כבר לא כזה תיק: מחירי מוצרי ביה"ס צונחים

עבור קלמר, תיק ויומן ישלמו השנה ההורים פחות מבשנים עברו: המחירים בענף ירדו, טווח המוצרים גדל, וגם הרשתות היקרות מיישרות קו עם המתחרים

החודש הזה הוא שעתן היפה של חנות מוצרי הכתיבה וחנויות הצעצועים שמתחפשות לחנויות לכלי כתיבה, לקראת החזרה לבית-הספר. עוד פחות מחודש ישובו התלמידים לבית-הספר ולפיכך יצטיידו בילקוטים, קלמרים, יומנים ויתר הציוד הנדרש.

התחרות, המבחר הגדול והשימוש במוצרים משנים קודמות גם בקדמת החנות - מובילים למחירים מתונים יותר השנה: "השנה זול יותר. התחרות גדלה, יש יותר מותגים, והמצב מחייב", ציין בפניי מוכר ברשת כפר השעשועים.

גם מבצעים כיאה לתחרות כבר קיימים בשטח, בהם לדוגמה ציוד לתלמיד בקניית ילקוט. טווח המחירים השנה יאפשר להורים לסכם את סל הציוד לבית-הספר הכולל ילקוט גם ב-200-400 שקל.

"כל ילקוטי הטרולי במבצע של 250 שקל, כולל של נוער (מהמותג סמאש) או של תלמידי הכיתות הנמוכות", מסביר המוכר בעידן 2000. "אפילו שכתוב על זה 380 שקל?", אני שואלת. "אל תתייחסי למחיר הזה, הוא מחיר ישן".

ואכן אם יש מי שעוד זוכר ששילם כמעט 400 שקל לילקוט לתלמידי כיתה א' - רמת המחירים הזו נכחדה. "התחרות הובילה גם את הרשתות היקרות ליישר קו עם המחירים של הרשתות הזולות", מסביר שגיא ויינבלט, מבעלי סניף הפיראט האדום בכפר-סבא. "המצב במשק לא היה מדהים גם לפני המלחמה, ואצלנו מנסים לכוון לרמת מחירים אטרקטיבית מבלי להביא ציוד יקר מדי".

אלון רונן, מנכ"ל ומבעלי קרביץ, מתייחס לשינוי במחירים לאורך השנים. "אני מעריך שהסל השנה זול ב-5%, ובמקביל היקף ההוצאה על ציוד כתיבה פוחת עם השנים".

רונן מספר על שינוי מדיניות הרשת בכל הנוגע למבצעים. "בשנים קודמות היו מבצעים שונים דרך קופונים בעיתונים, מועדוני צרכנות וכדומה. השנה החלטנו להפסיק לבלבל את הצרכנים ולסבסד הוזלות במחירים לכלל הצרכנים עם הפסקת מבצעים לקהלים מסוימים".

שינוי גישה נוסף שהפנימה הרשת היא הרחבת ליין המוצרים גם לזולים, "אבל לא זולים מדי. הכוונה היא שניצלנו את כוח הקנייה שלנו מול הספקים והיצרנים, והובלנו למוצרים זולים אבל עם איכות טובה ביחס למחיר. התוצאה היא שאנחנו מציעים ציוד ב-3 רמות: זול, טוב ועוד יותר טוב".

גם בנישת הילקוטים היקרים יחסית יש שינוי: במותג קיפלינג, שבשנה שעברה מחיר ילקוטיו הגיעו ל-1,200 שקל, הרף עליון עומד השנה על 850 שקל, כשילקוטי המותג נמכרים מ-400 שקל. במסגרת יריד במתחם גולף סנטר נמכרים ילקוטי המותג ב-50% הנחה.

נזכיר כי גם במסגרת החזרה לבית-הספר אפשר ורצוי לפרגן לסוחרי הדרום: בפיראט האדום הציעו לנו מחווה מרגשת, לפיה ניתן לבצע את ההזמנה ואת הקנייה בסניפי הדרום (טלפונית) - והקנייה תשוגר לאיסוף בסניף המרכז. "אנחנו מעודדים את זה, וזה הכוח שלנו לתמוך בחברים שלנו מהרשת שסובלים מחודש רע במכירות".

