דיסקונט ניו-יורק חיסל השקעות בהפסד של 22 מיליון דולר

מדובר בהשקעה בני"ע מסוג TRUPS המשתייכים לבנקים זרים ■ המכירה נעשתה על רקע כניסת כללי באזל 3, המאלצים את הבנק לרתק יותר הון בגין השקעה מסוג זה

בנק דיסקונט ניו יורק / צילום: תמר מצפי
בנק דיסקונט ניו יורק / צילום: תמר מצפי

דיסקונט ניו יורק חיסל את השקעותיו בני"ע מסוג Trups של בנקים זרים, בהפסד של 22.1 מיליון דולר - כך עולה מדוחות דיסקונט ניו יורק שפורסמו היום (ד'). לפי הערכות, הבנק מכר את יתרת אחזקותיו בני"ע אלה בשווי של כ-180 מיליון דולר, כך שמדובר בהפסד של כ-12% על השקעתו.

ההחלטה של דיסקונט ניו יורק לחסל את התיק נובעת מהנחיות באזל 3 שיחולו על הבנק האמריקאי החל בינואר 2015. לפי הנחיות אלה, בגין השקעה בני"ע מסוג TRUPS, יצטרך הבנק לרתק יותר הון, ולכן החליטו בבנק לוותר על השקעה זו גם במחיר של מכירה בהפסד.

ה-TRUPS הם למעשה ני"ע שמהווים מעין יצור כלאיים של מניה ואג"ח - לרוב של בנקים. ה-TRUPS הם מעין מניות בכורה בעלות משך חיים מוגבל, אשר לרוב נפרעות לאחר 35 שנה. הניירות מונפקים על ידי חברת האחזקות של הבנק, כך שדיבידנד שמשולם על ידי הבנק לבעלי המניות משמש מקור לפירעון ההתחייבות של ה-TRUPS.

במשך המשבר הפיננסי של שנת 2008 ספגו ני"ע אלה ירידה חדה, ולא התאוששו לחלוטין עד היום. סך ההשקעות המקורי של הבנק בתחום עמד על מאות מיליוני דולרים. ההפסד "על הנייר" של דיסקונט ניו יורק מהשקעה זו היה עמוק למדי, והגיע בחלק מהניירות שהחזיק אף ליותר מ-40%. אט-אט, עם התאוששות השווקים, החל הבנק למכור את השקעותיו בניירות אלה, וברבעון השני סיים לחסל את התיק.

כתוצאה מהמכירה בהפסד, רשם דיסקונט ניו יורק רווח של 2.2 מיליון דולר בלבד, צניחה של יותר מ-70% לעומת הרבעון המקביל. בנטרול אותה מכירה בהפסד, היה הבנק רושם רווח של כ-14.4 מיליון דולר. בסך הכול, במחצית הראשונה של השנה הרוויח הבנק 15.3 מיליון דולר, ירידה של 16% לעומת התקופה המקבילה.