עכשיו זה סופי: הותמ"ל אושר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת

לשביעות-רצון האוצר ולמורת-רוחם של המתנגדים הרבים להצעת החוק, אישרה אמש מליאת הכנסת את הצעת החוק של שר האוצר לקידום בנייה במתחמים מועדפים לבנייה (הותמ"ל)

יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

לשביעות רצון האוצר ולמורת רוחם של המתנגדים הרבים להצעת החוק, אישרה אמש (ג') מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור יאיר לפיד לקידום בנייה במתחמים מועדפים לבנייה (הותמ"ל).

חוק הותמ"ל שאושר הוא למעשה הוראת שעה למשך ארבע שנים שתאפשר למדינה את הקמתה של ועדה תכנונית מיוחדת עם סמכויות שכמעט אינן מוגבלות מכח תוכניות אחרות. המטרה המוצהרת של הותמ"ל היא לפעול כחלק מתוכנית הדיור הממשלתית להגדלת ההיצע ולדיור לשכירות על ידי זיהוי מתחמי קרקע גדולים והפיכתם למתחמים המיועדים לבנייה למגורים ולהשכרה בהליך מהיר. התוכנית כולה, והותמ"ל בפרט, הם תולדה של עבודה שביצע צוות 90 הימים שמונה על ידי קבינט הדיור וסיים את עבודתו לפני כשנה. הצוות המליץ על הקמת מנגנון זה כדי לקדם בנייה למגורים בהליך מהיר.

נציין כי הדיון שנערך בהצעת החוק כלל רק את החלק התכנוני של הותמ"ל ולא את החלק הקנייני של החוק. החלק התכנוני שאושר מאפשר הקמת ועדה שתוכל לקדם תכנון על מתחמים בעוד החלק הקנייני עוסק בהליך חדש שגובש במסגרת דיוני קבינט הדיור וצוות 90 הימים שהוקם בשנה שעברה לבחינת הפתרונות למצוקת הדיור. מדובר במנגנון חדש, מנגנון הנטילה, שמתייחס להליך דומה להפקעה של קרקע חקלאית במסגרתו תוכל הועדה להפשיר קרקע חקלאית או פתוחה בשולי הערים למטרת פרויקטים בתחום הדיור תוך קביעת מנגנוני פיצוי חדשים לבעלי הקרקע. מנגנון זה מקצר באופן משמעותי את זכות ההתנגדות ומאפשר למדינה להפוך שטחים פתוחים לשטחים עליהם ניתן יהיה לקדם תוכניות לבנייה למגורים. חלק זה יעלה לדיון רק במושב הבא של הכנסת.

לאור אישור החוק ללא הכללת הקצעת יחידות דיור לדיור הציבורי יאלצו אנשי הדיור הציבורי ומי שתמך בהכנסת הסעיף האמור לחוק להסתפק בהסכמה של האוצר להעברת כ-1.1 מיליארד שקל לקרן לדיור ציבורי לטובת רכישת דירות ותחזוקת הדירות הקיימות. במקביל החוק קובע כי קבינט הדיור בראשות שר האוצר יהיה בעל הסמכות להכריז על מתחם המיועד ליותר מ-750 יחידות דיור כמתאים ל"פרויקט דיור לאומי" ובפרויקטים שיטופלו במסגרת הותמ"ל יוקצו לפחות 30% מהדירות לדיור להשכרה ארוכת טווח, כאשר 15% מהן יהיו במחיר מפוקח ו-15% במחיר השוק.

שר האוצר יאיר לפיד ציין כי "הותמ"ל הוא חלק מתכנית דיור כוללת שמוביל קבינט הדיור, כדי להגדיל את היצע הדירות ולהוריד את מחירי הדיור בישראל. נמשיך לעבוד קשה כדי שזוגות צעירים ממעמד הביניים יוכלו לרכוש דירה".

מאגף מקציבים באוצר נמסר כי הם מרוצים מכך שהחוק עבר וכי מדובר רק בחלק מפעולות האגף לקידום פתרונות למשבר הדיור: "הותמ"ל הוא צעד נוסף שהשלמנו להגדלת היצע הדירות כחלק מהטיפול במשבר הנדל"ן הלאומי".

במקביל, גם מתנגדי החוק שנלחמו נגד אישורו בחודשים האחרונים, המשיכו גם עם אישורו לתקוף אותו: "חוק הותמ"ל דורס את כל ועדות התכנון אבל הבלוף הגדול הוא שהוא לא באמת יקדם בניית דירות", כך ח"כ דב חנין (חד"ש) יו"ר שדולת הדיור והשדולה הסביבתית חברתית. "אין בחוק סעיף אחד שמחייב את היזמים והקבלנים לבנות דירות בפועל, אפילו אם הם לא מבצעים רבע מעבודות התשתית והכשרת השטח בתוך ארבע שנים מאישור התכנית - התכנית לא מתבטלת. כדי לקדם אינטרסים של נדלניסטים הממשלה מוכנה לפגוע בסביבה, לחסל שטחים פתוחים ולפגוע בזכות האזרחים להביע את עמדתם. בניגוד להבטחות, לא תיבנה במסגרת החוק הזה אפילו דירה אחת של דיור ציבורי. גם דיור בהישג יד- ספק גדול אם אכן יבנה נוכח הסעיף המאפשר לממשלה לאפס את האחוזים הקבועים בחוק בעניין זה".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה: "מדובר בחוק רע אשר לא יפתור את המשבר בשוק הדיור. זהו חוק דורסני אשר עוקף את מערכת התכנון ומפר את האיזונים והבלמים שלה, וכל זאת כשהוא מכוון לבעיה הלא נכונה. יישומו של החוק יביא לבניית דירות נוספות למעמד הביניים שמתרושש כך שהוא לא יוכל להרשות אותן לעצמו. בניה בהולה למגורים בלי מוסדות ציבור, בלי תכנון לתחבורה ציבורית והולכי רגל. אפילו ההזדמנות להכניס לחוק דיור ציבורי סוכלה על ידי הקואליציה".