גם החנויות הפרטיות הרבות הפזורות ברחבי הארץ מציעות מבצעים, כשהפרגון לסוחרים הפרטיים מתבקש אף הוא בימים אלה. מבצעים ברשתות קטנות, דוגמת "צעצועון", מציעים ערכה לתלמידי א-ב' כולל ילקוט ב-89 שקל; באתרי האינטרנט המוכרים ציוד לתלמיד בהם לדוגמה "אופק חדש" (offek.co.il) מבצעים על ציוד לתלמיד - לדוגמה, ילקוטים אורתופדיים מ-139 שקל ועוד.

עוקבים אחר מבצעים

מבצעים בחנויות לא חסר. לצד הוזלה במחירי ילקוטים רבים, מציעות הרשתות מבצעים נוספים: בפיראט האדום בקניית תיק 2 ב-1 אקספלור/מודן (ב-179 שקל) מקבלים קלמר שני תאים; בקרביץ, בקנייה ילקוט מ-170 שקל מקבלים זיכוי 50 שקל לכלי כתיבה, ובקנייה ב-99 שקל ואילך ניתן לרכוש ילקוט מודן לתלמידי א-ב ב-69 שקל. בנוסף, ברכישת ילקוט EASTPAK מקבלים אוזניות איכותיות ב-10 שקלים.

באופיס דיפו ילקוט אאוטדור כולל חבילת ציוד ב-59 שקל; בעידן 2000 ילקוט לנוער NO FEAR ב-90 שקל כולל ציוד לתלמיד.

למילואימניקים חברי מועדון "בהצדעה" אפשרות לרכוש גם השנה שובר בשווי 200 שקל ב-150 שקל למימוש בצומת ספרים (עבור ספרי לימוד) או בקרביץ, ללא כפל מבצעים.

האם המבצעים יעמיקו לקראת סוף הקיץ? בקרביץ מסביר רונן כי לא תהיה העמקת מבצעים לקראת פתיחת שנת הלימודים. "הסברה הזו מנותקת מהמציאות. אין מבצעים לקראת הסוף, ומי שימתין ימצא עומס בחנויות ומלאים מצומצמים".

בפיראט האדום מסביר ויינבלט כי עשויה להיות הוזלה במחירים על מלאים שיוותרו בחנות, אבל "בדיוק כמו תחפושות פורים, הלהיטים המבוקשים לא יישארו, והמבצעים יחולו על פריטים שלא נמכרו. אני לא בטוח ששווה להמתין להוזלה של 10-20 שקל ולהיתקל במלאים מצומצמים ובילד מאוכזב. הספקים מביאים כמות דומה לדגמי הילקוטים השונים, ומי שהוכתר כלהיט כבר כעת קשה למצוא, דוגמת הנסיכה סופיה".

לפצל ולחסוך

שיטוט בחנויות מוביל למסקנה שעולה גם בענפים אחרים: אם אתם מצויים במתחם שבו יש כמה שחקנים (דוגמת אזור תעשיה ראשון-לציון שבו ביקרנו, ובו מרוכזות 4 רשתות במרחק של מאות מטרים זו מזו) - צפו לתחרות ערה ולמבצעים. לכן הקדישו מעט זמן לביקור בכל חנות: במרחק כזה מצאנו ילקוט זהה בפערי מחיר של 60 שקל, כשפיצול סל הקניות יכול לחסוך לא מעט, בעיקר אם מדובר בכמה ילדים במשפחה, כשההוצאה גדלה.

דרך נפוצה להוזיל את המחירים היא באמצעות מלאים משנים קודמות: ילקוטים וקלמרים בעיקר. אם בעבר דגמים אלה התחבאו בשולי החנות, היום הם בפרונט.

בכפר השעשועים ציינה המוכרת כי מרבית הילקוטים הם מהשנה שעברה: "זו הדרך למבצעים הכי טובים", הסבירה ונימקה: "אין כמעט הבדלים בין דגמי השנה לשנה שעברה חוץ מהמחיר".

