גם שוק המימון החוץ-בנקאי חווה האטה בעקבות "צוק איתן"

דורי נאוי: "בשבועות האחרונים אפשר לראות אצלנו התמתנות בביקושים בעקבות המבצע"

דורי נאוי / צילום: איל יצהר
דורי נאוי / צילום: איל יצהר

על רקע דוחות טובים שפרסמה השבוע חברת המימון החוץ-בנקאי אחים נאוי , אומר היום מנכ"ל החברה דורי נאוי ל"גלובס", כי "בשבועות האחרונים אפשר לראות אצלנו התמתנות בביקושים". הסיבה לכך, לדברי נאוי, היא מבצע "צוק איתן", - הקניונים ריקים, החנויות לא מוכרות והצרכנים בהמתנה לסיום המלחמה. לכך מצטרפת גם חוסר הוודאות בנוגע לתוכניות מע"מ 0% של משרד האוצר, שעצרו את הפעילות בשוק הנדל"ן".

הצמיחה הרצופה בעסקיה של אחים נאוי בשנים האחרונות עלולה להיפגע מהאטה חריפה בפעילות המשקית, אם תתרחש, בעקבות המבצע הצבאי. עם זאת נאוי מדגיש, כי "בסה"כ עברו שלושה שבועות מתחילת המבצע, וזה לא קנה מידה מספיק כדי לאמוד את השלכותיו על הפעילות שלנו. מחר יכולה להיות הפסקת אש, ואז אנשים יחזרו לפעילות, ואף יגדילו את הצריכה. ככל שיעבור יותר זמן שבו הצרכנים יהיו בתקופת המתנה כך הביקושים שיגיעו יהיו גדולים יותר כשהנושא ייפתר - כמו קפיץ שמשתחרר".

אחים נאוי סיכמה בתחילת השבוע רבעון חיובי נוסף, עם קפיצה של 25%, הן בשורת ההכנסות, שעמדו על 28 מיליון שקל, והן ברווח, שזינק ל-16 מיליון שקל. בסיכום המחצית הראשונה של 2014 הצטברו הכנסות החברה ל-56 מיליון שקל, נתון המשקף עלייה של כ-21%, והרווח הנקי עלה בשיעור דומה ל-32.5 מיליון שקל.

לדברי דורי נאוי: "אנחנו ממשיכים לפעול ביתר שאת, פונים ללקוחות חדשים ומכוונים ללקוחות איכותיים ומבוססים. הדבר בא אמנם על חשבון התשואה, אבל בסך הכול זה משביח את תיק הלקוחות, ועושה לו טוב. המגמה היא לשפר את איכות בסיס הלקוחות, כך שחלקם של הפחות טובים יירד".

עוד הוסיף נאוי, כי "אנחנו פועלים כל הזמן להרחיב את מסגרות האשראי שלנו, ומנהלים גם כעת מו"מ בנושא מול הבנקים. אנחנו אוהבים שיש לנו בקנה 200-300 מיליון שקל, שיהיו זמינים במקרה שמגיעות עסקאות. כרגע היקף האשראי הבנקאי שלנו עומד על כ-800 מיליון שקל, ויש לנו בקשות להגדיל אותו ב-200 מיליון שקל נוספים".

"הורדת הריבית מצוינת לנו"

נאוי גם התייחס להורדת הריבית לשיעור של 0.5%, שעליה הודיע שלשום בנק ישראל, ואמר כי "הריבית הנמוכה מוזילה את עלויות המימון, וזה מצוין לנו, כמו לכל אחד שלוקח הלוואות. כך כמות הכסף בשוק גדלה, ואנשים עושים יותר עסקים. אני לא חושב שהריבית פה תעלה בחצי שנה-שנה הקרובה".

עיקר פעילותה של אחים נאוי הוא עיסוק בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה תמורת עמלה הנקבעת באחוזים. תוך שנה הצליחה אחים נאוי להגדיל את תיק הלקוחות שלה ב-281 מיליון שקל, וברבעון החולף הוא עלה ב-44 מיליון שקל, כך שיתרתו נטו מגיעה כעת ל-990 מיליון שקל.

בסוף הרבעון השני עמד היקף האשראי הבנקאי של נאוי על כ-730 מיליון שקל, והונה העצמי הגיע ל-210 מיליון שקל. ההפרשה לחובות מסופקים שמציגה נאוי עמדה על 0.32% מיתרת הלקוחות, ויתרת המושך הגדול ביותר שלה עומדת על 4.5% מהתיק.

לחברה מאגר של יותר מ-3,000 לקוחות, ונתחי הלקוחות הגדולים שלה הם מתחומי הנדל"ן (26%), המסחר (18%), התשתיות (13%) והמפעלים והתעשייה (11%). בשנה החולפת קפצה מניית נאוי בכ-60%, והיא משקפת לחברה שווי של כ-600 מיליון שקל.

בצד האיומים על החברה, מתייחסת נאוי בדוחות להמלצות ועדת לוקר, שהוקמה לבחינת צמצום ההון השחור והלבנת ההון, באמצעות הגבלה וצמצום השימוש במזומן ובצ'קים, ועלולה לפגוע בתוצאות נאוי בהמשך. בחברה מציינים, כי אם המלצות דוח הביניים שכבר פורסמו יאומצו במלואן, למגבלות שהן מטילות "עלולה להיות השפעה מהותית מאוד לרעה על החברה ועל היקפי פעילותה והכנסותיה".

יחד עם זאת, להערכתה של אחים נאוי, "הסבירות להיווצרות השפעה כאמור על החברה הנה נמוכה", זאת משום שלראייתה "כוונת ההמלצות היא לשרת את המלחמה בהון השחור, ולא לפגוע שלא לצורך בכל פעילות עסקית ובמתן אשראי עסקי בפרט".

תוצאות אחים נאוי
 תוצאות אחים נאוי