עורכי דין דורשים "מהפכה צרכנית" במזנוני בתי המשפט

אפקט קופיקס? עוה"ד דב גלעד כהן ואלעד מן פנו להנהלת בתי המשפט בבקשה כי תדאג להוזיל באופן משמעותי את הקפה ואת שאר המוצרים במזנונים

בתי המשפט ברחבי הארץ מאכלסים מדי יום מאות ואלפי עורכי דין המייצגים לקוחות בפני השופטים. מטבע הדברים, אותם עורכי דין הם הלקוחות המרכזיים של מזנוני בתי המשפט, שמופעלים על-ידי יזמים פרטיים שנבחרו במכרז, והם מוציאים כסף רב על קפה ועל שאר מוצרי השתייה והמזון במזנונים. עכשיו, מבקשים עורכי הדין ליהנות ממהפכת הורדת מחירי הקפה ושאר המוצרים ששטפה את הארץ, דוגמת המקרה של רשת קופיקס.

שני עורכי דין - דב גלעד כהן ממשרד ברטל-כהן, שמייצג בין היתר את שולה זקן; ואלעד מן, שמשמש כיועץ המשפטי של תנועת "הצלחה" לקידום חברה כלכלית הוגנת - פנו בימים האחרונים להנהלת בתי המשפט, בבקשה כי תדאג להוזיל באופן משמעותי את הקפה ואת שאר המוצרים במזנונים.

השניים מבקשים מההנהלה כי תאפשר לציבור עורכי הדין לרכוש את המוצרים במחיר מופחת, הזהה לזה שמקבלים כיום עובדי הנהלת בתי המשפט.

"בשנים האחרונות מתחוללת בישראל מהפיכה צרכנית מתמשכת ומבורכת, הנוגעת למוצרים רבים והקשורה במגמה מדאיגה הנובעת מעליה ביוקר המחיה, במקביל לשחיקה או קיפאון במקורות ההכנסה של חלקים נרחבים בחברה הישראלית. אחד ממופעיה של המגמה הצרכנית האמורה היא 'מהפיכת הקפה'", כתבו עורכי הדין כהן ומן במכתבם.

לדבריהם, יזמים שונים מצאו שקיים פער משמעותי בין עלות הייצור של מוצרים הנמכרים בבתי-קפה והשירותים הנלווים להם, לבין המחיר הסופי לצרכן.

"הפער האמור, היכול להסתכם במאות אחוזים, מיתרגם לתסכול צרכני, בפרט נוכח יוקר המחיה המאמיר. 'מהפיכה' זו הביאה עמה בשורה צרכנית, שעיקרה הפחתה דרסטית של עלות המוצר הסופי במקטע הקפה לצרכן", נטען.

"קהל שבוי קבוע"

לדברי כהן ומן, מחירם של מוצרים "משלימים" - כגון כריכים, דברי מאפה ובקבוקי מים - הופחתו משמעותית אף הם במהלך חוצה-שוק.

כדוגמה מזכירים השניים את רשת קופיקס המוכרת את כל מרכולתה במחיר אחיד של 5 שקל, דבר שהביא גם שחקנים אחרים בשוק להפחית משמעותית את המוצרים הסופיים לצרכן ברשתות המופעלות על-ידם.

השניים מציינים כי עלות ייצור כוס קפה יכולה לנוע בין 0.8-2.5 שקלים לכוס, אך למרות זאת המזנונים המופעלים בהיכלי המשפט השונים מוכרים את הקפה לעורכי הדין ולציבור בכללותו תמורת 10 שקלים בממוצע.

כהן ומן מלינים בפני הנהלת בתי המשפט על כך שהמזנונים מציעים את מרכולתם לפי שני מחירונים - האחד, לעובדי הנהלת בתי המשפט; האחר, לקהל הרחב ולעורכי הדין.

"שעה שהמחיר לעובדים הוא סביר והוגן - הרי שהמחיר לקהל הרחב, עימם נמנים גם קהל עורכי הדין (לרבות תובעים משטרתיים ופרקליטים), הוא גבוה משמעותית, לעיתים בפער של למעלה מ-200% ממחירי אותם מוצרים הנמכרים לעובדי בתי המשפט", נאמר במכתב.

לטענתם, "בחלק ממוצרי הבסיס, המחיר המבוקש מן הקהל הרחב מתקרב לרף העליון הנגבה בשוק, בהתעלם מן המהפכה הצרכנית, תוך ניצול היותם מפעילים יחידים בסביבה נטולת תחרות (שאינם משלמים להנהלת בתי המשפט פרמיית בלעדיות), וכן תוך תנועת לקוחות מזדמנים גבוהה וקהל שבוי קבוע".

כדוגמה מצוין במכתב כי במזנון בית המשפט המחוזי בתל-אביב מחירה של כוס קפה הפוך לעובד הנהלת בתי המשפט הוא 4.5 שקלים, ואילו לעורכי הדין ולציבור המחיר הוא 10 שקלים (פער של 222% במחיר).

לפי המכתב, עבור כריך לחמנייה רגילה ישלם עובד הנהלת בתי המשפט 6 שקלים - ואילו הציבור הרחב נדרש לשלם 13 שקל (פער של 216%).

מחירים מסובסדים

בפנייתם, מציינים כהן ומן כי עורכי הדין מבלים לעתים בהיכלי המשפט שעות רבות ואף ימי עבודה שלמים. "יום הוכחות קבוע, במרבית המקרים, משעה 8:30 ועד 16:00. עם זאת, שופטים רבים אינם מהססים להאריך את דיוני ההוכחות המתקיימים בפניהם אף עד השעה 20:00. במציאות שכזו הופכים עורכי הדין ל'קהל שבוי' בהיכלי המשפט", הם מציינים.

לטענתם, באין תחרות ובאין אפשרות ממשית לצאת את היכל המשפט כדי לרכוש מצרכים מעסקים המתחרים במזנון הקיים, "עורכי הדין נאלצים לעתים להוציא עשרות שקלים ביום עבודה מרוכז לשם רכישת קפה ומזון בסיסי. העלות המצטברת עשויה להגיע עד למאות שקלים בחודש לאלה העוסקים במלאכת הייצוג וההופעה בבית משפט מדי יום ביומו".

את מכתבם מסכמים כהן ומן בהצעה: "הפתרון למצב דברים זה עשוי להינתן תוך יישום אחת מן השתיים: השוואת המחיר לצרכן הנגבה מעורכי דין פעילים לזה של עובדי הנהלת בתי המשפט; או לחילופין - לאפשר ללשכת עורכי הדין להפעיל עגלת קפה ומוצרים משלימים או מזנון ייעודיים לעורכי דין במחירים מסובסדים".