היועמ"ש: זועבי צריכה להתייצב לחקירה בלי שום תנאי מוקדם

וינשטיין על בקשת זועבי לקבל חומרי חקירה: "רשויות החקירה אינן מחויבות להעביר לנחקר, לרבות ח"כ, מידע טרם חקירתו על התשתית העובדתית לחשדות שעליהם תתבסס החקירה" ■ "אין לח"כ חסינות מפני עצם החקירה"

היועץ המשפטי לממשלה מסרב להעביר לחברת הכנסת חנין זועבי מידע על הבסיס העובדתי לחשדות נגדה בטרם חקירתה.

בתחילת השבוע פנתה זועבי, החשודה בהסתה ובהעלבת עובד ציבור, ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בבקשה כי יועבר אליה מידע על התשתית העובדתית בטרם חקירתה. היום (ג') הודיע היועץ המשפטי לממשלה לזועבי כי דחה את בקשתה.

"רשויות החקירה אינן מחויבות להעביר לנחקר, לרבות חבר כנסת, מידע טרם חקירתו על התשתית העובדתית לאירועים ולחשדות שעליהם תתבסס החקירה", מסר היועמ"ש. "אין חולק על חשיבותה של זכות ההיוועצות, וככל נחקר, יכולה ח"כ זועבי להיוועץ עם עורך דין. עם זאת, לאף נחקר אין זכות לקבלת 'תיאור האירועים והחשדות נושא החקירה' מראש".

ביחס לחסינות המהותית העומדת לטענת ח"כ זועבי מפני החקירה עצמה, הבהיר היועץ המשפטי לממשלה כי החוק אינו מקנה לחברי כנסת חסינות מפני עצם חקירתם במשטרה.

"אכן, חוק חסינות חברי הכנסת קבע במפורש הגבלות באשר לפעולות שניתן לנקוט נגד חבר כנסת, ביניהן חסינות מפני חיפוש, האזנת סתר, מעצר, וחסינות מפני דיון פלילי, ואף קבע דרכים להסרתן. החוק לא קבע חסינות מפני חקירה, ולא בכדי. חקירה נועדה לברר את העובדות ולקבל את גרסת חבר הכנסת, בין היתר גם לצורך הכרעה בשאלה אם יש מקום לקבוע כי הדברים חוסים או שאינם חוסים תחת החסינות המהותית", נמסר.

לדברי היועמ"ש, היעדרה של חסינות דיונית ביחס לחקירה היא שמאפשרת את בחינת החסינות המהותית, וברי לכן כי המחוקק לא קבע חסינות דיונית בפני חקירה.

יצוין כי במהלך השנים האחרונות נחקרו חברי כנסת ושרים רבים, אשר התייצבו לחקירה בלא להציב תנאים מוקדמים.

לדברי וינשטיין, אשר לבקשות ח"כ זועבי לקבל מידע אודות טיפול המשטרה בתלונות שהגישה, הדברים אינם תלויים זה בזה, ומכל מקום, חזקה על משטרת ישראל שתשיב לח"כ זועבי עם סיום בחינת תלונותיה.

לסיכום קבע היועמ"ש כי על ח"כ זועבי להתייצב לחקירה במועד שייקבע.