"גארדיאן": האנטישמיות באירופה - ברמת שיא מאז היטלר

דיטר גראומן, ראש העצרת היהודית הגרמנית: "ברחובות אתה שומע קריאות כמו 'יהודים לגז!' ו'יהודים למשרפות!' - וזה לא נשמע כבר כמה עשורים בגרמניה"

הפגנות נגד ישראל בטורקיה / צילום: רויטרס
הפגנות נגד ישראל בטורקיה / צילום: רויטרס

אנטישמיות באירופה מצויה כיום ברמתה הגבוהה ביותר מאז היטלר והנאצים". כך קובע העיתון הבריטי "גארדיאן" במאמר המוקדש כולו לגילויי השנאה נגד ישראל והיהודים, על רקע מבצע "צוק איתן" ומתקפות צה"ל ברצועת עזה.

לפי "הגראדיאן", בצרפת לבדה, שבה חיים כיום 500 אלף יהודים, הותקפו שמונה בתי כנסת בשבוע בלבד. אחד מהם, בפרברי פריז, נאלץ לעמוד במתקפה של המון מוסת שמנה כ-400 מפגינים. בית מרקחת בבעלות יהודית וסופרמרקט כשר הותקפו, נפרצו ונבזזו.

בגרמניה, באותו שבוע, נזרק בקבוק מולוטוב על בית כנסת. אימן מוסלמי הפועל בברלין קרא לאללה "להרוס את הציונים היהודים, להרוג אותם עד האחרון שבהם". מהומות אנטי-שמיות היו גם בפרקנפורט ובהמבורג. בכמה ערים בגרמניה הנמיכו עשות המפגינים, כשהשוו בין הלוחמה הישראלית למכונת המלחמה וההרג הנאצית. "Hamas, Hamas, Jews to the gas" - קראו המפגינים.

דיטר גראומן, ראש העצרת היהודית הגרמנית, אמר ל"גארדיאן": "המהומות הפעם הן הגרועות שהיו מתקופת הנאצים. ברחובות אתה שומע קריאות כמו יהודים לגז! ויהודים למשרפות! - וזה לא נשמע כבר כמה עשורים בגרמניה. אלה לא כרוזים שמבקרים את המדיניות הישראליות, אלא מסרים של שנאה טהורה נגד היהודים. וזה לא קורה רק בגרמניה. לפנינו התפרצות עצומה של שנאה כלפי היהודים".

לפי סקר שבדק את העדפותיהם של 332 אלף אזרחים של מדינות באירופה, ל-24% מהאירופים יש סוג כלשהו של גישה אנטישמית ושנאת יהודים. בצרפת הנתונים מאמירים ל-37%, בגרמניה 27% ובאיטליה - 20%.

■ לכתבה המלאה ב"גרדיאן"