מותק, המוצרים התכווצו - אריזות פמפרס ופסטה פרקפטו

פרוקטר הכריזה על הפחתת תכולת חיתולי פמפרס בסדרת "אקטיב בייבי דריי" ב-6-10 חיתולים לחבילה ■ אסם הקטינה חלק ממוצרי פרפקטו מ-500 ל-450 גרם

הקטנת מוצרים והפחתת התכולה הפכה להיות מהלך שבשגרה הדורש מהצרכן לחדד את חושיו מול המדפים ולבחון לא רק את שורת המחיר אלא גם את שורת התכולה שמשתנה - גם במוצרים שהוא רגיל לצרוך בשגרה. נזכיר כי בעניין זה קיים חוק המחייב את הרשתות להציג את המחיר ליחידת מידה לשם השוואה ריאלית בין המוצרים.

לאחרונה הכריזה פרוקטר אנד גמבל על הפחתת תכולת חיתולי פמפרס בסדרת "אקטיב בייבי דריי" ב-6-10 חיתולים (8%-25%) לחבילה (באריזת הניילון). בחברה הוסבר כי זהו חלק ממהלך עולמי שלא היה כרוך בהעלאת מחיר למפיצים בישראל, וכי המחיר הסופי לצרכן נקבע על-ידי רשתות השיווק והוא באחריותן בלבד.

ברשתות אכן נטען כי המחיר הותאם: בסופר-פארם מדגישים כי המבצע המותאם לאריזות החדשות הוא 2 ב-80 שקל, במקום 2 ב-90 או ב-85 שהיה לאריזות הקודמות. גם בניו פארם משיבים כי המחיר הותאם לאריזות החדשות. בשופרסל מנמקים כי בממוצע כמות החיתולים באריזה ירדה ב-16% בעוד שמחיר ירד ביותר מ-20% (מ-60 שקל ל-50 שקל).

מצד ההורים נשמעות טענות אחרות: "מבצעי ה-2 ב-80 בסופר-פארם היו קיימים גם באריזות הקודמות. המחיר לא השתנה, ובמילים אחרות המוצר התייקר", אומר אב לתאומים בני שנתיים, ואחרים מלינים על כך שהמהלך מבלבל ומקשה על ההשוואה בין המוצרים שבמדף החיתולים.

גם במדף הפסטות הורגלנו שתכולת אריזות של היצרנים השונים היא של 500 גרם, אלא שלאחרונה החליטה אסם להקטין תכולה בחלק ממוצרי סדרת פרפקטו מ-500 גרם ל-450 גרם (הפחתה של 10%).

ההודעה בדבר השינוי הובאה אמנם לידיעת הצרכנים על גבי המוצרים: "המוצר האהוב במשקל חדש" - אך כפי שכתב א' ל"גלובס", השינוי מרגיז: "כל חבילות הפסטה שאני מכיר מכילות 500 גרם, והקטנת האריזה ל-450 גרם לא ניכרת לעין, כך שלמרות שזה צוין על האריזה, אני מעריך שרוב הצרכנים לא ישימו לב. אני לא יודע אם זה עומד בדרישות החוק, אבל גם אם כן, זה מאד מעצבן".

עוד הלין א' על העובדה שעל המדף כעת ניצבות אריזות 450 גרם ו-500 גרם, ומחירן זהה.

הקטנה האריזה כל עוד היא מלווה בהודעה לצרכן אכן עומדת בדרישות החוק, ומאחוריה מסתתר חופש הבחירה של הצרכן להשאיר את המוצר על המדף. א' שיגר ל"גלובס" תמונת מוצרים ובה מחיר זהה לאריזות פסטה פרפקטו בצורות שונות - וכאן בדיוק הבלבול.

באסם מנמקים את המהלך כך "במטרה לייצר מחיר זהה למוצרי סדרת פרפקטו הוקטנו אריזות 6 המוצרים היקרים יותר ב-10% (למשל פוזילי 3 צבעים ופסטה עתירה בסיבים), כשהחברה הורידה את מחירם לקמעונאי בשיעור דומה".

עוד מזכירים באסם כי את המחיר קובעות הרשתות.

ברמי לוי מאשרים כי לאחר הקטנת האריזה התקבל מחיר אחיד למוצרי פרפקטו. בשופרסל מדגישים כי המחיר הישן לאריזות שעברו שינוי אריזה היה 9.90-9.00 שקלים, וכעת הוא 7.60 שקלים.

מוצרי פרפקטו מצטרפים למוצרים אחרים מסדרות מסוימות שזהים באריזתם אבל שונים בתכולתם: פתית של תלמה (250-300 גרם), קרקר לחמית של אסם (190-250 גרם) ועוד.