ה"עב"מ" שמעצבן את קהילת העסקים הצרפתית

מיהו קסבייה ניאל, מיליארדר הטלקום הצרפתי ובעלי גולן טלקום, שהגיש בסוף השבוע הצעה לרכישת טי-מובייל האמריקאית ב-15 מיליארד דולר במזומן

גזבייה ניאל / צילום: איל יצהר
גזבייה ניאל / צילום: איל יצהר

בצרפת, קסבייה ניאל נתפס או כעושה צרות חסר השכלה עם עבר מפוקפק או כיזם בסגנון אמריקאי שמנער את הממסד העסקי על ידי לקיחת התקשורת הניידת והאינטרנט הזולים אל הבנאליות ומעבר לה. חוגי העסקים והפוליטיקה המסורתיים בפריז מחזיקים דרך כלל בהשקפה הראשונה.

כאשר ניאל בן ה-46 פרץ את דרכו אל שוק התקשורת הניידת בצרפת עם הצעות אולטרה-זולות בינואר 2012, מרטן בואיג, מתחרה ודמות ממסדית, היה נחוש להדוף את הברברי. "אין לי שום כוונה להכניס צוענים למדשאות של השאטו שלי", הוא הכריז.

אך לרבים מ-8.7 מיליון האנשים שנענו לעסקאות המפתות שלו - המותג הסלולרי Free של ניאל, שהוא מחזיק באמצעות חברת איליאד, השתלט על 13% מהשוק הצרפתי בתוך שנתיים וחצי - היזם הזה נתן סוף סוף לממסד הזקן והנינוח את הבעיטה שהוא היה צריך לקבל מזמן.

שתי קבוצות המשקיפים מסכימות, עם זאת, שניאל הוא יזם נועז. המהלך שלו בשבוע שעבר, להשיק הצעת קנייה של 15 מיליארד דולר להחזקת השליטה ברשת הסלולר האמריקאית טי-מובייל, לכד את כולם בהפתעה. הוא אפילו הזכיר את הימים הגדולים של ז'אן-מארי מסייה, שהעסקאות הטרנס-אטלנטיות שלו כראש ויוונדי בסוף שנות ה-90 העלו את צרפת אל הבמה המרכזית של עולם העסקים העולמי.

מגזין העסקים "צ'לנג'ז" הציב באחרונה את ניאל ברשימת עשרת עשירי צרפת הגדולים ביותר, עם הון שנאמד ב-8.5 מיליארד אירו, אך ניאל כבר אינו בשלב שבו כסף מניע אותו.

ניאל אמר ל"פייננשל טיימס" בשנה שעברה: "אני לא אוהב בגדים, אני לא אוהב מכוניות במיוחד, יש לי בית יפה מאוד, אני נעשה חולה על יאכטה". לדבריו הוא יעביר חלק מהונו לשלושת ילדיו, שהבכור בהם בן 14. היתר "ניתן לחלוקה מחדש".

צנוע במידה בלתי רגילה

ולמרות הצלחתו כאדם שבנה את עצמו במו ידיו, הוא יכול להיות צנוע במידה בלתי רגילה. בארוחת צהריים עם "פייננשל טיימס" בשנה שעברה הוא דחה את ההשוואות בינו לבין מארק צוקרברג וביל גייטס. "אני חושב שאני הרבה פחות מבריק מהם: אני בסך הכול יזם צרפתי קטן", הוא אמר.

בכל זאת, הוא שותף לכישרון שלהם לכתיבת תוכנות. ניאל גדל במשק בית צנוע בקרטל ממזרח לפריז, ופיתח כישרון ברור לכתיבת קוד אחרי שאביו העניק לו במתנה מחשב ביתי פרימיטיבי בגיל 14.

הוא מעולם לא טרח ללמוד באוניברסיטה. במקום זאת הוא החל לייצר תוכנה לחברות גדולות שהשתמשו במיניטל, שירות צרפתי שהקדים את האינטרנט. לפני גיל 20 הוא פיתח אתרי שיחות סקס. אחר כך הוא קנה חנויות סקס פיזיות.

