משפחת כוזהינוף פנתה למשטרה נגד מפוני גבעת עמל

טוענת כי באפריל האחרון נפתחו תיקי הוצאה לפועל כנגד 5 משפחות במתחם, כך שניתן היה לבצע את הפינוי באופן מיידי, אלא שעד היום המשפחות טרם פונו ■ "הפולשים לועגים לשלטון החוק, והיעדר פעולה מצד המשטרה רק ממריץ אותם"

גבעת עמל / צילום: שלומי יוסף
גבעת עמל / צילום: שלומי יוסף

משפחת כוזהינוף פנתה בתחילת החודש למשטרת ישראל, במכתב שבו מחתה על העיכובים בפינוי המשפחות המתגוררות על הקרקע שרכשה בתחילת 2014 ב-200 מיליון שקל בשכונת גבעת עמל בצפון תל-אביב.

במכתב ששלחה המשפחה, באמצעות עו"ד טל בננסון, צוין כי במהלך חודש אפריל האחרון נפתחו תיקי הוצאה לפועל כנגד משפחות במתחם, והלכה למעשה ניתן היה לבצע את הפינוי באופן מיידי. אלא שעד היום טרם פונו המשפחות שכנגדם תלויים ועומדים צווי פינוי.

"כיום מצויים לקוחותנו במצב בו הם סובלים לא רק נזקים כספיים יומיומיים אדירים אלא אף פגיעה יומיומית בחייהם ובחיי משפחותיהם" מציין בננסון בפנייה למשטרה. "היעדר פעולה מצד משטרת ישראל רק ממריץ אותם וגורם לגיטימציה להתנהלותם. באותו זמן ממש חוגגים הפולשים, הודות לביורוקרטיה והיעדר יישום של צווי הפינוי שהוצאו על-ידי בית המשפט, והלכה למעשה לועגים ללקוחותנו, לבית המשפט ואף למשטרת ישראל".

בנוסף, משפחת כוזהינוף טוענת במכתב כי הפולשים טוענים שמשטרת ישראל לא תעשה דבר על מנת לפנות אותם, ובכך מזלזלים במשטרה ובהחלטת בית המשפט. "הפולשים לא רק שלועגים לשלטון החוק ופסיקת בית המשפט, אלא גם מפגינים ביטחון גבוה מאוד בכך שהמשטרה לא תסייע ללקוחותינו בפינוי", כותב בננסון, "כאשר משתמע מכל באופן חסר תקדים בחומרתו כאילו יש להם קשרים כלשהם שימנעו את קבלת סיוע המשטרה ואת ביצוע הפינוי מהקרקע וידחו את הפינוי, עד שלקוחותנו יתייאשו וישלמו להם כספים להם הם לא זכאים".

כאמור, בחודש אפריל האחרון נפתחו 5 תיקי הוצאה לפועל כנגד 5 משפחות במתחם, שכנגדן תלויים ועומדים פסקי דין לפינוי. זאת לאחר שלטענת משפחת כזהינוף, בעלי הקרקע המקוריים, המשפחות אברמוביץ' וזיתוני, מנהלות מאז 1988 הליכים משפטיים כנגד 8 משפחות המתגוררות במתחם, שכנגד חמש מהן ניתנו פסקי דין לפינוי באפריל.

משפחת כוזהינוף, שרכשה את הקרקע, מעוניינת לממש את זכויות הבנייה שחלות עליה להקמת פרויקט בן 145 דירות, ולצורך כך החלה בהליכי פינוי כנגד המשפחות שכנגדן ניתנו פסקי הדין, ובחידוש תביעות כנגד משפחות נוספות במתחם.

עו"ד בננסון מתייחס גם לעובדה שבקרקע הסמוכה שבבעלות יצחק תשובה הגיעו חלק מהמשפחות להסכמי פיצוי עם חברת אלעד מגורים תמורת הפינוי. "כפי שחזרנו והבהרנו, המקרה של לקוחותנו שונה לחלוטין מהמקרה של תשובה, באשר אין בכוונתנו לשלם דבר למפונים, ואין עסקינן במשא-ומתן על גובה הפיצוי, שכן אין פיצוי אלא רק פינוי".

עו"ד בננסון מסכם ומציין כי "קיום צווי הפינוי והחלטות כבוד בית המשפט הינו אינטרס עליון של שלטון החוק, ולא יעלה על הדעת שאלה יתעכבו מכל סיבה".

במקביל אושרה בשבוע שעבר בקריאה טרומית בכנסת הצעת חוק שיזמו חברי הכנסת מירי רגב (הליכוד), דב חנין (חד"ש), איילת שקד וזבולון כלפה (הבית היהודי). על-פי ההצעה, תושב המתחם שהחזיק בנכס לפני 24 בפברואר 1961, או תושב מעל גיל 21 שנולד במתחם ומחזיק בה כיום נכס, יהיה זכאי לדיור חלופי שווה-ערך בעד פינוי הנכס שבו התגורר.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל פועלת על-פי חוק, וכך תפעל גם הפעם".

מוועדת תושבי גבעת עמל נמסר: "משפחת כוזהינוף רכשה לאחרונה את הקרקע בגבעת עמל עליה יושבות משפחות גבעת עמל ברציפות מאז 1947, עת נשלחו למקום על-ידי מוסדות המדינה שבדרך. בראיונות לתקשורת בעת הרכישה אמר מוטי כוזהינוף כי ינהל משא-ומתן מול התושבים הותיקים בדרכי שלום וימצא לנכון לפצות אותם בדרך הנכונה.

"כעת מר כוזהינוף, בגיבוי שערורייתי של עירית תל-אביב, מבקש לקחת מהתושבים את בתיהם ולזרוק אותם לרחוב, כדי להקים מגדל יוקרה. העברת הצעת חוק דיור חלופי לתושבי גבעת עמל ב' בקריאה טרומית בשבוע שעבר מעידה כי הכנסת מכירה בטרגדיה שמחוללים היזמים ועיריית תל-אביב בימים אלה בגבעת עמל, ופועלת לעצירתה".

ח"כ דב חנין מסר כי "העברת הצעת החוק בקריאה הטרומית היא מסר חשוב שהכנסת לא תמשיך לעמוד מן הצד כאשר תושבים מנושלים מבתיהם לטובת רווחי ענק של טייקונים. אחרי כל-כך הרבה שנים הגיע הזמן לפתור את בעיית גבעת עמל באמצעות פיצוי הוגן, שיאפשר לדיירי השכונה דירות במקום הבתים שהם מפנים. במקום שהולכים להקים בו מגדלי יוקרה עצומים, אין שום הצדקה לא לאפשר לתושבי השכונה את כבשת הרש של קורת-גג לראשיהם".