תערוכה של ד"ר אלה אמיתי-סדובסקי: מדע התעתוע

ד"ר אלה אמיתי-סדובסקי, שהגיעה לעולם האמנות לאחר קריירה מוצלחת בתחום המדע, מציגה תמונת עולם מתעתעת

אלה אמיתי-סדובסקי שוזרת יחד ציור בצבעי שמן וחלקי אריגים, רקמה וטפטים, ליצירת תמונת עולם מתעתעת. יצירותיה מציגות סצנות ביתיות לכאורה. בתערוכה, שנפתחה לאחרונה במוזיאון הפתוח בתפן, היא מציגה מעין מציאות יומיומיות-קולאז'ית צבעונית והומייה של חדרים או "נופי פנים הבית", ולעתים מבט מעבר לחלון אל החוץ, או סצנת גן רומנטית. אולם העלילה המתרחשת במסגרת התמונה, הדמויות והיחסים, מתגלים במבט נוסף כמוזרים ומעוררי אי-שקט. משהו סודק את הבנליה של חיי הבית היומיומיים.

"המקומות שאותם אני מציירת אינם קיימים במציאות. הם נוצרים מדימויים היוצאים מחפצים שונים ומצילומים שאני מצלמת או מוצאת. חקר הממשות מבעד לרצף המוכר והידוע, כמו הניסיון לייצר רצפים חלופיים לאלו הקיימים, מעניינים אותי כציירת", אומרת אמיתי-סדובסקי.

רמז ראשון ל"סטייה מהתקן" נמצא בשיבוש הפרספקטיבה והשטחת העומק. למרות ואולי בזכות גודלן של התמונות, ניכר בהן שהן מחקות מציאות ופורעות אותה בו-זמנית. לשילוב החומרים המפתיע יש אפקט של יצירת משמעויות חדשות ומקוריות, מציינים האוצרים, רותי אופק מהמוזיאון הפתוח ואמון יריב מגלריה גורדון.

ד"ר אלה אמיתי-סדובסקי, הגיעה לעולם האמנות לאחר קריירה מוצלחת בתחום המדע במכון וייצמן. הבחירה בעולם האמנות, הפתוח לפרשנות ולשיבוש רגשי ואינטואיטיבי, על פני המדעים המדויקים, נראית כחלק מהותי בעבודתה. כותרת התערוכה - "חלקי חילוף", רומזת משהו על החלפת עולם תוכן אחד באחר.

"אני עוסקת במרחבים מדומיינים ובהסחות דעת. באפשרות לחוות מציאות בלתי אפשרית, בעולם נטול פרספקטיבה, זיכרון והיסטוריה, באשליות אופטיות, מראות והולוגרמות. בכוונה לאפשר לצופה 'לעבור' את הפיתויים הראשוניים המאפשרים לו את ההימלטות המדומיינת ואז לומר לו משהו שאותו הוא יודע בעצמו", היא מעידה.

בתחילה שילבה בעבודותיה דוגמאות המחקות חומרים ביתיים, כמו אריגי ריפוד, ריצוף פרקט או טפטים, אך בהמשך החלה לשלב את חומרי המקור עצמם, והאפקט שלהם מרתק. "עבודותיה דורשות מהצופה הרמת מסך או שבירת קיר, כדי לחשוף את הסצנה התיאטרלית, דמויית המציאות, המתגלה כסצנה המתרחשת במקום-לא-מקום, שאינו עונה על קריטריונים של ייצוג מציאות", כותבים האוצרים.

המוזיאון הפתוח בתפן: 04-9109600 www.omuseums.org.il