי ובשבתות היה כאן 'פיצוץ' של יהודים, ולא יכולנו לקבל חלק מהלקוחות כי לא היה מקום. בסוף שבוע רגיל היו לנו בממוצע 120 לקוחות יהודים. עכשיו יש נפילה דרסטית עצומה. יש כ-3 לקוחות שמכירים אותנו ובאים בלי בעיות".

- אתה חושב שהלקוחות היהודים יחזרו?

"אני לא יודע".

לדברי עלי סלאם, ראש העיר נצרת, "בשלושת השבועות האחרונים כל התיירים ברחו, והישראלים שהיו באים, לא באים. אלה 10,000 יהודים שנכנסו כל שבת לנצרת. כל בעלי העסקים בוכים".

- מתי היהודים הפסיקו לבוא?

"מתחילת 'צוק איתן'. הם ראו בתקשורת שיש תהלוכות והפגנות, והם לא רוצים לקחת סיכון".

סלאם מעריך כי הלקוחות היהודים בעיר אחראים ל-60%-70% ממכירות המסעדות ול-30%-40% ממכירות העסקים האחרים בעיר.

- כמה מהעסקים בנצרת השתתפו בשביתת ההזדהות עם עזה?

"כולם. כש'וועדת המעקב לערביי ישראל' מוציאה שביתה, אז כל הערבים בישראל מכבדים את השביתה שלה, וכולם היו סגורים. מצד אחד הם סוגרים - ומצד שני הם בוכים שאין עסקים".

- הסכמת עם השביתה הזאת?

"אם יש שביתה מודרנית כדי שהעולם ישמע - אני בעד. אני נגד שביתה כדי לשרוף את נצרת, את הרכוש ושיהיו מהומות. זה עושה לנו נזק רציני, כי גם ככה המצב על הפנים, וזה הורס את הכלכלה".

- השביתה לא הרחיקה את הלקוחות היהודים?

"היא הרחיקה. אבל אם יהיה שקט, אני מבטיח לך שאחרי חודש כולם יחזרו לנצרת. אם המצב ימשיך להתחמם, אני לא יודע מה יהיה הסוף".

"אפס סובלנות"

בזמן שחלק מהרשתות הקמעונאיות החליטו לפתוח בהליכי פיטורים לעובדים שהתבטאו נגד חיילי צה"ל, חלק אחר נקט משנה זהירות והודיע רק כי העניין בטיפול.

בקבוצת נטו מסרו כי "מדובר בשני עובדים ממזרח ירושלים שהועסקו על-ידי חברת כוח-אדם חיצונית, שהביעו עמדות שאינן לגיטימיות ואינן מקובלות עלינו. אי לכך, הודענו לחברת כוח-האדם על סירובנו להעסיקם, והם אכן שוחררו לאלתר".

מנכ"ל אחת הרשתות הקמעונאיות מסר ל"גלובס" כי "אני בזמן מלחמה, ולא מעניין אותי כלום. יש אפס סבלנות להתבטאויות האלה, והעובדת תפוטר".

מנכ"ל של רשת אחרת אומר: "חווינו התבטאויות של עובדת ערבייה וגם של עובדים יהודים קיצוניים. היו עוד עובדים ערבים שהתבטאו, וזה לא יצא החוצה. העובדת הושעתה. היא לא תפוטר, משום שיש חששות לחרם על הרשת. עם זאת, הייתה לה התנהלות מתלהמת לאחר האירוע, ולכן אני מעריך שהיא תפוטר. עובדת שמחזיקה בדעות מאוד קיצוניות לא יכולה לעבוד אצלי. המרקם של העובדים הוא המרקם של החברה הישראלית, ואני לא יכול לקבל החלטות מאיומים".

לדבריו, "אנחנו רואים שהמגזר הערבי מחרים את קניון מלחה. הקונים הערבים משמעותיים, ולא ראינו אותם בקניון מלחה. זה יותר חזק מהתבטאות של עובדת כזאת או אחרת. גם בקניון חדרה, שהמגזר הערבי ממלא אותו בחג, זה לא קרה בחג הזה שלהם".

בקבוצת קניוני עזריאלי אומרים כי הם אינם מכירים את עניין החרם.

קבוצת תושבים בעיר נהריה החליטה שלא לעבור לסדר היום על ההתבטאויות הקשות נגד חיילי צה"ל. לדברי מירו וקנין, תושב האזור ובעל עסק בעיר, "אנחנו דואגים שלא ילכלכו על חיילי צה"ל ורוצים ללכד קצת את המדינה. בסטטוסים בפייסבוק היו כל מיני ששמחו על כך שמתו חיילים. החלטנו להתקשר לבעלי עסקים, להעביר אליהם את ההודעה ולהבהיר להם שאנחנו לא צריכים שאלה שמגדפים את החיילים, יקבלו פרנסה מיהודים. הלקוחות הערבים באים, ואנחנו מקבלים אותם רגיל, אבל אף אחת לא תעז להגיד לי משהו על חיילים".

