אנטרופי: לאשר ללפידות שכר של עד 22 מ' ש' ב-4 שנים

‏על-פי תוכנית התגמול המעודכנת, לפידות ייהנה בהפניקס גם ממצנח זהב בעלות של כ-3.8 מיליון שקל ■ בימים אלה מקדמת קבוצת דלק עסקה, שבמסגרתה תמכור למשפחת קושנר האמריקאית את השליטה בהפניקס

אייל לפידות / צלם: תמר מצפי
אייל לפידות / צלם: תמר מצפי

חברת הייעוץ לגופים המוסדיים אנטרופי ממליצה לאשר לאייל לפידות, מנכ"ל קבוצת הפניקס, חבילת שכר בעלות מקסימלית של כ-22 מיליון שקל לשנים 2014-2017. זאת, בהתאם להמלצה של היועץ החיצוני רו"ח יעקב גולדמן, שאת שירותיו שכרה לטובת הנושא, ושקובע כי מדובר בתוכנית תגמול "מאוזנת יותר" ו"סבירה".

‏תוכנית התגמול החדשה מאפשרת ללפידות לקבל שכר בעלות של מעל ל-3.5 מיליון שקל בשנה - הרף הנורמטיבי ששר האוצר יאיר לפיד מעוניין להחיל על שוק הפיננסים באמצעות חקיקה. לדברי גולדמן יש מקום לאשר חריגה במקרה הספציפי של הפניקס "בשל ביצועי החברה הטובים גם ביחס לענף כולו וגם בשל היות החברה גוף גדול בענף הביטוח".

‏גולדמן מציין בנוסף "את כברת הדרך הארוכה שעברה החברה בגיבוש מתווה התגמול למנכ"ל", מעלות שכר מוצעת של 14.6 מיליון שקל לשנה שהוצעה בדצמבר 2013, ל-12.7 מיליון שקל בפברואר 2014 ועד ל-5.2 מיליון שקל, כיום, ושמהווה "תפנית בהתייחסותה ובגישתה של החברה".

‏גולדמן, נשכר על ידי אנטרופי בעניין שכרו של לפידות, משום פוטנציאל ניגודי העניינים שנובע מכך שהפניקס הינה לקוחה של חברת הייעוץ. מוקדם יותר השנה אנטרופי יצאה כנגד המלצה קודמת של גולדמן שהמליץ לאשר הצעת שכר קודמת שסוכמה בין הפניקס למנכ"להּ, ולבסוף המליצה להתנגד לכך.

‏לפני כחודש פרסמה הפניקס תוכנית תגמול חדשה למנכ"ל אייל לפידות, בעלות מצטברת בהיקף כולל של כ-21.6 מיליון שקל עבור השנים 2014-2017. זאת, כמחצית מהשכר המצרפית בעלות מקסימלית של כ-41.4 מיליון שקל שביקשה להעניק לו קודם לכן - החלטה שירדה מסדר היום בעקבות ביקורת ציבורית חריפה.

דלק בדרך למכירת השליטה בהפניקס

‏על פי תוכנית התגמול המעודכנת, שבעלי מניות המיעוט בקבוצת הביטוח יתבקשו לאשר בהמשך החודש, לפידות ייהנה משכר בעלות מקסימלית של 6.7 מיליון שקל עבור 2014, ובממוצע בעלות של כ-5.2 מיליון שקל לשנה עבור כל אחת מהשנים 2015-2017. כמו כן יזכה לפידות לתקופת הודעה מוקדמת של שישה חודשים, ולתקופת הסתגלות של עוד שישה חודשים - מצנח זהב בעלות של כ-3.8 מיליון שקל.

‏עם זאת, לדברי גולדמן יש להבהיר את ההתייחסות לנושא תשלום בתקופת ההודעה המוקדמת ותקופת הסתגלות, ש"אינו סגור בצורה מהודקת וכדאי ללבנו עתה, בטרם נחתם ההסכם עם המנכ"ל".

‏בימים אלה מקדמת קבוצת דלק, בעלת השליטה בהפניקס, עסקה שבמסגרתה תמכור למשפחת קושנר האמריקאית את השליטה בהפניקס (47%) בתמורה לכ-1.7 מיליארד שקל. ככל הידוע, מי שהביא את משפחת קושנר לעסקה הוא לפידות, שצפוי לרכוש את יתרת החזקות דלק בהפניקס (5%), נוסף על כ-1% ממניות הפניקס שכיום בבעלותו. מדובר בעסקה שעדיין רחוקה מאוד מלהיות ודאית. זה למעלה מ-4 חודשים, מאז 1 באפריל השנה (אז תמה תקופת הסכם ההעסקה הקודם) אין ללפידות הסכם העסקה מאושר.

לאחרונה פרסמה אנטרופי מסמך מעודכן לגבי מדיניות התגמול למנהלים הבכירים בגופים הפיננסיים, במסגרתו קבעה שמבחינתה תהיה תקרת עלות שכר של עד 5.25 מיליון שקל למנהלים בסקטור הפיננסי (חברות הביטוח, הבנקים ובתי ההשקעות), ותוכנית תגמול שתחרוג מתקרה זו לא תקבל את המלצתה. באנטרופי מסבירים שמדיניות זו אינה רלבנטית לעניין הפרטני של לפידות, שיצא לדרך עוד קודם.

‏למעשה, אנטרופי החליטה כי באופן עקרוני היא תמליץ לאשר תוכניות שכר של עד 3.5 מיליון שקל כאשר תותר חריגה לתגמול גבוה יותר, של עד 5.25 מיליון שקל כאמור, עבור 'השגת יעדים יוצאי דופן - הגבוהים אובייקטיבית לחברה עצמה וביחס לחברות בענף שלה', וכן עבור הבאת מנהל מבחוץ.

תנאי השכר החדשים של לפידות
 תנאי השכר החדשים של לפידות