ירידה של 10.6% בפדיונות האופנה וההנעלה ביולי

מנתוני מערכת ריס עולה כי הירידה החדה ביותר, לעומת יולי אשתקד, נרשמה באשדוד ■ חג עיד אל פיטר העלה את המכירות באזורים של אוכלוסייה ערבית

חנות אופנה /קרדיט: איל יצהר
חנות אופנה /קרדיט: איל יצהר

מכירות חנויות האופנה וההנעלה צנחו במהלך מבצע "צוק איתן" ב-10.6%, לעומת חודש יולי ב-2013 - כך עולה מנתוני ריס שהגיעו לידי "גלובס". הפגיעה הייתה הן בקניונים הגדולים - שבהם הפדיונות ירדו ב-12.4%, והן בפאוור סנטרים - שם ירדו המכירות ב-11.5%. הנתונים מתייחסים לחנויות הרשתות החברות במערכת ריס.

הצניחה החדה ביותר היא בעיר אשדוד (44.2%-) ובאשקלון, שם נרשמה ירידה של 40% במכירות האופנה וההנעלה. לעומתן, הירידה בבאר-שבע הסתכמה ב-25.4%.

ירידות חדות של 27%-20% נרשמו לא רק בדרום אלא גם במרכז. העיר רחובות ספגה צניחה של 26%, ולאחריה הערים תל-אביב, ירושלים והרצליה, עם ירידה של 22% כל אחת. העיר ראשון-לציון, שחוותה גם היא אזעקות רבות, רשמה ירידה של 19.2%. רמת-גן נפגעה פחות ורשמה ירידה של 13.2% במכירות.

ככל שמתרחקים מטווח ירי הטילים - כך הירידה במכירות נמוכה יותר. כך למשל, בנתניה ירדו המכירות ב-6%, באילת ב-4%, ובחיפה ב-2% בלבד.

בסוף חודש יולי חל חג עיד אל פיטר המוסלמי שמאופיין בעלייה במכירות, והדבר אכן ניכר בכל הערים שבהן או בסביבותיהן יש ריבוי של אוכלוסייה ערבית. מי שמובילה את העליות היא העיר נצרת (42.2%+) ואחריה עכו (27%+), כרמיאל (18%+) ועפולה (11%+). גם בקריית אתא, בקריית ביאליק ובכפר-סבא נרשמה עלייה של כ-2% בפדיונות האופנה וההנעלה.

ההיחלשות החלה לפני המבצע

באופן כללי ניתן לומר כי ההיחלשות באופנה ובהנעלה החלה עוד לפני מבצע "צוק איתן", וניכרת גם בשבוע הראשון של חודש יולי. יש להניח כי מבצע "שובו בנים" ומציאת גופותיהם של שלושת הנערים החטופים - גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח - בסוף חודש יוני גררה בעקבותיה ירידה במכירות.

בסך-הכול, במהלך מבצע "צוק איתן" - 57 רשתות הכוללות 1,359 חנויות החברות במערכת ריס רשמו ירידה במכירות. במחצית מהרשתות הכוללות 30% מחנויות אלה, נרשמה צניחה חדה של יותר מ-20% במכירות. במקביל, ב-16 רשתות הכוללות 568 חנויות רשמו עליה במכירות, אם כי אצל רובן העלייה הסתכמה בלא יותר מ-10%.

הפגיעה בענף ההלבשה הייתה גבוהה יותר מהפגיעה בענף ההנעלה, ויש להניח כי רשתות וחנויות האופנה יתגברו כעת מבצעים בניסיון להשלים את פערי המכירות מיולי.

בענף ההנעלה אופטימיים יותר. לדברי סם נזרי, בעל הרשתות אלדו וספרינג, "הירידה חודש מול חודש לא הייתה משמעותית אצלנו. ברשת ספרינג הייתה לנו עלייה, ובאלדו הירידה הייתה קטנה. החנויות בדרום - ערד, נתיבות, אשדוד באר-שבע ואשקלון - ספגו ירידה של 20%-30%, אך באזורים אחרים בארץ נרשמה עלייה.

"אני מצפה שחודש אוגוסט יהיה טוב יותר, ומה שלא קנו ביולי, יקנו באוגוסט. המזל שלנו הוא שהחגים יוצאים בסוף ספטמבר, כך שיש עוד הרבה זמן. אם הפסקת האש תימשך, ואנשים ימשיכו בשגרת החופש - בטוח שאווירת הקניות תחזור".

הירידה בפדיונות האופנה
 הירידה בפדיונות האופנה