"ישראל בתוך מלכודת נזילות - הרחבה פיסקלית הכרחית"

יניב חברון, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס: "עלויות הגיוס של ממשלת ישראל כיום הן הזולות מאז ומתמיד. הגדלת הגירעון עשויה אולי לגרור עליית תשואות מינורית אבל נראה שהנזק יהיה קטן בהרבה מאשר פגיעה מתמשכת בכלכלה המקומית"

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

יניב חברון, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, אומר בסקירתו השבועית כי יש להגדיל את הגירעון התקציבי בשנה הנוכחית ובשנים 2015-2016, על רקע השלכות מבצע "צוק איתן".

"קצת מוקדם לעשות את סיכומי ההשלכות של 'צוק איתן', ובכל זאת נראה בבירור כי הגירעון לשנת 2014 ולשנתיים שלאחר מכן צריך לגדול. בדיוק עכשיו, זוהי שעתה של ממשלת ישראל לספק את התמיכה הנדרשת, כדי להחזיר את הביטחון הכלכלי ולהעלות את הוודאות, גם במחיר של הגדלת יעד הגירעון ביותר מ-1% למשך 2-3 שנים. בעוד בנק ישראל נוקט מדיניות מוניטרית מרחיבה קיצונית, ולהערכתנו ישראל כבר מצויה במלכודת נזילות - נראה כי הרחבה פיסקלית אינה אפשרית, אלא הכרחית".

חברון מציין כי "עלויות הגיוס של ממשלת ישראל כיום הן הזולות מאז ומתמיד, חרף המלחמה בדרום. הגדלת הגירעון עשויה אולי לגרור עליית תשואות מינורית אבל נראה שהנזק יהיה קטן בהרבה מאשר פגיעה מתמשכת בכלכלה המקומית. גם ברמת דירוג האשראי של ישראל לא תהיה פגיעה כלשהי בהסתברות גבוהה, שכן הממשלה הוכיחה כי היא יודעת לקצץ ולעשות את ההתאמות הנחוצות כדי לחזור במהירות ליעד הגירעון, אפילו בתקופות מאתגרות של צמיחה. כך, בשנת 2013, לאחר שהיה חשש שהגירעון יגיע ל-4.9% ונקבע יעד גירעון של 4.6% - הסתיים הגירעון ב-3.15% בלבד, 1.5% מתחת ליעד".

"בשורה התחתונה", אומר חברון, "הממשלה חייבת להשלים עם הגדלת יעד הגירעון תוך כדי גידול בהוצאות הממשלה, אבל ברור שכאן זה לא הסוף. הממשלה חייבת לזרז את החלטה על מע"מ אפס ועדיף לבטלה כדי להוציא את שוק הנדל"ן מהקיפאון ולפעול להגדלת התחלות הבניה, מה שיוסיף רוח גבית להשקעות".

בנוסף, "על הרגולטורים השונים להתעשת ולהפסיק לחפש את כותרות הצדק החברתי ולהתרכז בעידוד הסקטור העסקי. גם ברמה של בנק ישראל הגיע הזמן להתעשת ולהבין שללא צעדים אגרסיביים ובלתי קונבציונליים נוספים בשוק המט"ח, גם לתקופה קצובה בלבד, יהיה קשה לתמוך בצמיחה במוצרים סחירים".