3 חברות ביומד ישראליות נכנסו לנאסד"ק בשבוע אחד

ביובלאסט גייסה 35 מ' ד', מקרוקיור 53 מ' ד' ו-VBL גייסה 65 מ' ד' ■ חברה ישראלית רביעית, מאפי, לא הצליחה לצאת לשוק גם לאחר שקיצצה במחיר

בורסת נאסדק  וול סטריט / צלם בלומברג
בורסת נאסדק וול סטריט / צלם בלומברג

שלוש חברות ביומד ישראליות הונפקו אמש (ד') בנאסד"ק, באחד מהשבועות העמוסים ביותר להנפקות ביומד בנאסד"ק מאז שנת 2000. החברות ביובלאסט, מקרוקיור ו-VBL, גייסו בסך הכול כ-154 מיליון דולר.

VBL, המפתחת תרופות למחלות דלקתיות וסרטן, גייסה 65 מיליון דולר. החברה הנפיקה את כמות המניות המבוקשת, אך במחיר של 12 דולר למניה, לעומת 14 דולר למניה שאליהם כיוונה. הנפקה זו משקפת לה שווי של 222 מיליון דולר אחרי הכסף. החתמים היו וולס פארגו ודויטשה בנק, וחתמי המשנה היו נידהם, JPM ואופנהיימר.

מקרוקיור, המפתחת טיפול לריפוי פצעים, חתכה גם היא את מחיר ההנפקה בלי לשנות את הכמות. היא גייסה לפי 10 דולרים למניה, לעומת 13-15 דולר שאליהם כיוונה, וההיקף קטן מ-75 ל-53 מיליון דולר. הנפקה זו משקפת לה שווי של 177 מיליון דולר אחרי הכסף. חתמי ההנפקה היו קרדיט סוויס וג'פריז, וחתמי המשנה היו נומורה ואופנהיימר.

עבור שתי החברות מדובר בהישג, למרות הפשרה במחיר, שכן הן גייסו הון שיספיק להן להשלים ניסויים קליניים משמעותיים. מקרוקיור אף תוכל להתחיל במהלך שיווקי עם ההון הזה, אם המוצר שלה יאושר.

ביובלאסט, המפתחת תרופות למחלות נדירות, גייסה 35 מיליון דולר לפי מחיר של 11 דולר למניה, המשקף שווי של 156 מיליון דולר אחרי הכסף.

חתמי ההנפקה היו אופנהיימר ו-Roth. המחיר הוא ברף התחתון של הטווח, ומספר המניות נמוך מעט מכפי שרצתה להנפיק, אולם עדיין היקף ובשווי נאים לחברה צעירה מאוד, שמוצריה נמצאים בשלבי פיתוח ראשונים.

בשלוש ההנפקות קיימות גם אופציות לחתמים. ב-VBL עשוי מימוש האופציה להגדיל את היקף ההנפקה ל-74.5 מיליון דולר, במקרוקיור, ל-63 מיליון דולר ובביובלאסט, ל-40.4 מיליון דולר.

ההנפקות גם העשירו במידה ניכרת את כיסם של יזמים וקרנות ישראליות, בינתיים "על הנייר". ב-VBL המתעשרים הם היזם ומנכ"ל החברה פרופ' דרור חרץ (מחזיק מניות בשווי של 18 מיליון דולר), קבוצת Keffi האמריקאית וקרן אאורום של מוריס קאהן (36 מיליון דולר כל אחת), קרן פיטנגו (16.8 מיליון) וקרן JJD של תאגיד ג'ונסון אנד ג'ונסון (12 מיליון דולר).

בביובלאסט, בעלי המניות הנהנים הם בעיקר ד"ר דליה מגידו, מנכ"לית ומסיידת, ואודי גלבוע, סמנכ"ל כספים ומייסד. כל אחד מהם שווה בעקבות ההנפקה כ-35 מיליון דולר במניות החברה, לאחר ששניהם התעשרו בהיקפים דומים גם מהנפקת אלקוברה בשנה שעברה. מרוויחה נוספת היא קרן פונטיפקס (34 מיליון דולר).

במקרוקיור, בעלי המניות הגדולים הם ויולה ופונטיפקס (17.8 מיליון דולר כל אחת), ויצ'סלב מירילשווילי (24 מיליון דולר) היזמים זאב ברונפלד (26 מיליון דולר) ודוד בן עמי (18 מיליון דולר), והמנכ"ל ניסים משיח (8.6 מיליון דולר).

מאפי תנסה שוב בספטמבר

במצב טוב פחות נמצאת מאפי, המפתחת תרופות בשחרור מושהה וחומרי גלם לתרופות. החברה לא הצליחה להשלים את הנפקתה, למרות שצמצמה את המחיר וההיקף כמעט בחצי. החברה ביקשה השבוע לגייס 20 מיליון דולר, לפי שווי של 120 מיליון דולר, אך שוב לא מצאה משקיעים, והיא תנסה את מזלה שוב בספטמבר, אולי במחיר מעודכן. חברת Re-Walk טרם השלימה את התשקיף , וכעת נראה כי גם היא תמתין לספטמבר.

הנפקות הביומד הישראליות שבוצעו אתמול
 הנפקות הביומד הישראליות שבוצעו אתמול