האם עליבאבא תשקיע ב-Snapchat לפי 10 מיליארד דולר?

דיווחים על התעניינות מצד גוגל ופייסבוק העניקו לה בשלהי 2013 שווי של 3-4 מיליארד דולר, אך לפי דיווח אחרון של סוכנות הידיעות בלומברג נראה שהמספרים גבוהים הרבה יותר

אפליקציית Snapchat, שמאפשרת להעביר תמונות בין משתמשים שנעלמות לאחר עשר שניות, כבר מזמן הפכה לשם הכי חם בסצנת האפליקציות והרשתות החברתיות בארה"ב וברחבי העולם. דיווחים על התעניינות מצד גוגל ופייסבוק העניקו לה בשלהי 2013 שווי של 3-4 מיליארד דולר, אך לפי דיווח אחרון של סוכנות הידיעות בלומברג נראה שהמספרים גבוהים הרבה יותר לצד זהות מעניינת של המשקיעה.

על-פי הדיווח, סנאפצ'אט, שהוקמה על ידי איוון שפיגל ובובי מרפי, נמצאת בשיחות מול ענקית הקמעונאות הסינית עליבאבא להשלמת סבב גיוס לפי שווי של 10 מיליארד דולר. אם גיוס זה ייצא לפועל, סנאפצ'אט צפויה להצטרף למועדון היוקרתי של חברות אינטרנט פרטיות עם שווי של מעל 10 מיליארד דולר כמו אפליקציית הזמנת המוניות Uber עם שווי של 17 מיליארד דולר ושירות האחסון על-גבי ענן Dropbox עם שווי של כ-10 מיליארד דולר. במאי האחרון עדכנו בסנאפצ'אט כי מדי יום נשלחים 700 מיליון מסרים נעלמים, נתון שיכול להעיד על הפופולריות הרבה שהאפליקציה מייצרת סביבה.

הצלחה זו לא נעלמה מעיניה של פייסבוק, שניסתה כאמור לרכוש את החברה בשנה שעברה מתוך הבנה שהצעירים ושאר משתמשים מתחילים להעביר את תשומת הלב שלהם אל האפליקציה הצעירה ובכך יורד היקף השימוש ברשת החברתית הפופולרית של פייסבוק.

עוד לפני הניסיון להכניס את היד לארנק ולהניח הצעה מפתה על שולחנו של מנכ"ל סנאפצ'אט איוון שפיגל לא צלחה, ניסתה פייסבוק לפתח מתחרה משלה. אפליקציית Poke, שהושקה בדצמבר 2012 לא החזיקה מעמד ולאחר כשנה וחצי בפייסבוק החליטו לזנוח אותה אך לא את התוכניות הגדולות.

המשך ההצלחה של סנאפצ'אט הוליד ממש לאחרונה את אפליקציית Slingshot מבית פייסבוק, שאמנם לא מחקה את התמונות והמסרים הנעלמים של סנאפצ'אט אך פועל על עיקרון מעט דומה. הרעיון ב-Slingshot הוא להעביר תמונות ממשתמש אחד לשני, כשניתן לראות את התמונה רק אם גם הנמען מעביר למוען תמונה משלו.

לא ברור עדיין אם האפליקציה תצליח, אך השבוע החליטה חברת הבת של פייסבוק, אינסטגרם, לשחרר באופן מוגבל אפליקציה בשם Bolt, שמכוונת לבטן הרכה של סנאפצ'אט ומאפשרת העברת תמונות וסרטוני וידיאו בין משתמשים, שנמחקות לאחר שהן מגיעות ליעד. אם זה לא מספיק, אפליקציית Bolt נשענת על ממשק דומה לזה של אפליקציה ותיקה מעט יותר בשם TapTalk ומעט בדומה לה גם אפליקציית Mirage, שהושקה מוקדם יותר השבוע מבית הסטארט-אפ הישראלי Mobli, שמפעיל בעצמו אפליקציה שמתחרה ישירות באינסטגרם אך רחוקה ממנה בכמות המשתמשים והטראפיק.