רוש ביטלה ההסכם עם כיאזמה; היה אמור להניב עד 600 מ' ד'

בשל ההפסקה המוקדמת של הסכם המסחור למוצר לטיפול במחלת הענקות, אקרומגליה, נכנסו לקופת כיאזמה 65 מיליון דולר כמקדמה ועוד כמה עשרות מיליוני דולרים בתשלומי אבני דרך

המעבדות של כיאזמה / צילום: אוריה תדמור
המעבדות של כיאזמה / צילום: אוריה תדמור

תאגיד רוש הודיע לחברת הסטארט-אפ הישראלית כיאזמה על ביטול הסכם המסחור למוצר לטיפול במחלת הענקות, אקרומגליה. ההסכם, שנחתם בפברואר 2013, היה אמור להניב למשקיעי כיאזמה עד 600 מיליון דולר לו היה מתממש עד סופו. בשל ההפסקה המוקדמת, נכנסו לקופת כיאזמה 65 מיליון דולר כמקדמה ועוד כמה עשרות מיליוני דולרים בתשלומי אבני דרך.

רוש הסבירה בשיחת הועידה, לרגל דוחות המחצית שלה ב-27 ביולי, כי המוצר השיג תוצאות קליניות טובות בניסוי שלב III, אולם הוחלט לבטל את ההסכם, "לאחר שהתקבל מידע נוסף מהניסוי ולאחר התייעצות נוספת עם הרשויות הרגולטוריות". לדברי ד"ר רוני ממלוק, מנכ"לית כיאזמה: "התוצאות של ניסוי שלב III היו מעולות, וביוני נערך אירוע חגיגי לפרסומן, בו השתתפו כל הבכירים מרוש וכולם היו שמחים ומרוצים. היינו איתם בכל הפגישות עם הרגולטורים ויש מולנו את כל התוצאות של הניסוי אשר ערכנו בעצמנו בהנחייתם. אין שום בעיה עם התוצאות, כך שכנראה שמדובר בהחלטה אסטרטגית שלהם, להיכנס או לא להיכנס חזק יותר לתחום האנדוקרינולוגיה (תרופות מבוססות הורמונים)".

על רקע זה, כיאזמה נערכת כעת להגיש את תוצאות הניסוי ל-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקנית, כבר בחודשים הקרובים והיא מצפה להשיק את המוצר ב-2015. "המטרה היא לחפש שותף להשקת המוצר, אולם אנחנו יכולים לעשות זאת גם לבד. אנחנו מייצרים את המוצר בעצמנו במיקור חוץ, וכיוון שמדובר במוצר למחלה נדירה, מספר הרופאים העוסקים בתחום קטן וניתן להגיע אליהם גם עם צוות מכירות מוגבל", מסבירה ממלוק.

לדבריה, רוב הכסף שנכנס לחברה כבר חולק בין משקיעיה, אולם אלה הביעו את נכונותם לממן את החברה מחדש. יצוין כי לאחר חתימת ההסכם, כשכיאזמה העריכה כי תעביר את המוצר בהדרגה לידי רוש, היא כבר החלה "לקפל" את פעילותה, פיטרה חלק מן העובדים והתכוונה להוציא את המוצרים הנותרים שלה לספין אוף. כעת היא תשוב ותחיה את החברה, לשמחת העובדים הנותרים, ותקדם את המוצרים הנוספים בתוכה.

מחלת הענקות, אקרומגליה, גורמת לצמיחה מוגזמת של העצמות בגוף, לסבל ולתמותה מוקדמת. קיימת תרופה בשוק למחלה, אותה מייצרת חברת נוברטיס, אולם היא דורשת הזרקה מאוד בלתי נוחה, משום שהחומר המוזרק הינו מאוד צמיגי. המוצר של כיאזמה אמור לאפשר בליעה של התרופה במקום הזרקתה. שוק הטיפול במחלה בעולם מוערך בכ-1.8 מיליארד דולר, מהם כ-1.4 מיליון דולר מגלגלת התרופה בהזרקה, של חברת נוברטיס.

כיאזמה הוקמה בשנת 2001, ועברה כמה משברים, עד שהוקמה למעשה מחדש בשנת 2008 תחת ניהולם של רוני ממלוק והמנכ"ל האמריקני פרד פרייס (שפרש לאחר חתימת ההסכם עם רוש). עד חתימת החוזה, גייסה החברה מעל ל-100 מיליון דולר, רובם אחרי הרה-ארגון.

Chiasma

שנת הקמה: 2001

מנכ"לית: ד"ר רוני ממלוק

משקיעים: MPM, F2 Ventures, Arch Ventures, Abingworth, רות ורטהיימר, 7Healthventures, עופר היי-טק (היום XT Investments), קרן BIRD וחברת יישום של האוניברסיטה העברית

גיוסי הון: 103 מיליון דולר

מקור: IVC-Online