לדברי דודו ביטון, תושב העיר, "זה מפריע ומציק שיש תושבים במדינת ישראל שיושבים ועובדים בעסקים בתוך העיר, כמו העובדת בסופר-פארם, ומעלים גידופים בפייסבוק. העובדת בסופר-פארם כתבה: 'עזה רוקדת ושמחה על דם 13 החיילים שנהרגו'. זה מתסיס. החיילים מגנים על מדינת ישראל שהיא גם ליהודים וגם לערבים, אז לכתוב שהם רוקדים על הדם?

"לכן אמרנו לסופר-פארם בנהריה שאם לא יפטרו את אותה עובדת, נגיע לסיטואציה שנעשה הפגנה בכניסה ולא ניתן לאף אחד להיכנס. אנחנו מתנהלים רגיל מול כל העסקים בעיר, כל עוד אין מישהו מתוכם שמתקומם נגד המדינה. מי שעושה זאת, אין לנו בעיה לקחת לו את תעודת הזהות, ושיעבור לצד השני ויפגין נגד. הוא לא יכול להתלונן על חיילים ששופכים את הדם לטובת המדינה".

ביטון גם פנה לסלקום לאחר הפוסט הקשה שהעלתה עובדת של החברה. "פניתי למנהל בסלקום. הוא אמר שהם מודעים לכך, אבל שיש בעיה עם פיטורים, שכרגע העובדת מושעית, ושאחרי המלחמה היא תפוטר.

"זה אסון מה שקורה כאן. לא יכול להיות שתושבי המדינה יקומו עלינו, כשהם חיים ברמת חיים מאוד גבוהה, מבלים באותם מקומות וקמים עלינו. זה הפחד שלנו. אם במבצע כזה, שנחשב ליחסית קטן, הם כבר מפגינים ואומרים שהם לא רוצים שנקנה אצלם - אז יש כאן תמונה חדשה".

- משהו השתנה באווירה?

"לקוחות עוצרים את עצמם מלבצע קניות אצל המגזר, גם מתוך פחד וגם מתוך תמיכה בחיילי צה"ל. פנינו גם לשופרסל. פרסמו בפייסבוק שיש להם עובדים שלכלכו על מדינת ישראל וחיילי צה"ל, ואז ח"כ אחמד טיבי התערב לטובת אותו עובד וביקש להחזיר אותו, אז אנחנו עצרנו את הקניות שלנו גם שם עד שלא יתברר כל העניין זה. בשופרסל אמרו לנו שהעניין בבדיקה".

שוק פייסל הוא אחד הסופרמרקטים המצליחים בנהריה. אלא שפוסט שהעלתה ערבייה ישראלית, תושבת הכפר מזרעה, העלה את המתיחות גם מולו. ברשת נפוצו שמועות כי אותה ערבייה היא בת משפחתו של בעל הסופר. לאחר שכתבה כי הכפר מזרעה "מאחל מוות לכל חיילי צה"ל", היא הוסיפה: "אל תקנו בפייסל. זבל ציוני".

- בפייסל אתם קונים?

"גם בפייסל אנחנו לא קונים. יש בעיה מאוד קשה".

גם א', תושב רגבה, הפסיק לערוך את קניותיו בשוק פייסל. כך גם שכניו. את תגובת שוק פייסל לא ניתן היה להשיג.

מרשת המשביר לצרכן נמסר: "הנושא נמצא בטיפול החברה ויושלם לאחר חג עיד אל פיטר".

מרשת סופר-פארם נמסר: "הוחלט כי העובדת לא תגיע לסניף, והנושא מטופל במלוא הרצינות".

מרשת שופרסל נמסר: "אנו בודקים ביסודיות ומטפלים באופן מיידי בכל מקרה שמדווח לנו. ככל שיימצא כי הדברים אכן נאמרו או נכתבו, נפעל מיידית על-פי חוק בכדי שמקרים כאלה לא יישנו. אין כל קשר בין הפנייה של ח"כ טיבי למנכ"ל החברה לבין תוצאת הבירור בעניינו של העובד. מנכ"ל החברה הבהיר במפורש לח"כ טיבי כי החברה היא חברה מסודרת, וכי עובדות המקרה יתבררו על-ידי מנהלו של העובד, ובהתאם למסקנות יוחלט כיצד לנהוג. מדובר במספר מקרים בודדים בהם זומנו העובדים לבירור, ועד כה זומנו שני עובדים לשימוע לפני פיטורים".

(4.8.2014) - הבהרה: בהמשך לפרסום ב"גלובס" ביום חמישי האחרון, הרינו להבהיר בזה כי לתמונת "שוק פייסל" אין קשר עם תוכן הכתבה, ומערכת "גלובס" מצטערת אם היה מי שנפגע מכך.

קניה ביישובים ערביים
 קניה ביישובים ערביים

קריאה לפטר
 קריאה לפטר