בית המשפט העליון: תיק טלנסקי-אולמרט נפתח מחדש

העליון קיבל את בקשת הפרקליטות להציג בפני המחוזי בירושלים - שזיכה את אולמרט מהאישומים בפרשת טלנסקי - את הראיות החדשות נגדו ■ מדובר בהקלטות וביומנים אלקטרוניים שמסרה שולה זקן במסגרת הסדר הטיעון עמה

אהוד אולמרט / צילום: עמי שומן
אהוד אולמרט / צילום: עמי שומן

תיק טלנסקי של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, נפתח מחדש: בית המשפט העליון קיבל היום (ד') את בקשת פרקליטות המדינה להציג בפני בית המשפט המחוזי בירושלים - שזיכה את אולמרט מהאישומים בפרשת טלנסקי ("מעטפות הכסף") - את הראיות החדשות נגדו.

מדובר בהקלטות וביומנים אלקטרוניים שקיבלה הפרקליטות משולה זקן, ראש לשכתו לשעבר של אולמרט.

בית המשפט העליון קבע כי התיק יוחזר לבית המשפט מחוזי בירושלים רק לשם שמיעת עדותה של זקן בנוגע לחלקים הרלוונטיים בהקלטות וביומנים, והיא תישאל ותיחקר עליהם בלבד.

"נוכח טיב החומרים שהוצגו על-ידי המדינה, ראוי שחומרים אלה יובאו בפני בית המשפט המחוזי, על מנת שישקול את הכרעתו לאורם", כתבו נשיא העליון אשר גרוניס והשופטים עוזי פוגלמן, יורם דנציגר, ניל הנדל וסלים ג'ובראן.

לדברי השופטים, לאולמרט יתאפשר להתגונן מפני הראיות החדשות. "לאחר מכן על בית המשפט המחוזי לשוב ולשקול את הכרעתו באשר לפרשת טלנסקי ופרשה זו בלבד ולתת פסק דין משלים בעניין".

בית המשפט העליון הבהיר כי הוא אינו מביע עמדה בדבר השלכת הראיות הנוספות על תוצאת המשפט, ולבית המשפט המחוזי מסור שיקול-דעת בעניין.

הראיות החדשות שיוצגו למחוזי הגיעו מידי שולה זקן במסגרת המגעים עימה במשפט הולילנד, שבו הורשע אולמרט בשוחד ונדון ל-6 שנות מאסר. אולמרט הגיש בשבוע שעבר ערעור על פסק הדין.

לאחר שזקן שבה והציגה ראיות חיצוניות, חפציות, ובעיקר קלטות, שלא היו בידי המדינה ושלא יכלו להיות בידה קודם לכן - הגיעו הצדדים להסדר טיעון, במסגרתו נדונה זקן רק ל-11 חודשי מאסר בתיק הולילנד, אותם כבר החלה לרצות.

בין יתר הראיות המדוברות שנמסרו למדינה יש שתי קלטות, שבהן נשמעים אולמרט וזקן משוחחים ביניהם בהקשר הרלוונטי לתיק טלנסקי. לטענת הפרקליטות, השיח הזה - יחד עם הרישומים ביומניה של זקן - מתירים באופן ברור את הספק שהטריד את בית המשפט המחוזי ושעמד בשורש זיכויו של אולמרט בפרשת טלנסקי.

בפרשת טלנסקי אולמרט זוכה על-ידי המחוזי מהאישום כי בעת שכיהן כראש עיריית ירושלים וכשר התמ"ת הוא קיבל מאיש העסקים היהודי-אמריקאי מוריס טלנסקי מאות אלפי דולרים שלא דווחו כדין, חלקם בתוך מעטפות ובמזומן.

המדינה סבורה כי הראיות החדשות שבידיה יסייעו לה לשכנע את שופטי המחוזי לשנות את החלטתם ולהרשיע את אולמרט בדין.

צוות ההגנה של אולמרט מסר בתגובה לפתיחת תיק טלנסקי: "אנו מכבדים את החלטת בית המשפט העליון. בכוונתנו להביא בפני בית המשפט המחוזי את כל הראיות הנדרשות לעניין, ואנו בטוחים שגם לאחר שיישמעו הדברים ויבוררו עד תומם - לא יהיה בכך כדי לשנות את ההחלטה לזכות את אולמרט בפרשת טלנסקי".