הכסף הגדול התחיל לזרום כשהוא הפך לחלוץ שירותי אינטרנט. ב-1993 הוא הקים את WorldNet, ספקית האינטרנט הראשונה בצרפת. ב-2002, חברת איליאד שלו השיקה את ממיר הטלוויזיה הראשון בצרפת שהעביר אינטרנט, טלפון קווי וטלוויזיה - הכול בפחות מ-30 אירו בחודש.

היום, עם יכולת החדשנות שסייעה לאיליאד להשתלט על כמעט רבע משוק הפס הרחב בצרפת, החברה הזו שניאל מחזיק ביותר מ-60% ממנה נהנית משווי שוק של כ-12 מיליארד אירו.

ב-2010 הוא הקים את קימה ונצ'רז, חברת השקעות שמספקת הון יסוד (סיד) לעד 150 עסקים ברחבי העולם מדי שנה. באותה שנה הוא הפך לאחד מבעלי היומון "לה מונד".

האליטה מסתייגת

יחסיו עם אליטת העסקים הצרפתית אינם נוחים. הונו קירב אותו אל האנשים שאת עולמם המיוחס הוא הופך על פיו. בת זוגו לחיים היא דלפין ארנו, בתו של ברנר ארנו, האיש העשיר בצרפת ויו"ר ומנכ"ל LVMH, קבוצת מותגי היוקרה הגדולה בעולם.גם הוא מתגורר ברובע ה-16, מעוז המשפחות המסורתיות והאולטרה-שמרניות של פאריס.

מצד שני, הוא מסרב לשחק על פי "הכללים": מעבר למוצאה הצנוע של משפחתו ולהעדר לימודים ב"גרנד אקול", הוא מעדיף שיער ארוך ולעולם אינו משתמש בעניבה. והוא אינו שותה - תופעה נדירה לגבר צרפתי.

"הממסד השמרני רואה אותו כעב"מ. הם לא יכולים לקרוא אותו ולא יודעים איך לעכל אותו, וזה מה שגורם להם אי נוחות", אומר מתיה פיגאס, מנכ"ל לזר בפריז וסגן יו"ר לזר העולמי (בנק ההשקעות), שהוא גם ידיד וגם שותף עסקי של ניאל.

תקופת ישיבתו הקצרה בכלא ב-2004 אחרי חקירה ממושכת של אחד מעסקיו התקבלה במורת רוח מיוחדת בחוגי העסקים השמרניים.

יש לו גם יחסים עוקצניים במידת מה עם הממשלה הסוציאליסטית. בעקבות ההכרזה על ההצעה לטי-מובייל ביום ה שעבר, פלר פלרין, שרת סחר החוץ, צייצה בטוויטר: "יפה, קסבייה ניאל, שמגלם את רוח הכיבושים שנחוצה לכולנו!"

אבל מוקדם יותר השנה, ניאל היה מעורב בסכסוך עם שר הכלכלה ארנו מונטבורג, בשאלת האפקט של העסקאות הזולות שניאל מציע לציבור הצרכנים על יצירת מקומות עבודה בצרפת. ביום שבו הודיע ניאל שהוא יציע שירותי G4 למנויי Free ב-2 אירו לחודש וללא תשלום נוסף, מונטבורג צייץ: "עוד יותר הרס משרות במגזר הטלקום בגלל העלות הנמוכה מדי של FreeMobile".

כעברו כמה דקות, ניאל הזכיר למונטבורג שמגזר הטלקום יצר למעשה עוד 5,000 מקומות עבודה מאז 2009 - בניגוד לתמונת התעסוקה הקודרת בצרפת. הוא צייץ חזרה: "ומה הרקורד שלך, אדוני השר?"

אבל על כישרון עשיית העסקאות שלו, ניאל זוכה לריספקט של כולם. אחד ממתחריו אמר עליו בשבוע שעבר: "הוא בחור חכם מאוד, ופרובוקטיבי במידה לא רגילה. הוא הקוקייה בקן, אבל כל הכוח הוא שלו".