סופית: חוק מע"מ 0% לא יחוקק לפני אוקטובר

דיוני ועדת הכספים בסעיפי החוק יימשכו במהלך פגרת הקיץ של חברי הכנסת שמתחילה מחר ■ גורמים במפלגת יש עתיד: "גם אם החוק יאושר רק במושב הכנסת הבא, הוא יחול רטרואקטיבית"

ניסן סלומיאנסקי יאיר לפיד / צילום: דוברות הכנסת
ניסן סלומיאנסקי יאיר לפיד / צילום: דוברות הכנסת

סופית: חוק מע"מ אפס של לפיד לא יחוקק במושב הכנסת הנוכחי. בתום שיחה לילית בין שר האוצר, יאיר לפיד, ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי, הוסכם כי הליך חקיקתו של חוק מע"מ אפס, הנחשב לחוק הדגל של יש עתיד, ייעצר, ודיוני ועדת הכספים בסעיפי החוק יימשכו במהלך פגרת הקיץ של חברי הכנסת שמתחילה מחר.

אם יתעקש לפיד להעביר את החוק חרף ההתנגדויות מכל קצוות הקשת שהוא זוכה להן, יאושר החוק באופן סופי רק באוקטובר, עם חידוש דיוני הכנסת. עם זאת, קיימת אפשרות שבמהלך התקופה הזו יוחלט ביש עתיד למשוך את הצעת החוק, שמלכתחילה זכתה לביקורת חריפה הן בכנסת והן על ידי גורמי המקצוע.

עד לשעה 23:00 עוד עשו שר האוצר ושר השיכון, אורי אריאל, ניסיונות להביא לאישור החוק במושב הנוכחי. לפיד, בבקשה לראש הממשלה שישכנע את יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין שיאשר את ישיבת ועדת הכספים אמש במטרה לקיים הצבעות על החוק, ואילו אריאל, השקיע במקביל מאמצים להביא לכינוס הוועדה ולשכנע את חברי הכנסת החרדים למשוך את 2,000 ההסתייגויות שהגישו, הסתייגויות שנועדו למשוך זמן במטרה למנוע את אישור החוק במושב הנוכחי.

לפיד ואריאל לא זכו לשיתוף-פעולה מצד אנשי משרד ראש הממשלה וראשי הנהלת הקואליציה, וסמוך לשעה 22:00 השיב מנכ"ל הכנסת, רונן פלוט, לאריאל כי "ועד עובדי הכנסת" לא מאפשר את כינוסה של ועדת הכספים במהלך הלילה. לנוכח התשובה היה ברור כבר לכל הצדדים כי בקואליציה לא מעוניינים לנקוף אצבע כדי להעביר את החוק, ואף ההיפך. אחר הצהריים, כאמור, תצא הכנסת לפגרת הקיץ מבלי לאשר את החוק.

גורמים ביש עתיד מסרו אמש כי "גם אם החוק יאושר רק במושב הכנסת הבא, הוא יחול רטרואקטיבית". אמש דנה ועדת הכספים בחוק החל מהשעה 10:00 במטרה להשלים את החוק מבחינה משפטית לקראת הצבעה עליו בקריאה שניה ושלישית. עם סיום מועד הדיון כעבור שלוש שעות וחצי, לא הצליחו חברי הכנסת להגיע להסכמה אפילו לא על חמש שורות מתוך 22 עמודים.

הצעת החוק השנויה במחלוקת מעוררת התנגדויות עזות הן בקואליציה והם באופוזיציה ומשמשת כלי לניגוחים פוליטיים גם בקרב חברי הוועדה. כך למשל החליטו חברי יהדות התורה לאמלל את יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי, איש הבית היהודי, ולא לאפשר לו להתקדם עם סעיפי החוק. בעוד ליהדות התורה יש רק חבר אחד בוועדת הכספים, ח"כ יעקב ליצמן, ורק לו נתונה הזכות להשתתף בהצבעה, הגיעו כל ששת חברי הסיעה לדיון, וכל אחד בתורו העיר הערה על כל נקודה אפשרית בטקסט. החרדים, יריביו של לפיד, מתנגדים לחוק של שר האוצר אך גם לסלומינסקי, שמעביר תקציבים לבוחריו המתנחלים ולא למגזר החרדי שלהם.

הסעיף הראשון בהצעת החוק מגדיר מהי בניה רוויה: שש יחידות דיור לפחות לדונם במבנה אחד. יהדות התורה, יחד עם סיעות האופוזיציה האחרות הגישו הסתייגויות לסעיף הזה. הסתייגות אחת מבקשת לשנות מ-6 יחידות דיור ל- 8 יחידות, הסתייגות אחרת מבקשת כי המספר יהיה 4 יחידות והסתייגות נוספת קובעת שיחידת דיור אחת במקום שש תענה להגדרה של בניה רוויה. וכאלה יש 2000 הסתייגויות. הסיכויים שהן יעברו עוד היום- קלושות. מטרת הגשתן- למשוך זמן ולמסמס את הסיכויים של החוק להגיע להצבעה במליאה. בשלב מסוים במהלך הדיון היום הגיע בריצה לחדר הוועדה עוזרו של ח"כ יעקב אשר. כשנשאל למה הגיע מזיע, הוא השיב שסיים להקליד 150 הסתייגויות נוספות. במשך השעות שעברו מאז הוגשו עוד כמה עשרות הסתייגויות כך שללפיד היה ברור שאי אפשר יהיה להעביר את החוק במושב הזה.