לא כולם תמימי דעים: "אפשר להביא בחצי מחיר משנה שעברה, אבל הקונים לא רוצים", מסביר ויינבלט. "למשל בתיקי גן במודן, השנה התיק גדול יותר, העיצוב שונה, ולמרות שהדמות שעליו לא משתנה, אנשים יודעים לזהות את הדגם החדש ומעדיפים אותו".

כך או כך, פריטים משנים קודמות יכולים לעלות חצי מחיר ממוצר של השנה הנוכחית, והרי ספיידרמן או הלו קיטי לא השתנו, ההבדל הוא בעיצוב הילקוט, וגם זה עשוי להיות שולי.

שלושת המוצרים העיקריים בסל התלמיד הם ילקוט, קלמר ויומן. ציוד הכתיבה והמחברות עשויים להסתכם בכ-50 עד 100 שקל. בתחום הזה מגוון איכויות, מותגים וטווח מחירים בהתאם: מהזול, עבור במשתלם ועד היקר.

ההמלצה היא כמו תמיד לבדוק עד כמה האיכות באה על חשבון המחיר. בקרביץ למשל מחולקים מכשירי הכתיבה לפי הזול והמשתלם, כשמותג הבית (שהוא איכותי למדי) נותן פייט במחיר למותגים החזקים בקטגוריה. בכל הרשתות בולט המאמץ לספק מוצרים בנוסחה המנצחת של תמורה הוגנת בעד הכסף.

ילקוטים - המחיר הרשמי הוזל

שתי היצרניות העיקריות בקטגוריית הילקוטים לעולים לכיתות א'-ב' הזו הן מודן וקל גב. מדי שנה יוצאים ילקוטים משוכללים יותר, כשהמטרה היא תיק קל-משקל, כולל תמיכה אורתופדית עם מערכת ניידות יעילה.

קל גב מציעה ילקוט טרולי לייט איקס שמשקלו פחות מ-1 ק"ג ומערכת הגלגלים מתפרקת בקלות וילקוט איי טרולי עם 3 מצבי שימוש; המחיר הרשמי של הילקוטים הללו הוא 350-390 שקל.

במודן המילה האחרונה הם ילקוטי הטריפל ספרינג סיסטם, ילקוט קל משקל עם מערכת קפיצים מיוחדת. בגזרת הטרולי מוצע ילקוט מתפרק 2 ב-1. המחיר הרשמי לצרכן הוא 280-300 שקל. ילקוטי שתי היצרניות עולים 240-280 שקל במסגרת מבצעים ברשתות השונות.

הילקוטים לתלמידי ג'-ו' כוללים דגמים אורתופדיים מגוונים. טווח המחירים הרשמי עומד על כ-200-250 שקל, אלא שגם כאן בפועל ניתן למצוא דגמים מתקדמים דוגמת 2 ב-1 (ילקוטי המתפרק לשני חלקים) ב-170 שקל. דגמים משנים קודמות נמכרים בכ-100 שקל. בין הדגמים ילקוטי אאוטדור, אקספלור, cool ומותגי ספורט.

במתחם הילקוטים הזרוקים המבחר גדול. החל במותג חדש וזוהר במיוחד, סמאש, שמציעה ילקוטים ב-150-300 שקל (לפני הוזלה בחנויות), המותג ג'נספורט, מותגי גלישה וספורט ועוד. טווח המחירים הוא רחב ומתחיל ב-20 שקל ומטפס למאות שקלים. התמיכה בגב בשלב הזה מפנה את מקומה לדגש על העיצוב הפנימי והחיצוני של הילקוט.

כשמדובר בקלמרים, יש אינספור דגמים בקשת של מחירים. במקס סטוק יש מלאי גדול של קלמרים שווים בהחלט משנים קודמות במחיר של 10-25 שקל. בקרב מרבית הרשתות המחיר הממוצע לקלמר הוא 40 שקל.

חזרה לבית ספר 2014
 חזרה לבית ספר 2014