"ללכת לקראת אלה שנפלו ב'תפר' ורכשו דירה"

יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס: "האינטרס של משרד האוצר צריך להיות לתת הטבה לכמה שיותר זכאים ולכן יש להגדיר את השינוי הזה בחוק"

חיים ביבס / צילום: איל יצהר
חיים ביבס / צילום: איל יצהר

לקראת חידוש הדיונים בהצעת החוק למע"מ בשיעור אפס אחוז בוועדת הכספים ביום ג' הקרוב מתחילות להתקבל הסתייגויות נוספות לחוק המוצע. יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס, פנה לשר האוצר יאיר לפיד בדרישה להכליל סעיף חדש בהצעת החוק שיקבע כי גם זכאים שרכשו דירה עוד טרם נכנס החוק לתוקף, החל מתחילת שנת 2014, וטרם שילמו את כל התמורה לקבל יוכלו ליהנות מההטבה. מדובר בהכללת זכאים נוספים להטבה שתגרור הוצאה נוספת מצד המדינה וספק אם האוצר יסכימו לה.

"בימים אלה עולה לדיון ולהצבעה החוק שבנדון, ולדעת רבים ברשויות המקומיות ישנן סוגיות שאינן מקבלות מענה בנוסח הקיים של החוק", כך כתב ביבס ללפיד. "לא אתייחס במכתבי זה לכל הסוגיות שעלו, אך אדגיש נושא אחד המתייחס לזוג צעיר העונה לכל הקריטריונים שקבע החוק, ורכש דירה עוד בטרם נכנס החוק לתוקפו, ושילם על חשבון העסקה, רק חלק מעלות הדירה.

"אנו סבורים שראוי לזכותו בפטור ממע"מ על יתרת הסכום שעליו לשלם, אם היתרה תתממש לאחר כניסת החוק לתוקפו. הנימוק לכך, שהרי במקרה הפוך, אם אדם רכש מוצר או ביצע עסקה ושילם רק חלק ממנה על פי אחוז המע"מ הנהוג באותה העת, ובמהלך הזמן עלה המע"מ, הוא נדרש לשלם את היתרה בתוספת מע"מ בשיעור החדש הגבוה יותר".

ביבס מסכם את פנייתו לשר האוצר וכותב: "מומלץ ללכת לקראת הזוגות הצעירים שנפלו ב"תפר" בין המצב הקיים לבין המצב החדש לאחר אישור החוק, ולזכותם במע"מ אפס על היתרה שטרם שולמה. תיקון זה מהווה הקלה ועשיית צדק עם זוגות צעירים רבים במקומות שונים בארץ".

בשיחה עם "גלובס" הוסיף ביבס כי: "האינטרס של משרד האוצר צריך להיות לתת הטבה לכמה שיותר זכאים ולכן יש להגדיר את השינוי הזה בחוק. אולי באוצר צריכים גם לקחת בחשבון שההטבה תהיה כפופה לטופס 4 (טופס איכלוס) של הדירות שנרכשו ולא רק לתקופת השיווק של הדירות האלו".

נציין כי דרישתו של ביבס, מצטרפת למגוון סוגיות שטרם הוכרעו הקשורות להצעת החוק מע"מ בשיעור אפס אחוז. כך, טרם נקבע האם צמודי קרקע ייכנסו למסגרת ההטבה, האם גם חברי קבוצת רכישה יוכלו לקבל את ההטבה ומה יעלה בגורל דרישתו של יו"ר ועדת הכספים ניסן סלומינסקי לשינוי מתווה ההטבה לדיפרנציאלי. כל ההצעות האמורות, כולל הצעתו החדשה של ביבס משמעותן תיקון אומדן ההוצאה הכספית שתדרוש הצעת החוק. ממשרד האוצר לא נמסרה התייחסות לדרישתו של יו"ר מרכז השלטון המקומי. במקביל, במשרד האוצר ממשיכים לקדם את ההצעה במלוא המרץ וגורמים בכירים טוענים כי החוק יעבור ואין בכוונת האוצר להיכנע לדרישות המתנגדים. באותו הזמן, טוענים גם החרדים כי ימשיכו להתנגד להצעה ויעשו ככל שביכולתם לטרפד אותה.