קנייה והחזקה? "אני זוכר את כאב הלב מקריסת ההשקעה"

כאב הלב הוא הסיבה לכך שגישת ההשקעות הזו אינה מציאותית לרובנו - הטבע האנושי הבסיסי הוא הרצון להימנע מכאבים

בורסה חדר מסחר וול סטריט / צלם: thinkstock
בורסה חדר מסחר וול סטריט / צלם: thinkstock

במשך שנים היו שני שמות תואר עיקריים לתיאור סגנון ההשקעה של קנייה והחזקה: "מת" או "חי". הסגנון הזה נחשב, כמובן, למת במהלך ואחרי המשבר הפיננסי של 2008, כאשר כל מי שנשאר עם החזקותיו ראה את התיק שלו נחתך בחצי.

אבל אותו סגנון חי ובועט כיום, מפני שכל מי שנשאר אחרי ההפסדים שלו, או קפץ לשוק אחרי הסערה, נהנה מגאות רב-שנתית שהחזירה לו את ההפסדים ורשמה שיאים חדשים.

יכול להיות שהבעיה היא פחות הסגנון ויותר שמות תואר, מפני שמנהל תיקים מוביל אחד לפחות, שהוא גם מומחה להתנהגות פיננסית, טוען שהגישה הזו בלתי מציאותית ובלתי אפשרית.

בשבוע שעבר הקצתה חברת נטיקסיס גלובל אסט מנג'מנט מיליון דולר למחקר של שלוש שנים על ידי המעבדה להנדסה פיננסית ב-MIT, שיעזור לקבוע איך המשקיעים יכולים לגשר על פני הפער הרגיל בין השאיפה למקסם תשואות והרתיעה מלקיחת סיכונים.

אנדרו וו. לו, מנהל המעבדה להנדסה פיננסית, וגם מנהל קרן ASG Diversifying Strategies (DSFAX) של נטיקסיס, ציין שהמחקר נועד לטפל בחלק הקשה באמת של ההשקעה - החלק שבו אתה מחזיר את היד לאש אחרי שנכווית.

העצה המסורתית היא בדרך כלל "השוק יעלה בטווח הארוך", מה שמעודד קנייה והחזקה לעשרות שנים.

"זה יכול להישמע כמו עצה טובה, מפני שעל הנייר, כשמביטים על מדד S&P בעשר, עשרים ושלושים השנים האחרונות, הביצועים נראים טובים יותר ככל שהזמן ממושך יותר", אמר לו בהופעה בתוכנית MoneyLife של כותב שורות אלה. "הבעיה היא שהעצה פשוט לא מציאותית. אי-אפשר לצפות ממשקיע לעבור את השנים 2008-2009 וליהנות מכך שההשקעה שלו צונחת ב-50%".

"זהו הפסד של חצי מההשקעה. איש לא הולך להיות הגיוני עד כדי כך שהוא לא ייקח את המידע הזה ויפעל על פיו", הוסיף לו, "כולנו רגשיים בהקשר כזה".

כמשקיע אדוק לטווח ארוך, אני יכול להתווכח עם הטענה הזו במבט אמפירי על תיק ההשקעות שלי, שעבר את המשבר הפיננסי ללא שינוי, עם כמה תנודות קטנות בשוליים אבל בלי פגיעה בהשקעות העיקריות.

אבל אני יכול לחשוב על זמנים קשים בשוק, ולזכור את כאב הלב כאשר הליבה של ההשקעה שלי קרסה. ההרגשה הזו, במבט לאחור, היא בדיוק הסיבה לכך שגישת הקנייה וההחזקה אינה מציאותית לגבי רוב בני האדם. הטבע האנושי הבסיסי הוא הרצון להימנע מכאבים.

"זה לא מציאותי לומר למשקיע, 'הנה קרן מדדית של מניות, אתה צריך רק לשמור את כספך בפנים ולא לחשוש ותישאר בה לעוד עשר עד עשרים שנה' ", הוא אמר. "זה כמו לומר לבן עשרה שהוא או היא צריכים להתנזר מסקס. זו יכולה להיות עצה הגיונית לטווח הארוך, אבל בטווח הקצר קשה מאוד לאמץ אותה".

"להיות אדון של הרגשות"

ללא קשר לאסטרטגיה שהמשקיעים בוחרים - בין אם מדובר על קנייה והחזקה או מסחר מהיר או מתודולוגיה של מומנטום - הרכיב האנושי החיוני להצלחה היא משמעת רגשית, היכולת להחזיק מעמד.

סי. תומאס הווארד, מנהל המחקר באתנה-אינבסט ומחבר הספר "ניהול תיק התנהגותי", אמר לי באחרונה שהבעיה הגדולה ביותר של משקיעים היא לאמץ אסטרטגיית השקעה ולהיצמד אליה בכל תנאי. משקיע בוחר אסטרטגיה שהוא מבין ואוהב, נשאר איתה בקלות בזמנים הטובים, אבל אחר כך הוא מתקשה להשלים עם בחירת מניה או עם התוצאות בשוק.

"אי אפשר להשקיע כמו משקיע גדול אם אתה לא משקיע כמוהו", אמר הווארד. "אתה מתחיל לחשוב שאתה יודע יותר טוב, או שיש משהו שהם עושים שאתה לא אוהב, ופתאום אתה משנה אסטרטגיה".

הווארד מציין שבחירת החלקים שנראים לך מהמתודולוגיה שאתה אוהב, והתעלמות מהחלקים שאתה פחות אוהב, גורמת למשקיעים במקרים רבים לבחור את השעיר לעזאזל הלא נכון כאשר משהו לא טוב קורה. הם מאשימים בכישלון בלי יוצא מהכלל את היועץ, עורך העלון, שירות ההשקעות או גורו ההשקעות, בעוד המהלכים שלהם שינו את האסטרטגיה.

באסטרטגיית הקנייה וההחזקה יש להכיר בכך שהשוק הולך לבחון את הנחישות שלנו. למעשה, זה מה שגורם לו לומר שהחזקה לעולמים אינה דבר שאפשר לעשות, אפילו אם רוב מומחי הפיננסים ההתנהגותיים אומרים שזו האסטרטגיה המיטבית מכולן.

אחרי שאמרנו את זה, המשקיעים צריכים לעשות כמה בחינות עצמיות, ואולי לתת לתיק כמה גישות. אחת מהן תהיה שהחזקות הליבה יהיו פשוטות כמו קנייה והחזקה, אבל יהיה די כסף שיושקע בדרכים אחרות, כדי ליצור מספיק שכנוע להישאר מושקעים בזמנים טובים ורעים.

בסופו של דבר, יכול להיות שקנייה והחזקה לא מתה, בלתי אפשרית ולא מציאותית, אלא חתיכה אחת בפאזל למשקיעים שמקבלים אותה כאסטרטגיה אחת מתוך כמה גישות לגבש תיק שאיתו הם יכולים לחיות בכל תנאי בשוק. אם אינכם יכולים לחיות עם קנייה והחזקה, כשהיא נראית יותר כמו משחק חסר טעם של התכופף והתחבא - אם אתם לא חושבים שתוכלו לעבור שוב את השחיטה של 2008 ולהישאר מושקעים - אתם צריכים להתכונן לימים שבהם השוק שוב מעניש את הקונים והמחזיקים.

לדעת את זה עכשיו, פירושו שאתם יכולים להתגונן מפני מפנה לרעה. לגלות זאת מאוחר מדי יבטיח שהסיפור שלכם יכלול את התוצאות הגרועות ביותר בזמנים הגרועים ביותר.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2014