היועמ"ש נגד "בצלם": לא להקריא שמות ילדים פלסטינים שנהרגו

וינשטיין: עתירת "בצלם" לבג"ץ נגד רשות השידור, בדרישה לשדר תשדיר בו מוקראים שמות של ילדים פלסטינים שנהרגו בעזה - דינה להידחות

צוק איתן / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין דחה את טענות ארגון "בצלם" כפי שהועלו בעתירה לבג"ץ, שבמסגרתה דרש הארגון מרשות השידור לאפשר בערוץ הראשון שידור מטעם "בצלם", בו מוקראים שמותיהם של ילדים פלסטינים אשר נהרגו בעזה במהלך מבצע "צוק איתן".

רשות השידור החליטה לפסול את הדרישה של "בצלם", הארגון עתר לבג"ץ, וכעת היועמ"ש מסר את חוות-דעתו לפיה העתירה דינה להידחות.

רשות השידור לא אישרה את שידור התשדיר מטעם "בצלם", בנימוק כי מדובר בתשדיר בעניין השנוי במחלוקת פוליטית או אידיאולוגית בציבור, ולפיכך הוא אסור בשידור בהתאם לחוק רשות השידור ולכללים שנקבעו מכוחו.

מנגד, "בצלם" טענו כי יש לאשר את התשדיר בהתאם למבחן המרכיב הדומיננטי, כיוון שהוא מציג עובדות שאינן שנויות במחלוקת ואינו משמיע עמדה במחלוקת.

בחוות-דעתו, היועמ"ש מבקש למנוע מצב שבו כסף עלול לרכוש זמן מסך בשידור הציבורי, ולטענתו, אם גוף מסוים בעל ממון ירכוש את זמן הפרסומות כדי להביע רק את דעתו הפוליטית, הדבר יפר את האיזון הרצוי בשיח.

לדברי וינשטיין, "יש לשים חיץ ולמנוע כניסתם של ביטויים פוליטיים לתשדירי הפרסומת, וזאת דווקא להגנת הביטוי הפוליטי ושמירת האיזון בשיח בשידור הציבורי בכללותו. במת תשדירי הפרסומת נולדה לתכלית יצירת מקור תקציבי נוסף לגופי השידור. ברכישת זמן התשדירים בכסף מובנה החשש כי בעל המאה יהפוך לבעל הדעה, ובעלי ממון יקדמו את עמדותיהם ויפרו את האיזון בשיח בשידור הציבורי".

"בצלם" טענו כי רוב התשדיר שלהם נשען על מידע אינפורמטיבי, ואין בו ניסיון לשכנע לעמדה שלהם שבמחלוקת, ולפיכך אין מניעה לשדרו.

היועמ"ש השיב לכך ואמר כי "מטבע הדברים, אף מידע אינפורמטיבי יבש יכול שיישא עימו מסר פוליטי שנוי במחלוקת. גם מאחורי הצגת עובדות 'יבשות' עומד פעמים רבות מסר פוליטי טעון, והוא עשוי להישמע מן הטקסט היבש, מן ההקשר, העיתוי, הנסיבות, קהל היעד אליו מכוון התשדיר וכו'".

וינשטיין אומר עוד כי יש קושי להפריד בין עובדות לעמדות בתשדיר של "בצלם", והוא סבור כי יש חשש של כרסום בשימת חיץ בין ביטוי פוליטי לתשדירי פרסומת, ולפיכך "ראוי לפרש בצמצום מירבי את מבחן המרכיב דומיננטי, ואפשר שאף בצמצום רב יותר משפורש בעבר".