פסגות: לטפל גם בחברה חדלת פירעון שמשלמת את האג"ח

ההמלצות של פסגות, שחלקן מרחיקות לכת לטובת מחזיקי האג"ח, מתבססות על לקחי גישת המעורבות המוסדית שפסגות אימץ, בעיקר בהליך הסדר החוב באי.די.בי

חגי בדש, עמותת "אור בכל בית ישראל" / צילום: פביאן קלדרוף
חגי בדש, עמותת "אור בכל בית ישראל" / צילום: פביאן קלדרוף

המלצות הביניים של ועדת אנדורן לעריכת הסדרי חוב, שפורסמו לפני כחודשיים ובימים אלה מגובשות סופית, זכו ללא מעט ביקורת - בין היתר מצד הבנקים וחברות הביטוח. ל"גלובס" נודע כי אחד הגופים שלא היה שותף לביקורת ובחר לצדד בהמלצות הוועדה הוא פסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל.

במקביל לתמיכתו בהמלצות המרכזיות - מתווה שלושת השלבים, ביטול סמכויות הנאמנים לפסול הצבעות וצמצום העלויות הנלוות להליך הסדר החוב - בפסגות העלו שורה של הצעות ייעול. המלצות אלה, שחלקן מרחיקות לכת לטובת מחזיקי האג"ח, מתבססות על לקחי גישת המעורבות המוסדית שפסגות אימץ, בעיקר בהליך הסדר החוב באי.די.בי.

בבית ההשקעות שמנוהל על ידי חגי בדש מציעים, בין היתר, לעגן בחקיקה את היכולת של נושה ליזום הליכי הסדר או הבראה לחברה חדלת פירעון. "זכות זו", נכתב בהתייחסות שהועברה לוועדה, "מקנה לנושים את היכולת לחייב חברה בקשיים להכיר במצבה ולפתוח במו"מ להסדר חוב...יוצקת תוכן מעשי לעיקרון שחברה בחדלות פירעון נמצאת בבעלות הנושים...וכי הם אלה שיחליטו האם להבריא אותה או להעבירה לפירוק".

מאחר שבפסגות מוטרדים מכך שההחלטה לאפשר לנושי חברה חדלת פירעון לכפות עליה הסדר הבראה, ניתנת לשיקול ביהמ"ש, הם מציעים לעגן זכות זו בחקיקה.

בבית ההשקעות מציעים עוד להסדיר את הטיפול בחברות חדלות פירעון גם אם הן עומדות בתשלומי האג"ח. "ניסיון העבר מלמד שחברות עלולות להתעלם ממצבן הבעייתי, ולהתעקש עד הרגע האחרון שיש ביכולתן לעמוד בהתחייבויותיהן, ולכן אין כל צורך בהסדר חוב", הם מנמקים, ומציעים לאפשר לנושה לכפות הליך הבראה על חברה חדלת פירעון שעומדת בתשלומי האג"ח.

המלצות דוח הביניים של הוועדה כוללות שינויים בהתאם לשלושה שלבים פיננסיים בחיי החברה: חברה סולבנטית אך עם חשש לבעיה עתידית, שבה יתאפשר גיבוש הסדר חוב רק ביוזמת החברה; חברה בקשיים פיננסיים; וחברה שלא עמדה בתשלום חובותיה 45 יום ממועד התשלום, ובה ניתן יהיה להפקיע מידי בעל השליטה את זכויות הניהול ולמנות מנהל מיוחד, או לכפות הסדר חדלות פירעון.

בפסגות מבקשים מהוועדה להבהיר כי השלב השלישי יופעל גם כשהחברה מפסיקה לשלם, לאחר שפתחה בהליך לאישור הסדר חוב מול בימ"ש, ולקבוע כי ביהמ"ש המורה על עצירת התשלום לסדרת אג"ח, משום שהחברה חדלת פירעון, יחויב במינוי בעל תפקיד.

נקודה נוספת נוגעת למגבלות על ההוצאות גיבוש הסדר חוב, אותן הוועדה המליצה להגביל (באמצעות קביעת שכר שעתי של 500 שקל לנציגים והיועצים השונים). "כאשר בעל השליטה של חברה בקשיים מבקש לשמור על השליטה, סביר להניח שהוא יפעל לגיבוש הצעת הסדר מטעמו", כותבים בפסגות. לכן, הם מבקשים כי במקרים שכאלו הוצאות גיבוש ההסדר יוטלו על בעל השליטה.

פסגות
 פסגות