טבע הרוויחה מיליארד ד' ברבעון - אך מכירות הקופקסון נפלו

(עדכון) - החברה עקפה בסנט בודד את תחזיות הרווח של האנליסטים והחמיצה במעט את תחזית ההכנסות ■ איל דשא: "אף ששיעור המס בישראל עלה מתחילת השנה, הוא עדיין בין שיעורי המס הטובים ביותר בעולם"

ארז ויגודמן / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
ארז ויגודמן / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

חברת התרופות טבע סגרה את הרבעון השני של השנה ברווח של 1.05 מיליארד דולר - עלייה של 4% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. מדובר ברווח של 1.23 דולר למניה, סנט אחר מעל התחזיות בשוק. ההכנסות צמחו ב-2% ל-5 מיליארד דולר והחדשות הטובות הן שהחברה מעלה את התחזיות לשנת 2014, בשל הדחייה בכניסת תחרות גנרית לקופקסון.

אנליסטים בוול סטריט ציפו כי טבע תציג רווח נקי של 1.22 דולר למניה על הכנסות של 5.09 מיליארד דולר. באשר לרבעון הבא, אנליסטים צופים רווח של 1.18 ד' למניה והכנסות של 5.05 מיליארד ד'.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-1.25 מיליארד דולר - זינוק של 43% לעומת הרבעון המקביל. מכירות התרופות הגנריות עלו ב-5% ל-2.5 מיליארד דולר כאשר בארה"ב לבדה נרשמה צמיחה של 10% במכירות הגנריות ל-1.1 מיליארד דולר. ההכנסות בסגמנט זה באירופה ירדו ב-2% ל-814 מ' ד' ובשאר העולם עלו ב-4% ל-633 מ' ד'.

טבע מעלה את התחזית לשנת 2014 לרווח של 4.9-5.1 דולר למניה בהנחה שהקופקסון ימשיך ליהנות מבלעדיות. במידה ותיכנס תחרות גנרית לקופקסון, טבע צופה רווח של 4.5-4.8 דולר למניה. מכירות הקופקסון ירדו ברבעון השני ב-12% ל-900 מיליון דולר ובטבע מסבירים זאת בהעלאת מחיר של 10% בינואר, שפגעה במכירות. המכירות בארה"ב נפלו ב-19% ל-662 מיליון דולר. טבע מתמודדת עם תחרות גבורת בשוק הטרשת הנפוצה מצד תרופות אורליות, כשהבולטת שבהן היא הטספידרה של ביוג'ן.

"מכירותינו ברבעון הושפעו מרמות מלאים גבוהות בעקבות השקת קופקסון 40 מ"ג שנבנו ברבעון הקודם לאור חוסר ודאות לגבי המעבר בין שני המוצרים, כמו גם מהפחתת רמות המלאי של קופקסון 20 מ"ג אצל לקוחותינו בגין השקה אפשרית של מוצר גנרי", מסרה טבע.

בדוחות הכספיים מספקת טבע נתונים המעידים על המשך איתנות הקופקסון חרף התחרות: "על פי נתוני IMS לחודש יוני, נתח השוק בארה"ב של שני מוצרי קופקסון במונחי מרשמים חדשים ובמונחי כלל המרשמים היה 32.2% ו-33.2% בהתאמה. נתח השוק בארה"ב של קופקסון 40 מ"ג במונחי מרשמים חדשים ובמונחי כלל המרשמים היה 17.3% ו-15.1% בהתאמה, כך שקופקסון 40 מ"ג היווה 45% מכלל מרשמי הקופקסון".

מנכ"ל טבע ארז ויגודמן מסר כי טבע הצליחה להעביר 51% ממטופלי בקופקסון לגרסה החדשה במינון 40 מ"ג: "העסק הגנרי שלנו סיפק תוצאות טובות עם שיפור משמעותי ברווחיות. בעסק התרופות הייחודיות שלנו הצלחנו להמיר, נכון להיום, 51% ממשפחת הקופקסון בארה"ב לקופקסון 40 מ"ג/מ"ל, אשר הושק השנה, ואנו ממשיכים להוביל ביציבות את השוק האמריקאי והגלובלי של טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית. אנו מרוצים גם מההתקדמות שהשגנו בצבר המוצרים הייחודיים שלנו, הכוללת ברבעון זה השקה מוצלחת של DuoResp Spiromax באירופה, התקדמותנו לקראת הגשת בקשת תרופה חדשה ל-FDA עבור ER hydrocodone, ואישור ה-FDA ל-albuterol MDPI NDA".

מהדוחות עולה עוד כי מכירות התרופות האונקולוגיות עלו ב-15% ל-284 מ' ד' ומכירות מוצרי הנשימה צמחו ב-7% ל-257 מ' ד'. צמיחה דומה נרשמה גם במכירות תרופות ללא מרשם (OTC) שהסתכמו ב-274 מ' ד'.

החברה תחלק ב-4 בספטמבר דיבידנד של 1.21 שקלים למניה, היום הקובע הינו ב-21 באוגוסט.

דשא: "לא מאמינים שיש להעביר את טבע למקום אחר כדי לשפר את שיעור המס"

בתעשיית הפארמה הגלובלית יש כיום תופעה של מעבר למדינות נוחות יותר מבחינת מיסוי, לדוגמה באמצעות רכישות - כמו פריגו, שרכשה את אלאן מאירלנד ונהנית ממיסוי נוח יותר.

בשיחת הוועידה נשאלו בכירי טבע האם טבע תשקול להעביר את מטה החברה לצרכי מס. מנהל הכספים, איל דשא, השיב כי "אנחנו לא מאמינים שיש להעביר את טבע למקום אחר כדי לשפר את שיעור המס. אף ששיעור המס בישראל עלה מתחילת השנה, הוא עדיין בין שיעורי המס הטובים ביותר בעולם. לכן העברת מטה החברה לא ייצור לנו יתרון משמעותי כמו לחברות האמריקאיות שעושות זאת".